Oogenes (follikelutveckling)

Just nu funderar jag väldigt mycket på vad som händer och vad som har hänt i min kropp inom det reproduktiva området, särskilt follikelutvecklingen. När det är något jag inte förstår har jag svårt att släppa det innan jag har tagit reda på hur det funkar. Nu kan jag ju inte få reda på exakt vad som pågår i min egen kropp (tyvärr) så istället bestämde jag mig för att försöka ta reda på hur det går till när en follikel utvecklas och hur lång tid det egentligen tar. Det jag fått fram är att hela förloppet tar 13 cykler och den största utvecklingen sker de sista tre månaderna. Då min kropp var i stor hormonell obalans för 16 månader sedan då jag brakade in i väggen och fick veta att jag hade låg ämnesomsättning kanske det är en av anledningarna till mitt fluktuerande AMH-värde och dåliga svar på stimuleringen. Både stress och låg ämnesomsättning kan orsaka nedsatt fertilitet och övervikt hjälper ju inte direkt till så kanske funkade inte rekryteringen av primordiala folliklar riktigt som den skulle för ett år sedan och då kanske det finns färre antrala folliklar än normalt fortfarande (även om de förhoppningsvis är på tillväxt). Ja jag vet att det kan vara dumt att ställa diagnos på sig själv mha Google men jag har svårt att låta bli 🙂 Jag ska givetvis även fråga läkarna om detta. Vid IVF ökar man med sprutorna halten av FSH och därmed kan fler folliklar än den dominanta växa till 20 mm. En slutsats jag drog idag var att de folliklar som växer hade i annat fall dött och absorberats av kroppen, med andra ord så använder man inte fler folliklar per cykel vid IVF än en vanlig cykel och därmed gör man inte slut på äggen fortare. Om det jag skrev om olika folliklar lät som rappakalja men du är intresserad av att veta mer om hur folliklar utvecklas så kommer nedan en sammanfattning av dagens efterforskningar.

Under fosterstadiet bildas flera miljoner ägganlag och genomgår den första utvecklingsfasen till primordialfollilkar, redan vid födseln har antalet halverats. Sedan avstannar follikelutvecklingen fram till puberteten när den månatliga reproduktionscykeln startar och då har även antalet folliklar sjunkit ytterligare.

Från primordialfollikelstadiet (0,03-0,05 mm) genomgår folliklarna olika stadier; primära folliklar (ca 0,1 mm), sekundära folliklar (0,2 mm) och tertiära folliklar (0,2-20 mm) som ibland också kallas Graafska folliklar. Folliklar kan även delas in i preantrala (primära, sekundära och tidiga tertiära folliklar upp till 1-2 mm) och antrala folliklar (sena tertiära folliklar). Vid varje ögonblick kan man i äggstockarna hos en fertil kvinna hitta folliklar i alla olika utvecklingsstadier.

I varje cykel har den dominanta follikeln utvecklats från en primordial follikel som rekryterades för att börja växa nästan ett år tidigare, hela förloppet tar 13 cykler. Utvecklingen från primordial follikel till antral follikel är långsam och tar ca 300 dagar, den är långsammast i början och snabbare mot slutet. Det tar ca 50 dagar för en antral follikel att växa till en 20 mm preovulatorisk follikel, detta är en del av den tertiära fasen. Utvecklingen i den tertiära fasen, dvs från 0,2 mm till 20 mm, tar tre cykler.

Vid slutet av en cykel ökar halten av FSH och då väljs 5-7 antralfolliklar ut att delta i nästa cykel. Från FSH-stegringen och vidare under follikelfasen (från menstruationens början till ägglossning) tävlar de utvalda folliklarna om det FSH som finns tillgängligt och till slut finns bara en follikel kvar, detta tar ca 10 dagar. Den vinnande follikeln blir den dominanta follikeln som växer till ca 20 mm och sedan släpper ett ägg, detta tar också ca 10 dagar. De folliklar som inte blir den dominanta genomgår något som kallas atresia som innebär att de återbildas och absorberas av kroppen, atresia händer för övrigt i alla utvecklingstadier av folliklar.

En follikel som släppt ifrån sig sitt ägg omvandlas till en gulkropp (Corpus Luteum), vars största funktion är produktion av hormonerna östrogen och progesteron. Progesteronhalten når max i mitten av lutealfasen (från ägglossning till mens). Om ägget inte befruktas så dör gulkroppen efter två veckor (den har konstant livslängd på 11-13 dagar) och progesteronhalten sjunker hastigt. När halten nått ursprungsnivån startar blödningen.

Oogenes

Folliculogenesis_chart

Primära källor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Folliculogenesis
http://www.glowm.com/section_view/heading/Follicle%20Growth%20and%20Development/item/288

Kommentera

