Där satt den!

Har precis tagit min första Menopur-spruta och det var inte så obehagligt som jag trott 🙂 Blandade till medicinen för ett par timmar sedan när jag kom hem. Blandandet av pulvret och vätskan i de medföljande sprutorna gick också bra. Pulvret löste sig direkt och det blev inga luftbubblor. Några droppar vätska fick jag på fingrarna och de luktar trots ett antal tvättar fortfarande konstigt, lite svårt att beskriva lukten men kemiskt är nog det bästa jag kan komma på. Hade förberett mig IMG_3473_2innan genom att både läsa broschyren jag fick på kliniken och titta på några youtube-klipp men det var ändå nervöst när tiden jag hade bestämt mig för närmade sig. Drog långsamt upp 375 IE i engångssprutan och försökte knacka upp eventuell luft till toppen. Sedan var det dags för sticket… Stod och fegade en stund och försökte sedan sticka försiktigt men då gick inte nålen genom huden. Bara att andas djupt och ta lite sats och plötsligt var den inne, kändes knappt alls. Sprutade långsamt in vätskan som man ska för att det inte ska göra ont och trots att jag såg en luftbubbla fortsatte jag tills allt var inne, räknade till 10 och drog ut nålen och så var det klart! Det kändes inte så mycket när jag sprutade in vätskan men det sved lite straxt efteråt, får se om jag får någon reaktion det är ju tydligen ganska vanligt. Noterade att det var 18 engångssprutor med i förpackningen men då jag tar så hög dos kommer jag bara att använda tre…

Så är jag alltså äntligen igång! 😀 Nu blir det Menopur varje kväll och på måndag får jag lägga till den första Orgalutranen. På tisdag har jag tid för mitt första VUL, så nervös… Hoppas, hoppas att det ska växa bra så att det finns blåsor att räkna då.

På förmiddagen var jag och tog ett antal blodprover hos en gynekolog i stan, så det blev mycket nålar idag. Då det snart är ett halvår sedan jag tog mitt AMH-prov så ville jag ta om det. Bara att hålla en tumme att det inte gått ner mer… Men även om det har gått ner så tycker jag det är bättre att veta. Jag passade även på att ta FSH, LH, Östradiol och Prolaktin, svaren borde jag få om en dryg vecka.

2 thoughts on “Där satt den!

Kommentera

