Medicinjakt och kattskrällen

Var inne i stan idag för ett träningspass och tänkte passa på att hämta ut de mediciner som fanns på apoteket och beställa resten. Förra gången beställde jag direkt på ett av apotekens hemsidor och det gick väldigt smidigt så igår satte jag mig för att göra samma sak. Tyvärr hade de gjort om sidan sedan sist och nu kände jag inte att jag såg vad jag beställde då man inte såg vilka märken det var. Jag är lite petig med att få samma märken som sist trots att jag egentligen vet att det är samma sak man får av alla märken men om det känns bättre med samma så tänker jag köra på samma. Efter en halvtimmes försökande så var jag tillräckligt sur för att ge upp och därför fick jag beställa idag istället. Jag började på det största apoteket där jag hämtade ut allt sist men de hade ingen Menopur alls hemma och det var det jag verkligen ville få tag på ett paket av då det är det första jag kommer behöva. Jag beställde tre paket där och bestämde mig för att hämta det fjärde efteråt på ett annat apotek en bit bort där de skulle ha ett hemma. Även om jag antagligen inte kommer börja förrän i slutet av nästa vecka känns det bättre att ha grejer hemma för de första dagarna ifall att mensen skulle komma för tidigt. De hade en Orgalutran hemma av ”mitt” märke men fick beställa 5-packen. Sedan kom vi till Ovitrellen och där visade det sig att min läkare skrivit recept på en förifylld spruta istället för den förifyllda pennan jag hade sist och jag tyckte pennan var så bra. Av någon märklig anledning så var inte dessa två utbytbara trots att det är samma substans, samma koncentration och samma mängd. Fick rådet att kontakta läkaren för ett nytt recept om jag ville ha pennan, suck… Fick alltså bara med mig en enda Orgalutran-spruta från första stället men beställningen skulle vara klar på tisdag. Sedan gick jag bort till det andra apoteket och visst hade de ett paket Menopur hemma. Chansade och frågade om Ovitrellen där också och trots att hon inte fick så bytte hon ut den så jag fick med mig en penna hem. Dagens ros till henne! Så skönt att slippa ringa min läkare och krångla med nytt recept. Bara att beställa ett strå av lämplig donator från spermabanken kvar nu av förberedelserna men det gör jag nog nästa vecka.

IMG_3626Förutom IVF-förberedelser ägnar jag mig just nu åt ett litet krig mot kvarterets katter. Jag älskar katter, har haft katt själv och drömmer om att skaffa katt igen om ett par år. Tyvärr har dock katterna i området börjat använda min altan som toalett så just dessa katter är inte omtyckta. Det har inte varit något problem tidigare men började förra veckan när jag packade ihop blomlådorna och satte på presenningen över alla möbler inför vintern. Det tog inte mer än någon timme innan jag såg att en katt varit där och pinkat in presenningen. Spolade av det och hoppades att det inte skulle hända igen. Dagen efter kom jag ut och då hade det kissats på tre ställen så det var bara att spola igen… Googlade för att se vad man kunde göra åt eländet och hittade tips om citronsaft och ättika så jag skvätte ut ättika och det funkade en dag. Här krävdes tuffare tag tydligen så jag införskaffade en elektronisk kattskrämma som är rörelsestyrd och skickar ut ett ultraljud som katter tydligen tycker är väldigt obehagligt men som inte skadar dem. Igår när jag kom tillbaka från tvättstugan såg jag en orange katt som hade väldigt bråttom från min häck och vidare över gården. Jag är inte säker på att den varit inne och satt igång skrämman men jag hoppas att det jag såg var bevis på att den funkar. Får erkänna att jag kände viss tillfredsställelse när jag såg den där katten kuta iväg 🙂 Idag hittade jag återigen kiss på presenningen men mindre än det brukar vara så jag hoppas att katten blev avbruten och ivägskrämd. Tydligen kan det ta upp till två veckor innan de lärt sig läxan och jag hoppas verkligen att det funkar för annars blir det nog inte så trevligt att sitta där ute till våren.

Kommentera

