Lite besviken

Sitter på Starbucks på Köpenhamns central och tar igen mig efter äggplocket. Dricker min första kaffe sedan i maj, tyckte jag var värd det.

Hoppade på en buss som gick från Göteborg kl. 2.45 inatt. Trodde att jag skulle somna direkt men det tog ett bra tag och jag vaknade hela tiden. Kom fram till Köpenhamn tidigt imorse efter bara drygt 2-3 h sömn. Slog ihjäl lite tid på centralen och tog ett par Alvedon som det stått i informationen innan jag tog mig bort till kliniken.

Jag kom dit i god tid och satte mig och väntade. Min tid var kl. 9.45 men redan kl. 9.20 blev jag uppropad av läkaren. Först fick jag skriva på en massa papper jag inte hann läsa men efter att vi rett ut lite språkförbistringar så förstod jag att de handlade om donatorn, frysning av ägg och hur många jag vill sätta tillbaka. Sedan var det dags att hoppa upp i gynstolen, eller snarare britsen. Läkaren var lugn och talade hela tiden om vad han gjorde och jag kunde följa med på en skärm. Först kollade han bara hur det såg ut och han hittade också fyra blåsor på vänster sida men inga på höger. Sedan la han en lokalbedövning som jag inte kände alls, kanske Alvedonens förtjänst. Sedan var det dags att tömma blåsorna, nålen kändes när den gick in men det var ändå rätt ok. Sticket och tömningen av blåsa två och tre kände jag inte men jag kände lite på den sista. På det hela taget gick det mycket bättre och kändes mycket mindre än jag föreställt mig.

Sedan fick jag gå in i ett annat rum och lägga mig och vila. Kändes bra när jag låg där och jag var trots allt inte så nervös över resultatet. Efter ett tag kom en sköterska och talade om att de fick ut två ägg. Bara två… där kände jag hur hoppet krympte ihop. Jag hade hoppats på minst tre, kanske fyra. Jag vet att det inte är kört än men jag har svårt att tro att det här försöket kommer lyckas och känner mig just nu väldigt besviken. Chansen att mina två stackars ägg ska befruktas, dela sig och sedan lyckas fästa känns rätt liten. Hur det gått får jag inte veta förrän onsdag morgon och då sitter jag antagligen redan på en buss mot Köpenhamn igen.

Fick även en faktura av sköterskan som talade om att den skulle vara betald idag, helst skulle jag betala med kort i receptionen. Va?!? I juni vid inseminationen kunde man inte betala med kort utan fixade det på sin internetbank inom några dagar. Det här hade jag inte räknat med… Fick snabbt kolla hur det stod till på bankkontona, hade jag täckning för 27000 kr? Lyckades få ihop det genom att maxa mitt Mastercard och ta resten på lönekontot, puh. Sedan kom nästa tanke, om jag köper 3-pack nästa gång och vill försöka mig på ett bruttolöneavdrag hur gör jag då (ja jag är redan inne på nästa försök)? Isf ska ju min arbetsgivare betala räkningen och sedan dra av på min lön. Nåja, jag får helt enkelt försöka ta det ett steg i taget. Ungefär en timme tog det hela och sedan drog jag mig tillbaka in till centrum. Nu när kaffet är urdrucket ska jag spendera några timmar i Köpenhamn innan jag tar bussen hemåt igen. Ska bli skönt att komma hem ikväll, har lite att smälta efter det här.

IMG_3516-0.JPG

4 thoughts on “Lite besviken

  1. Hej,
    Jag förstår att du känner dig besviken men ge absolut inte upp än. Jag vet flera som blivit gravida efter att ha fått ut endast 2 ägg. Och de som inte blivit gravida trots mängder med ägg, så det är alldeles för tidigt att säga något.
    Sköt om dig nu och ta hand om dig, för du kan få ont lite längre fram. Det är också helt normalt att bli svullen och öm om några dagar.

    När det gäller bruttolöneavdrag kan du, om din arbetsgivare godkänna det, få ta med även det du nu har betalat. Det ska gå att göra i efterhand, som att du gjort ett ”utlägg”. Så snäll var min arbetsgivare i alla fall. Hör av dig direkt till mig om du har några frågor kring detta, jag har även skrivit om det i min blogg.

    Lycka till!
    /Sandra

    Gilla

  2. Jag håller tummarna hårt att guldägget finns där.

    Vi använde oss utav bruttolöneavdrag. Men kan man verkligen göra det när man gör behandlingen utomlands?

    Annars kan du få det billigare genom FK som sjukvård i utlandet. Det borde väl gå? För det finns ju inget alternativ i Sverige.

    Kram och lycka till!

    Gilla

  3. Ja ge inte upp! Det här med graviditeter är helt oförutsägbart…det är det enda jag har lyckats förstå.

    Vila nu och drick en kaffe till tycker jag, om du vill. Gör sånt du känner för!

    Kramar!

    Gilla

Kommentera

