Byta klinik eller inte

Det tog ett tag att landa efter förra gången och under tiden har jag inte riktigt orkat fatta beslut om hur jag ska gå vidare. Mensen kom ju också tidigare än vanligt så nu tre veckor efter förra försöket är det hög tid att få till en plan för nästa om jag ska dra igång igen om två veckor. Det var en del grejer som jag inte var nöjd med förra gången, en av dem var bemötandet på GH-kliniken så beslutet att hitta en ny svensk läkare var enkelt. Men det var en del jag inte var nöjd med på CFC också, det går lite väl fort där, informationen är bristfällig och det känns inte riktigt som om de skräddarsyr efter min kropp utan går mycket på hur de brukar göra. Tanken har därför funnits att jag kanske ska byta klinik och då jag inte fick köpa 3-pack vid första behandlingen är jag ju inte bunden till CFC.

Jag har börjat kika runt lite på alternativen i Köpenhamn och jag har även pratat med en vän som gjorde IVF på Vitanova och nu har en fantastisk liten dotter. Hon hade bara gott att säga om Vitanova men samtidigt förstår hon varför jag tvekar efter att vi båda läst på Femmis forum om de misstag Vitanova gjort med donatorer. En gång hade jag kanske kunnat ha överseende med men det har hänt flera att kliniken tagit fel donator och det får ju bara inte hända. Jag funderar även på Storkkliniken, Trianglen och Dansk Fertilitetsklinik. Stork verkar väldigt bra men de är tyvärr mycket dyrare än de andra. Börjar luta åt att kontakta Trianglen och höra vad de har att erbjuda.

Samtidigt börjar det bli lite bråttom att få planen på plats. Det är nog inga problem att få tider på Trianglen när jag behöver, men jag vill försöka undvika stress. Annars är väl en av de största fördelarna med de danska klinikerna att det är INGEN väntetid, man får alltid tid när man vill eller behöver. Med CFC vet jag ju också vad jag har men byter jag vet jag inte vad jag får… Tänker också att det nog är viktigast första behandlingen med information osv nu vet jag ju redan hur det mesta går till. Kollade därför noga på CFCs prislista igen och om jag får det reducerade priset (13000 DKK) för så kallade ”efterföljande behandlingar” (dvs man betalar fullpris för den första och sedan får man rabatt) så blir det nästan samma pris för en behandling som priset per behandling i deras 3-pack. Jag är dock osäker på om jag får den rabatten då jag från deras perspektiv fick rabatt på den första behandlingen när de drog av de 6000 kr jag betalade till GH. Drog iväg ett mail idag för att höra vad en behandling till skulle kosta mig, och om jag får det reducerade priset så kör jag nog en IVF på CFC om två veckor. Om jag inte får rabatten så vill jag nog köpa en 3-pack nästa gång och då kanske jag ändå vill byta klinik. Jag vill nog iaf fundera lite mer och då kanske jag får skjuta upp försöket en cykel till. Hoppas dock att jag får rabatten för jag börjar bli sugen på att försöka igen och det vore skönt att få planen klar.

7 thoughts on “Byta klinik eller inte

  1. Jag satt i samma funderingar som du och har valt Triangeln men har också hört mkt positivt om Danfert. Stork är dyrare och verkar inte ha riktigt lika flexibelt betalningssystem. Men, med tanke på priset 13000 som du kan få kanske det kan vara idé att stanna ett försök till? Se till att du får ett samtal med läkaren innan. Stort lycka till! Själv låter jag min kropp vila en månad även om det också känns jobbigt när äggen bara blir äldre och äldre. Men så får det vara!

    Gilla

  2. Ja jag hoppas att CFC säger att jag får det reducerade priset för då kör jag nog nästa försök där med start om två veckor. Om jag inte förlorar några pengar på att bara köpa ett försök och då slipper att binda upp mig för tre så känns det som om jag kan skjuta upp beslutet om klinikbyte ett tag till. Efter två försök har jag ju dessutom mer erfarenhet från CFC och antagligen en starkare magkänsla om det är dags att byta eller fortsätta där. Samtidigt får jag nog kontakta andra kliniker ganska snart, kanske redan innan nästa försök, för att slippa stressa med det beslutet om även försök 2 går åt skogen. Förstår att du är otålig, det här väntandet tär på själen även om det är bra för kroppen men det låter som ett klokt beslut. Ska bli spännande att höra om dina erfarenheter på Triangeln sedan.

    Gilla

  3. Jag går hos Storkkliniken och har bara positivt att säga ( förutom att jag inte blivit gravid iof:-)) Centralt, flexibla tider, varm och trivsam atmosfär. Dyrare men jag känner mig balanserad, och omhändertagen där så jag stannar.

    Kommer också vila en månad till, gick från min kortaste cykel förra månaden efter äggplock (21 dgr) till min längsta denna månad (dag 32 idag och ingen riktig mens ännu…) Snark.

    Men jag passar på att fira livet ändå med lite champagne och alla tänkbara ostar man absolut inte får äta sen. Alltid nåt 🙂

    Gilla

    • Jag har också bara hört gott om Storkkliniken synd bara att de är så mycket dyrare annars hade de nog blivit mitt val men då det hittills gått ganska dåligt för mig måste jag hålla lite i pengarna så att de räcker till så många försök som möjligt.

      Det verkar som om det blir lite konstigt med längden på cyklerna vid IVF. Att den ena blir kortare tror jag beror på att de plockade blåsorna inte producerar progesteron. Sedan undrar jag om inte kroppen ändå behöver de där dagarna som förlorades när blödningen kom tidigt för att hinna få fram ett ägg till nästa cykel men det är enbart mina spekulationer. Jag går och väntar på min ÄL och idag är CD16. Jag tror inte den varit än även om jag började mäta sent, men nu har jag börjat märka symtom i kroppen så den är nog på gång. Inte för att det egentligen spelar någon roll den här cykeln då jag inte ska göra någon insemination men mensen brukar dyka upp punktligt två veckor efter och det är skönt att kunna planera lite inför sprutstart.

      Gilla

  4. Hej på er,
    Jag letar också efter bra klinik, problemet med de danska klinikerna är att man får danska recept som inte kan hämtas ut med rabatt på apoteket i sverige…blir dyrt ca 13000kr medicin😕. Hur fixar ni det? Vet ni någon bra gynekolog här hemma som skriver ut hormonrecept i sverige så man kan hämta ut till högkostnadskydd pris?

    Väldigt tacksam för svar
    Kram och lycka till
    Linda

    Gilla

    • Hej, du kan försöka kontakta Jan-Åke Erlingson på Mama Mia på Karlavägen i Stockholm. Vet inte var du bor och vet inte om han kräver besök eller inte. Han hjälper singlar med tillräckligt bra värden, som jag förstår det.
      Lycka till
      Kram

      Gilla

    • Hej,
      Det är lite knepigt att hitta en svensk läkare som kan ”översätta” de danska recepten, och i Göteborg där jag bor är det enligt ryktet extra knepigt. Läkare som hjälper oss ensamstående kan få problem så jag brukar inte skriva öppet om de som gör det. Jag har haft turen att hitta en läkare i Göteborg som hjälper mig men jag har blivit ombedd att inte sprida ut vem det är och det är den enda i Göteborg som jag vet om. Har hört att det kan finnas någon i Varberg eller Jönköping förutom de som finns med som samarbetspartners på CFCs hemsida. Om du är ensamstående och inte redan medlem i Femmis så kan jag rekommendera dig att gå med. Där finns det många som gjort den här resan och det brukar gå att få bra svar på sådana här frågor på forumet. Lycka till!

      Gilla

Kommentera

