Inte fantastiskt men nöjd ändå

Idag stod det roadtrip till GH på schemat. Hämtade ut hyrbilen, ställde in GPS:en och drog iväg. Kände mig betydligt bekvämare bakom ratten den här gången och lyckades köra både dit och hem utan ens ett litet missöde. Eller ja, möjligen kan man räkna återkomsten till Göteborg som ett litet missöde då jag enligt GPS:ens anvisningar lyckades köra runt typ hela stan innan jag kom tillbaka till macken. Förstår inte riktigt varför den envisas med den vägen, trodde jag körde fel sist, och nästa gång försöker jag nog köra lite efter eget huvud istället.

Kom fram en timme innan jag hade tid så jag satte mig på en parkbänk i solen och njöt av sensommarvärmen. Väl inne hos läkaren fick jag hoppa direkt upp i gynstolen. Han körde runt den där staven ett bra tag vilket inte alltid var så skönt och efter ett tag fick jag frågan ”du har väl en äggstock på högra sidan?”. ”Jo det har jag” svarade jag och blev hyfsat nervös över att det inte skulle finnas några blåsor alls när han fortsatte veva runt. Sedan var han klar och jag fick klä på mig och följa med in på expeditionen. Där fick jag veta att han inte hittat några blåsor på den högra sidan trots att han till slut hittade äggstocken. På den vänstra fanns det dock tre; en på 15 mm, en på 11 mm och en på 8 mm. Det borde bli minst två att plocka och kanske hinner den tredje också. 2-3 blåsor kanske inte är så mycket att hurra för i vanliga fall men med mitt AMH-värde är det inte så tokigt. Visst hade jag hoppats på fler men jag tänkte innan att om det finns två blåsor så får jag vara nöjd och det fanns det ju. Jag ska tillbaka på fredag på stimuleringsdag 9 för VUL 2 för att se hur det går för mina blåsor och sedan blir det antagligen Ovitrelle-sprutan på lördag och plock på måndag.

5 thoughts on “Inte fantastiskt men nöjd ändå

  1. Bra kört! Och fint att ägg är på gång! (Fast tycker att den där läkaren verkar lite osmidig!). Vad har du för AMH-värde ungefär?

    DU hinner före mig med plock, även fast vi startade med sprutor samma dag 🙂 Jag ska på ultraljud på måndag och fortsätta med sprutor till dess.

    Heja äggen! Och heja dig!

    Gilla

    • Tack! Jo GH-läkaren är inte direkt den smidigaste… Sist efter att jag bett om en lite senare tid än kl. 10 då jag har två timmar att köra talade han om för mig att det bara tar 1,5h att köra från Göteborg så nog borde jag klara att komma den tiden. Enligt GPS:en så tar det 1 h 45 min och det har stämt rätt bra hittills, kan bli tajt imorgon då biluthyrningen inte öppnar förrän kl. 8 och det då är rusningstrafik.

      Får se om planen med plock på måndag ligger kvar efter kollen imorgon, hoppas det, fast det kanske hade varit bra om äggen fått lite mer tid på sig att växa. Vad är det för blodprov du har tagit? Jag har bara gjort ett VUL, han tog inga prover.

      Jag tog mitt första AMH-värde i april och då låg det på 0,5. Förra veckan var jag och tog om det men har inte fått resultatet än så jag undrar också var jag ligger, hoppas bara att det inte gått ner för mycket.

      Gilla

      • Hm nä jag vet faktiskt inte vad jag tog för blodprov. LH-värdet kanske? Varför frågade jag inte det? Tidigare har jag gjort ultraljud och inte blodprov, eller UL och blodprov. Men det säger iaf hur kroppen reagerar på sprutorna.

        0.5 i AMH är ju inte topp, men aboslut inte botten heller. Det kan absolut finnas ett bra ägg där!

        Jobbigt att behöva åka så långt till kliniken och behöva hyra bil varje gång. Ett extra bökighets-moment, förutom själva IVF:en. Jag har också långt till kliniken jag går på och tycker det är jobbigt. Blir så mkt tid att va borta från jobbet. Men det är ju bara att göra och inte så mycket att grubbla över (…försöker jag säga till mig själv 🙂

        Om du behöver göra en IVF senare igen (hoppas, hoppas INTE!) så kanske du ska byta läkare till någon ”schystare”, sånt är ju viktigt.

        KRAM!

        Liked by 1 person

  2. Heja dina ägg, jag undrar också över ditt AMH-värde. Första gången syntes 2 ägg på första VUL och sen plockades 4, så det kan bli flera än vad man först ser. Men sen får man inte glömma att det bara krävs ETT ägg för att man ska bli gravid i slutändan!
    Är lite nyfiken på hur valet av hormoner gått till, det verkar lite krångligt att behöva ta 2 sprutor. Gonal-F verkar lättare men vissa får Menopur i stället. Vet du varför du fått det?
    Håller alla tummar för en bra fortsättning på detta!

    Gilla

    • Tack för lyckönskningen! 🙂

      Jag har inte gett upp hoppet än om att det ska bli fler ägg men blir ändå nöjd bara det blir något. Målet med det här försöket än ju ändå insättning och då räcker det ju precis som du säger med ett ägg om det befruktas och delar sig som det ska.

      Försökte fråga GH-läkaren om när man rekommenderar Menopur vid första besöket men fick inte veta så mycket. Han sa bara att man brukar ge Menopur till lite äldre. Har läst att Menopur brukar ge färre ägg men med bättre kvalitet än Gonal-F så det kanske är därför det ofta ges till de med lågt AMH då lågt AMH kan tyda på både få ägg och lägre kvalitet, men det är bara mina spekulationer. Men det verkar ju vara väldigt olika vilket resultat man får så beroende på hur det går nu kanske jag får något annat om det blir fler försök. Mitt AMH låg i april på 0,5 och jag tog om det förra veckan men har inte fått resultatet än.

      Gilla

Kommentera

