Lite hopp och mycket förvirring

För ett par veckor sedan tog jag på CD2 om mitt AMH-prov och la även till ett gäng andra blodprover som ska hjälpa till att bedöma ens fertilitet. Igår ringde jag för att höra om resultaten kommit. Jag var mycket nervös över att mitt AMH kanske gått ner ytterligare sedan jag tog det för ett halvår sedan, resultatet av IVF:en var ju allt annat än fantastiskt. Sköterskan meddelade att alla svar inte kommit än, det var bara AMH-värdet som var klart och det var normalt. Normalt?!? Var tvungen att fråga efter värdet och det var 1,6! Första reaktionen var att det här provsvaret var i en annan enhet än det förra så jag fick fråga efter den också och hon sa att det var ug/L vilket jag antar att hon menade µg/L. Om nu enheten är samma som förra gången så innebär det att mitt AMH gått upp från 0,5 till 1,6 på ett halvår, HUR är det möjligt? AMH-värdet ska ju vara hyfsat konstant och sjunka med tiden men mitt värde verkar ha gått från att ligga i det låga intervallet till ett värde som är normalt. Någonstans har jag läst att om man har D-vitamin-brist så kan AMH-testet visa ett lägre värde än man egentligen har men nu kan jag inte hitta den sidan igen, om någon hittar den får ni gärna ge mig länken. Det senaste halvåret har jag tagit D-vitamin-kapslar och sett till att vara ute i solen mycket, kan det vara det som orsakat ökningen? Har väldigt svårt att tro på detta och det kommer nog krävas en utskrift av provsvaren innan jag vågar göra det. Att ha ett normalt AMH vore fantastiskt skönt och minska min stress under mitt fortsatta försökande.

Men ändrar ett normalt AMH min behandlingsplan? Anledningen till att jag gått mer eller mindre direkt på IVF var ju att jag hade en låg äggreserv. Om jag inte har det kan det funka med inseminationer då? Det vore ju både mindre smärtsamt och billigare. Å andra sidan, borde inte stimuleringen resulterat i fler ägg om jag har en normal äggreserv? Och mina ägg blev ju inte befruktade i labbet och embryologen rekommenderade ju mikroinjektion så vad säger det om chansen att lyckas med insemination?

Pratade med en läkare på CFC igår. Jag frågade om han hade några teorier om varför det gått så dåligt på det här försöket men han hade (som väntat) inte något bra svar på det. Han sa att ibland har man helt enkelt bara en dålig cykel och det kanske var så för mig den här gången. Det stod inget i min journal om analys av äggen så jag fick inte veta något mer om vad som gick snett. Jag nämnde att embryologen rekommenderat mikroinjektion nästa gång och han sa att det kunde vara ett alternativ, ett annat var någon slags kalcium-lösning som kan boosta äggen i labbet. Jag tog upp min ökning av AMH-värdet men han tänkte nog i den andra enheten pmol/L (som man får genom att multiplicera med 7,14) och avfärdade det som fortfarande lågt. Får ställa om frågan per mail senare när jag har labb-utskriften.

Vad var rekommendationen för fortsatt behandling då? Jo om jag ville fick jag börja en ny stimulering redan nästa mens. Han tyckte jag skulle ta 400 IE Menopur vilket jag tyckte var lite konstigt då jag fick så få ägg med 375 IE men han trodde det skulle bli bra. 400 IE var ju deras rekommendation för första behandlingen också men GH-läkaren vägrade ge mig högre dos än 375 IE…

Frågan just nu är om jag ska fortsätta med IVF eller om mitt nya AMH-värde förändrar läget? Om jag kör vidare på IVF ska jag börja redan om ett par veckor, orkar kroppen verkligen med det? Vad har ni andra fått för råd om hur lång tid det bör gå emellan behandlingar? Jag måste också isf hitta en ny svensk läkare som kan hjälpa till med recept och ultraljud, hinner jag det om jag börjar direkt? Som sagt, många frågor och stor förvirring.

9 thoughts on “Lite hopp och mycket förvirring

  1. Innan jag började med IVF var jag på en annan fertilitetsundersökning som erbjöds alla kvinnor under 35 år i mitt landsting. Fick då ett ganska lågt värde vilket oroade mig en hel del ( minns inte riktigt vad det var, men det var nog över 3, hamnade dock i den röda varningszonen). Jag googlade en hel del då om detta och tyckte mig utläsa att 1. Det hände ibland att AMHvärdet varierade en hel del mellan mätningarna, 2. Det är ett inte helt okontroversiellt mått eftersom man inte med säkerhet vet hur måttet påverkar fertiliteten. Några månader efter min undersökning läste min sambo en notis i tidningen att vår klinik använt en metod som man konstaterat ofta gav ett för lågt AMHvärde, och alltså inte var tillförlitligt. När jag sedan påbörjade min ”riktiga” fertilitetsundersökning på kliniken tog jag upp det här. De sa att de mycket riktigt använt en felaktig metod för analys av resultatet och att de inte längre använde sig av AMH värdet i sina bedömningar. Vet inte om det här gör dig mindre förvirrad dock..

