Tomma folliklar

Ett viktigt sista steg i en IVF-stimulering är ägglossningssprutan. I mitt fall var det en Ovitrelle-spruta som innehöll hormonet hCG som skulle tas exakt 36 h innan äggplocket för att äggen skulle mogna. Att ägget börjar mogna innebär bl a en snabb halvering av antalet kromosomer (meios) och att enzymer bildas som löser upp cellerna som binder ägget till follikelns inre vägg så att det lossnar vilket är nödvändigt för att en ägglossning eller ett äggplock ska kunna ske.

Vid mitt första äggplock så plockades fyra folliklar men det kom bara ut två ägg och jag har undrat mycket över varför det blev så. Efter lite googlande fann jag termen Empty Follicle Syndrome (EFS) och sökte vidare på det. Det handlar om kvinnor som inte fått ut några ägg alls eller väldigt få i förhållande till antal folliklar vid äggplock och det är ovanligt och snäppet värre än det var för mig men tillräckligt likt för att det skulle vara intressant att fortsätta läsa om. Det verkar som om många anser att det per definition inte finns tomma folliklar utan att alla innehåller ett ägg även om inte alla ägg går att få ut.

Detta är några möjliga orsaker till tomma folliklar:

  • Follikeln har avstannat i sin utveckling och ägget sitter fast på den inre väggen. Dessa ägg är sannolikt defekta, har kromosomfel etc. Stigande ålder kan vara en bidragande faktor, och tecken på detta kan vara lågt AMH-värde och lågt antal antralfolliklar.
  • Ägget har inte mognat som det ska och sitter fast på den inre väggen pga problem med ägglossningssprutan. Det här verkar vara en av de vanligaste orsakerna och det var flera läkare som skrev att de hade avbrutit plock efter ett antal tomma folliklar, gett en ny ägglossningsspruta och 36 h senare gjort ett nytt plock på de kvarvarande intakta folliklarna och fått ut fina ägg som det blivit bebisar av. Problem med sprutan verkar det också finnas många orsaker till. Några enstaka fall var pga tillverkningsfel men det verkar vara mycket ovanligt. Något som verkar vara mycket vanligt är istället problem vid injektionen, antingen att man tar den på fel tid eller att man inte sprutar in hela dosen. En läkare skrev också om att han hade haft överviktiga patienter som haft problem med tomma folliklar när de fått sprutan i magen men när han bytte till att ge sprutan i överarmen där det finns fett men inte lika mycket som på magen hade de patienterna fått bättre utfall vid nästa plock, antagligen pga att medicinen absorberades bättre då.
  • Läkaren hade en dålig teknik eller dålig utrustning. Det är känsliga grejer vi håller på med och om inte hanteringen sköts perfekt kan det gå snett.

I mitt fall kan mina två tomma folliklar bero på att jag tidigare har haft lågt AMH och få antralfolliklar (även om det ultaljudet inte riktigt blev som jag trott och jag är inte säker på att han faktiskt räknade). Nu har ju visserligen mitt AMH stigit men jag vet inte om det spelar någon roll då det ändå bara blev totalt fyra folliklar under stimuleringen och jag har inte försökt göra någon ny räkning av antralfolliklar. Det kan också bero på problem med Ovitrelle-sprutan. Två tomma folliklar och två ägg som inte befruktades skulle kunna tyda på att de inte hann mogna ordentligt. Jag tog Ovitrellen på rätt tid och spillde inget utan fick in hela dosen men jag har mer fett på magen än de flesta som gör IVF så kanske absorberades inte medicinen lika bra. Jag undrar också lite över den där sista Orgalutran-sprutan som jag skulle ta bara några timmar innan Ovitrellen, ställde den till med något? Mitt plock gjordes också lite tidigare än det var tänkt så det blev bara ca 35,5 h efter sprutan.

Hur ska jag då använda den här informationen? Om det nu var dålig kvalitet pga dålig äggreserv som orsakade mina två tomma blåsor och de två obefruktade äggen, eller om äggen hade hårda skal, så antar jag att min bästa chans att bli gravid är att fortsätta med IVF. Men om det var problem med att hCG-hormonet inte gick ut ordentligt i min kropp pga fettet på magen så att äggen inte mognade som de skulle kanske jag har större chans med inseminationer. (En halvtimme hit eller dit mellan Ovitrelle-sprutan och plock tycker jag inte borde ha spelat så stor roll för resultatet.) Under det senaste året har jag vid varje cykel fått utslag på ägglossningstester och kroppen är ju duktig på att reglera hormonnivåerna så att äggen utvecklas och mognar på korrekt sätt så om jag har en normal äggreserv kanske det kan funka.

Jag har ännu inte hittat svaret på hur jag ska fortsätta mina försök men jag tror att jag nu kan ställa bättre frågor till läkarna på torsdag och jag hoppas att deras svar kan hjälpa mig att fatta ett beslut om hur jag vill gå vidare. En sak jag har kommit fram till är ändå att om jag gör något mer plock så tror jag att jag ska göra ett grav-test precis innan för att se om Ovitrelle-sprutan absorberats som den ska. Ovitrelle innehåller ju hormonet hCG som är samma som stiger vid en graviditet och som är det man testar på när man kissar på stickor och det var flera läkare som använde det som metod för att kolla om patienten tagit sin ägglossningsspruta korrekt.

Primära källor:
http://humrep.oxfordjournals.org/content/12/1/21.short
http://humrep.oxfordjournals.org/content/13/10/2703.short
http://womenshealthandfertility.blogspot.se/2009/08/empty-follicle-syndrome.html
http://haveababy.com/fertility-information/ivf-authority/empty-follicles-explained
http://www.inviafertility.com/infertility/draniruddhamalpani/empty-follicle-syndrome-efs-a-guide-for-ivf-doctors/

Kommentera

