Hormoner, frågor och planering

Var och hämtade mina provsvar igår och enligt sköterskan så ligger de alla precis där de ska och ja mitt AMH har stigit från 0,5 till 1,6 på ett halvår. Så här såg det ut på labb-utskrifterna:

AMH 1,6 µg/L
FSH 6,43 IU/L
LH 3,5 IU/L
Östradiol 96 pmol/L
Prolaktin 259 mIU/L

Men om mina hormoner har rätt nivåer, varför blev det då så dåligt utfall på mitt första IVF-försök? Den frågan lämnar mig ingen ro, jag tog ju trots allt proverna precis innan jag började med sprutorna. Andra frågor som snurrar runt runt i skallen är om jag gjorde IVF:en i onödan och kunde ha sparat de pengarna och om jag istället kan fortsätta med några försök med inseminationer. Det hade varit skönt att testa inseminationer, om inte annat för att det är betydligt billigare. Å andra sidan maler också embryologens kommentar om att mina ägg inte låtit sig befruktas och att jag borde testa mikroinjektioner nästa gång. Om inte mina ägg släpper in spermier så lär ju knappast inseminationer funka… Hade det inte varit för att det kostar så mycket hade jag utan att tveka fortsatt med IVF trots sprutor och äggplock men nu måste jag ändå överväga alternativet.

För att få lite hjälp med att besvara alla dessa svåra frågor har jag bokat in en telefon-tid med CFC på torsdag. Jag har även lyckats hitta en läkare i Göteborg som antagligen kan hjälpa mig med recept på IVF-mediciner. Jag ringde till den kliniken igår och frågade om man kunde få hjälp hos dem inför IVF i Danmark och det skulle gå bra. Var dock inte öppen med att jag är ensamstående, hoppas inte det ställer till det sedan. Fick dock ett tips om att en kompis kompis som är ensamstående hade fått hjälp där. Blir det fler IVF-försök vore det fantastiskt skönt att slippa åka till en annan stad för att få recept och gå på ultraljuden. Jag fick min första tid där också på torsdag så förhoppningsvis kan jag bestämma mig för hur jag vill gå vidare i slutet av nästa vecka.

Det jag iaf har bestämt mig för är att inte dra igång en ny IVF direkt trots att CFC sa att det var ok. Känns också som om det var rätt beslut då jag började blöda idag vilket är väldigt tidigt, förra cykeln blev bara 23 dagar. Även om jag ibland har kortare cykler så har de blivit längre under sommaren och jag misstänker att den här blev så kort pga äggplocket. I vanliga fall blir ju blåsan till en gulekropp efter ÄL och producerar progesteron som håller slemhinnan på plats men jag undrar om det funkar på samma sätt efter ett plock. Om det hade blivit insättning hade jag ju fått tillföra progesteronet med Crinone-gelen men nu blev det ju ingen insättning och ingen gel så det kanske är därför blödningen kom så tidigt.

13 thoughts on “Hormoner, frågor och planering

  1. Det verkar relativt vanligt att första IVF-en inte ger nåt bra resultat, det är rätt mycket chansning med stimuleringen första gången. Vår första slutade med ett ägg, som blev befruktat men inte klarade sig till insättning. Andra IVFen blev sååå mycket bättre! Hoppas att det kan bli så även för dig.

    Gilla

  2. Jag fick också en jättekort cykel nu efter äggplocket, bara 21 dagar. Så det beror nog absolut på det. Och hoppas det löser sig med recept på medicineringen, så mycket enklare på många vis om man kan iaf få den hjälpen där man bor.

    Tycker att det där med microinjektion, trots att det är dyrare, inte låter så dumt ändå men du får väl höra vad de tycker och fundera. Lycka till!

    Gilla

  3. Hej, jag förstår dina funderingar & jag är ledsen att höra om ditt första försök. Du har något bättre värden än jag och de är inte dåliga! Men sen får man förhålla sig till verkligheten också. Jag har ju fått ut 4 resp 5 ägg med maxdos, så jag vet inte riktigt vad värdena säger. Äggen är bra hoppas jag & detsamma gäller förhoppningsvis för dig!
    Jag valde assisted hatching båda gångerna och vet inte om äggen blivit befruktade utan. Har äggen hårda skal antar jag som du att insemination blir svårt.
    Ang ekonomin, har du möjlighet till bruttolönavdrag? Det kan du spara 30-50 % på (beroende på lön). Jag har skrivit om detta då du har nog sett.
    Hoppas du kommer till klarhet med vad du vill göra och när. Vet att det inte är lätt!
    Kram (från en annan försökare. ..)

    Gilla

    • Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med bruttolöneavdrag. Min chef är inte så kul när det kommer till ekonomiska frågor så jag har dragit mig för att ta upp det trots att han vet om att jag gör IVF.

      Gilla

      • Jag tog inte upp frågan om bruttolönavdrag med min chef utan med vår vd & m ekonomiavdelningen. Arbetsgivaren sparar nästan 32 % av det din ivf kostar, så de borde gå med på det! Hoppas det går – våga fråga! Skatteverket öppnar ju upp för detta så det är inte konstigt att be om. Jag kommer byta t en annan klinik, vissa kliniker tar nämligen inte betalt för ett helt försök om man inte får ett embryo återföra, om jag förstått det hela rätt. Kan vara värt att kolla upp!

        Gilla

      • Ja det enda som skulle kunna få min arbetsgivare att gå med på det är att de faktiskt också sparar pengar på det genom att de slipper betala arbetsgivaravgifter för den summan jag vill dra av. Organisationen är ganska liten där jag jobbar så det skulle nog bara bli ännu mer infekterat med min chef om jag försöker gå runt honom. Tänkte att jag väntar tills jag har bestämt mig för om jag ska köra en ny IVF om fyra veckor och om det då blir 3-pack och kanske ny klinik.

        Låter väldigt intressant det där att man inte behöver betala fullpris om det inte blir återföring! Det var väldigt surt att dra fram kreditkortet det här försöket. Tipsa gärna om du hittar någon klinik som verkar bra!

        Gilla

  4. Hej igen,

    om du väljer att be om bruttlolöneavdrag kan du få det även på det försök du redan gjort. Då får du betalt som för ett ”utlägg” och sen drar de samma summa på din bruttolön. Mitt jobb var så flexibla i alla fall, helt okej för Skatteverket också.

    Jag kollade på Triangeln dit jag funderar på att gå, enligt deras prislista kan man avbryta båda innan och efter äggplock utan att behöva betala fullt pris. På CFC förklarade de att labb-kostnaden för att hantera äggen var den stora kostnaden, därför betalar man fullt om man får ut ägg. Ska dubbelkolla för säkerhets skull.

    kram
    Sandra

    Gilla

  5. Hej jag undrar hur det gått med allt då jag med är ensamstående och vill skaffa barn. Vore jätte snällt om du ville höra av dig.

    Gilla

    • Hej Marina, välkommen 🙂 Jag är mitt uppe i mitt tredje IVF-försök, om två veckor vet jag hur det har gått. Är du intresserad så kan du läsa i bloggen hur det går.

      Gilla

  6. Hej! Vilken bergodalbana det är….intressant och bra blogg du skriver.
    Jag har en fråga angående vart du vände dig i Göteborg för att kolla dina hormonvärden. Jag har svårt att få mitt AMH värde testat. Vore väldigt tacksam för lite vägledning…känns som resan knappt börjat…mvh,tina & ullis

    Gilla

Kommentera

