Hoppet spirar

Hade en telefontid inbokad med CFC idag för att diskutera mina nya blodprover och vägen framåt. Hade hoppats på att få prata med en annan läkare än sist för att få en ”second opinion” men det var samma. Han tyckte också att alla mina hormonvärden ser bra ut och hade ingen förklaring på varför min IVF gick så dåligt trots bra värden. Det märktes att han läste min journal under tiden för han listade de olika stegen i min behandling. Så kom han till att gå in och titta på äggen och konstaterade att de inte befruktats. Men sedan la han till att de inte hade delat sig i labbet och då vaknade jag. Varför skulle de ha delat sig om de inte befruktats? När jag ställde fler frågor sa han att de nog hade befruktats men att det inte blivit mer än en cell. Viss skillnad tycker jag! Han tyckte inte att jag skulle försöka få mer svar om varför det inte funkade sist för det skulle ändå inte gå att få svar på. Det vet jag ju egentligen men det är banne mig lättare sagt än gjort… Jag frågade också om hans rekommendation om jag skulle testa inseminationer eller fortsätta med IVF. Han svarade att jag har ca 17-19% chans att bli gravid vid en insemination och ca 35-40% chans vid en IVF så det berodde på lite på hur lång tid jag ville att det skulle ta. Lite underligt svar kan jag tycka. Hade jag kontaktat kliniken nu med de nya hormonvärdena hade jag inte fått rådet att göra IVF utan att börja med ett antal inseminationer. Å andra sidan så har jag ju det misslyckade IVF-försöket i bagaget så det kanske är det som gör att de rekommenderar IVF. Fast jag måste också säga att jag inte litar till 100% på att de inte också har ekonomiska motiv vilket känns jättehemskt att misstänka, men jag har bekanta som har fått kommentarer som ”de försöker bara ta era pengar” av sina svenska läkare om de danska klinikerna. Måste fundera lite till men jag lutar ändå åt att fortsätta med IVF.

IMG_3545På eftermiddagen hade jag tid hos en ny gynekolog här i Göteborg som jag fått ett tips om att han kunde tänka sig att hjälpa även ensamstående med IVF-recept. Det var väldigt skönt att bara hoppa på spårvagnen dit istället för att behöva hyra bil och köra i nästan två timmar enkel väg. Jag hade förberett mig innan genom att skriva ihop en sammanfattning av mina behandlingar och alla blodprover jag tagit och den var väldigt uppskattad av läkaren, jag tror han berömde mig för den fyra gånger 🙂 Då jag fick mens väldigt tidigt efter IVF:en så var jag på CD6 idag men han gjorde ett ultraljud iaf. Efter att jag hoppat upp i stolen och han stoppat in staven fick jag plötsligt en papperslapp och en penna av honom för att hjälpa till att anteckna, lite kul tyckte jag och jag fick med mig mina egna anteckningar hem. Min slemhinna var 6 mm och hade tre skikt och han såg folliklar, ett helt gäng av folliklar 😀 Han hittade 5 st på vänster sida (11, 10, 9, 7, 4 mm) och efter lite letande hittade han den blyga högra äggstocken och i den fanns det 4 st (5, 4, 3, 3 mm)! En del av mig tänkte att jaha det var så dags nu kunde ni inte ha funnits där förra cykeln… Men den andra delen av mig blev väldigt glad. Nu helt ostimulerat finns det alltså mer än dubbelt så många folliklar som i slutet av IVF-stimuleringen och det fanns 4 st i den högra äggstocken som inte ville vara med alls sist. Det ger mig hopp om att min kropp äntligen börjar samarbeta med mig och det känns som goda förutsättningar för mitt fortsatta försökande. Efter undersökningen skrev han recept på de mediciner CFC rekommenderar till nästa IVF-försök så nu har jag allt jag behöver för att kunna köra igång när jag får mens nästa gång. Ja allt förutom att jag är osäker på om jag ska fortsätta på CFC eller byta klinik men det får bli ett annat inlägg. Det enda jag möjligen tyckte var negativt med den nya gynekologen är att han vill följa den danska klinikens instruktioner helt och hållet och inte ta något ansvar för behandlingen så det är viktigt nu att det känns bra med den danska kliniken.

Jag var på gott humör efter besöket och tog en vända på stan och fick med mig en ny jacka hem som det var 25% rabatt på. Helt klart en bra dag! Verkar inte vara något bra på TV ikväll så kanske ska jag ägna kvällen åt att göra ett par namnsmycken istället. Antagligen kommer jag att få träffa ett par Femmis-bebisar för första gången på lördag och det vore kul att ha presenter till deras mammor. För några år sedan gick jag kurser i att göra smycken av silverlera och det är toppen att göra presenter av. Det är nästan ett lite magiskt material, man gör ett smycke av en speciell lera och sedan bränner man det och det blir ett smycke av 99,99% rent silver och man kan göra allt hemma vid köksbordet.

6 thoughts on “Hoppet spirar

  1. Det låter ju ändå hoppfullt att det fanns så många folliklar nu!
    Åh, jag har tittat på den kursen ett tag. Då tycker du den var värd pengarna? Det verkar ju superroligt!

    Gilla

  2. Ja, efter undersökningen idag känns det bättre än på väldigt länge 🙂

    Jag kan absolut rekommendera att gå kurs i silverlera, och jag började med den här kursen https://www.sv.se/sv/Hemsidesmallar/Gemensamma-sidor/sok/?DBID=d7a74e51-8d3f-436a-98a9-cc63ae064e01&avdelningid=53&arrid=354529&nosecure=true. Sedan gick jag flera kurser hos Kristina som är lugn och pedagogisk och hennes grupper är inte så stora. Jag har varit supernöjd efter allihop och jag har använt alla smycken jag gjort. Till vardags använder jag nästan bara halsband och ringar jag gjort själv numera. En oväntad bonus med dessa kurser var att de är otroligt avstressande, det är mycket terapeutiskt att sitta och pilla koncentrerat med sina skapelser.

    Gilla

  3. Hej, finns det nån möjlighet att få numret till din gynekolog? Jag har enbart danska recept och det skulle ju bli betydligt billigare om jag fick svenska recept istället.

    Gilla

  4. Hej Mia, kul att du hittat hit! När jag fick numret till gynekologen i Göteborg bad personen jag fick det av att jag inte skulle lämna det vidare då gynekologen inte vill bli känd för att hjälpa till då det kan skapa problem för honom. Jag har dock några andra tips på ställen inte allt för långt från Göteborg som är mer välkända för att hjälpa till med recept och de lämnar jag gärna vidare. Dock vill jag inte skriva helt öppet om dem heller för att inte skapa problem för dem så att de måste sluta hjälpa oss men maila mig på enkrokigresa@gmail.com så är tipsen dina.

    Gilla

Kommentera

