Tålamod

Nu är min ÄL nära. Har kissat på stickor och letat efter symptom i kroppen så länge att jag är rätt bra på att veta när det är dags och jag borde få fullt utslag på ÄL-testen ikväll eller imorgon bitti. Får använda mig av allt tålamod och självdisciplin jag kan uppbringa för att inte kasta mig på telefonen och boka en tid för insemination imorgon. Det här känns som en bra cykel och det har varit en hel del aktivitet i äggstockarna den senaste veckan så jag tror faktiskt att det kommer släppa ett ägg, tänk om det är ett guldägg? Tänk om jag går miste om en chans att bli gravid utan IVF? Hade jag haft en partner hade kvällens aktiviteter varit självklara men att dra till Köpenhamn och betala 10 000 kr (vilket kalaset går på när man räknat in alla kostnader för ett försök) gör att man får tänka sig för lite mer. Mina förutsättningar är ju inte så goda och läkaren på GH avrådde ju väldigt bestämt från fler inseminationer så pengarna är nog bättre att spara till IVF-behandlingar istället men det är så jobbigt att vänta särskilt som jag vet att det finns de med samma låga AMH-värde som jag har som blivit gravida efter ett par inseminationer. Nu ska jag istället försöka att fokusera på att det snart är dags för sprutstart och fortsätta vara tålmodig och klok och inte åka till Köpenhamn imorgon.

IMG_3366_2

2 thoughts on “Tålamod

  1. Hittade hit via ”IVF-bloggar” och har inte hunnit läsa allt du har skrivit. På tal om lågt AMH-värde kan jag berätta om min syster som precis som du gjort flera inseminationer i Danmark utan något plus. Efter en fertilitetsutredning fick hon veta att hennes värde var så lågt att insemination var lönlöst. Hon gick vidare med IVF. Hon fick ut ett (1!!!) ägg som befruktades, men såg lite sådär ut efter delning. Det sattes in ändå och nu har hennes barn precis fyllt 1 år.

    Jag har själv gått igenom flera IVF:er och är igång igen för syskonförsök, så jag vet hur otroligt det låter. Hade jag bara fått ut ett ägg efter plock hade jag brutit ihop.

    Poängen är att bringa lite hopp. IVF faktiskt kan gå riktigt bra. Både jag och min syster är bevis för det.

    Lycka till!!

    Gilla

    • Tack Emma för att du delade med dig av din systers och din solskenshistoria! Hopp kan lätt bli en bristvara, särskilt när man bara går och väntar och väntar, så jag tar tacksamt emot påfyllnad 🙂

      Gilla

Kommentera

