Vände i Varberg

Kl. 7.40 avgick mitt tåg till Köpenhamn imorse, och då började en mycket nervös väntan på samtalet från CFC. Det var det senaste tåget jag kunde ta om jag skulle hinna ner till akupunkturen jag bokat innan min tid för insättning. Kl 8.08 ringde telefonen och det stod CFC i displayen. Jag reste mig raskt och gick mot ingången, jag kände inte att det var ett samtal jag ville ta mitt bland alla morgonresenärer utan jag ville ha lite avskildhet. Det var en av embryologerna som ringde och hon talade om att jag inte behövde planera för att komma ner för insättning idag för tyvärr hade inte något av äggen låtit sig befruktas. ”Inte låtit sig befruktas”, konstigt ordval men det kanske inte låter lika hemskt på danska… Borde de inte ha kunnat se redan igår att äggen inte befruktades (de lever ju trots allt inte mer än 24 h), det verkar man ju kunna vid andra kliniker. Vid fortsatt behandling så var rekommendationen att stimulera mig till fler ägg och sedan göra mikroinjektion. Mindre än en minut tog samtalet som grusade mina sista förhoppningar och avslutade mitt första IVF-försök. Några minuter senare var vi i Varberg och jag klev av.

Det var drygt en kvart innan nästa tåg mot Göteborg så jag gick in på stationen för att byta min returbiljett från Köpenhamn och få tillbaka pengarna. Killen som jobbade där var inte den skarpaste kniven i lådan och trots att jag sa att jag ville lämna tillbaka biljetten så bokade han först om den till en heldagsbiljett från Göteborg till Köpenhamn, sedan till en heldagsbiljett från Köpenhamn till Göteborg. När jag frågade vad han höll på med sa han att jag måste vara tydligare och säga exakt vad jag ville så jag upprepade att jag vill lämna tillbaka biljetten och få pengarna tillbaka. ”Jaha men det kan jag inte göra här det måste du göra hos SJ”, kan tillägga att min första fråga när jag kom in var om de hanterade SJ-biljetter där… Jag fick iaf en biljett från Varberg till Göteborg gratis av honom sedan så det var ändå snällt.

På tåget tillbaka kände jag mig alldeles tom. Så snöpligt att snubbla på mållinjen, att gå igenom allt det jobbiga och smärtsamma och sedan inte få belöningen i slutet. Nu är jag hemma igen och känslorna börjar komma ifatt så jag får nog låta mig bryta ihop en stund och sedan komma igen om ett tag.

7 thoughts on “Vände i Varberg

  1. Nej vad tråkigt att höra! Mitt förra besök blev inte heller till en insättning och det var verkligen fruktansvärt, kändes så meningslöst. Nu har jag förstått att det kanske inte var helt meningslöst, som Salt skriver så lär sig ju läkarna om din kropp för varje försök och kan göra bättre nästa gång.

    Men jag tycker du ska kolla om du kan byta till läkare som du har bättre förtroende för. Jag tycker det låter som att du har gjort för kort behandling och att de har gett dig lite dåligt med information. Jag har AMH-värde 0,55 och har tagit Puregon 375 enheter i tolv kvällar. Mitt första försök var också ungefär så men mitt andra försök, då vi fick ut två dåliga ägg gjorde vi bara 6-7 dagar. Kanske är det liknande för dig?

    Sköt om dig! Det kan absolut lyckas på nästa försök!

    Heja!

    Liked by 1 person

Kommentera