    Gilla

    • Den felaktiga analysmetoden har jag läst om tidigare men mitt första prov togs ett halvår efter att de upptäckt felet så det ska inte ha spelat någon roll i mitt fall.

      Gilla

  2. Det är lite luddigt det där med AMH-värdet. Det säger inte så mycket egentligen. De vill väl helst att det ska ligga över 1 i alla fall. Då är det normalt. Det säger inget alls om kvaliteten på äggen. Därför är det få kliniker som kollar detta. Mitt ligger på 10, enligt den där andra skalan. Så antar att det är 1,4 då..? Jag får ut många ägg, fyller 38 snart och borde väl vara nöjd.

    Jag har också läst att D-vitamin är bra att ta extra, så det gör jag nu. Även Q10 och Melatonin. Ska ev testa Melatonin nästa gång.

    Var det kanske denna länken?http://fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php

    Kram

    Gilla

    • Nej det var inte den länken tyvärr, men tack ändå. Jag har för mig att jag läste en studie på engelska som kommit fram till att om man hade brist på D-vitamin så kunde AMH-testet visa ett lägre värde än man egentligen har.

      Gilla

  3. Under min utredning fick jag ta om mitt prov. Det första visade på lågt AMH och de andra två gångerna fick jag jättebra. Min läkare sa att provet kan variera. Därför ville vår klinik ha minst två prov med samma resultat, vill jag minnas!

    Gilla

  4. Intressant att läsa om era erfarenheter från utredningar och information ni hittat, tack! De läkare jag har varit i kontakt med har aldrig sagt något om att det kan vara bra att verifiera AMH-värdet genom att testa igen utan det var något jag bestämde mig för på egen hand. Fertilitetsläkaren på Gbg Kvinnoklinik som tog mitt första prov hävdade dock bestämt att alla andra blodprover än AMH var förlegade och de tog man inte alls längre så mer än AMH fick jag inte ta. Sedan var han väldigt noga med att påpeka att med ett AMH på 0,5 hade jag definitivt INTE tid att vänta med att försöka bli gravid vilket har stressat mig enormt. Inte heller de andra två svenska läkarna eller de två CFC-läkare jag diskuterat AMH med har sagt något om att värdet kan fluktuera utan dömt ut min äggreserv som låg. Det jag läst om AMH är också att det är ett hormon som utsöndras hela tiden av alla outvecklade ägg som finns kvar i äggstockarna och därför är det konstant i hela cykeln och sjunker i takt med att äggen blir färre.

    Frågan om jag ska fortsätta med IVF eller testa inseminationer nu är nog också lite annorlunda för mig än för er som lever i hetero-relationer och har försökt länge på naturlig väg innan ni gick vidare med IVF. Förutom inseminationen jag gjorde i somras har jag aldrig tidigare försökt bli gravid och att jag blev rekommenderad IVF baserades i stort sett enbart på mitt låga AMH-värde, det är därför jag känner mig så kluven nu. Men det som skulle göra mig gladast med att ha en normal äggreserv oavsett fortsatt behandlingsform är att det skulle innebära att jag har fler ägg kvar så jag har inte lika panikbråttom och även större chans att lyckas med ett eget ägg så tanken på äggdonation blir mer avlägsen. Nu återstår bara att försöka hitta svaren på alla mina förvirrade frågor…

    Gilla

  5. Hm, tror det var ägglossning o inte äggreserv de kollade fler gånger som jag skrev i min kommentar. Frågade min man och han hävdar bestämt att det handlade om ägglossning, eftersom en kan ha dåliga månader kollar de fler gånger för att försäkra sig. Förlåt om jag förvirrade dig och grattis till bra äggreserv!!!

    Gilla

    • Det är inte lätt att hålla ordning på alla prover och annat i den här processen så det är lätt hänt att blanda ihop saker. Nu hoppas jag bara att jag förstod sköterskan rätt på telefon om mitt AMH, ska nog försöka få tag på en utskrift med alla provsvaren i veckan för innan dess vet jag inte om jag vågar tro på det.

      Gilla

Kommentera

