Mens (nästan) enligt schemat

Fick mens idag vilket var ungefär när jag trott baserat på utslag på ägglossningstesten för ett par veckor sedan. Det hade dock varit ännu bättre att få mens imorgon eller inatt för då hade det klaffat perfekt med tiden jag bokat för det första ultraljudet. Nu blir första ultraljudet, eller skanningen som de säger i Danmark, på stimuleringsdag 7 och egentligen skulle det varit på dag 6 men CFC sa att det var okej om det blev på dag 7 istället. Tur att min kropp höll sig någorlunda till mitt schema den här gången! Det hade nog varit omöjligt att boka om tiden då det inte är helt lätt att få tid hos min svenska läkare. För några veckor låg jag och vred mig i sängen och kunde inte sova och så plötsligt kom jag på att det nog var bra att försöka boka in tider för ultraljuden. För ovanlighetens skull låg paddan på sängbordet så jag ryckte åt mig den och surfade in på mottagningens hemsida efter att ha försökt gissa när jag kunde tänkas behöva tid. Ville helst ha en tid på tisdagen men då fanns det inga men som tur var fanns det en på onsdagen så jag petade snabbt in mina uppgifter för att boka den. Undrar vad sköterskan tänkte på morgonen när hon såg att jag lagt in min bokning kl 2.30… 🙂

Det är desto svårare att få till det med det andra ultraljudet som jag gissar att jag behöver på fredag eller lördag. Ingen av mina vanliga läkare har öppet på fredagar så idag ringde jag till Göteborgs kvinnoklinik där jag har gått hos gynekolog i många år men där var alla deras fertilitetsläkare borta på fredag och jag fick inte gå till någon av de vanliga gynekologerna. När jag frågade varför fick jag känslan av att det hade med pengar att göra, eftersom det är IVF-relaterat så räknades det som privat besök (och skulle kosta 1200 kr) och gick man hos vanlig gynekolog så var det landstingstaxa. Jag tyckte det kändes fånigt att bli nekad pga det för jag tror att deras gynekologer skulle klara att göra det här ultraljudet utan problem men det finns ju inte mycket jag kan göra. Blir nog alltså att åka till Köpenhamn för ultraljud 2 då, det blir ju iaf billigare än på Gbg kvinnoklinik men surt att behöva åka så långt. Ska testa att ringa Carlanderska också men hittills har jag alltid fått nej när jag försökt få hjälp där så jag har inte så höga förhoppningar. Om det är någon som har något andra tips på ett ställe i Göteborgs-trakten där jag kanske kan få hjälp så tar jag gärna emot det!

Svängde förbi apoteket på hemvägen idag och hämtade de sista medicinerna så nu är kylen fulladdad. Har funderat över om jag ska ta sprutorna på morgonen eller på kvällen den här gången. Det var skönt att ta dem på kvällen men den här gången blir det nog på morgonen istället för då jag kanske kan undvika att behöva ta ett par sprutor på en buss eller tåg om jag måste till Köpenhamn för det andra ultraljudet. Vet inte riktigt hur mina medresenärer skulle ta det om de ser mig sitta och dra upp medicin i en spruta som jag sedan hugger in i magen tätt följd av den förifyllda Orgalutran-sprutan… Alternativet hade varit att ta dem instängd på busstoaletten men det känns inte bra för mig så blir det sprutor på buss tar jag dem nog i sätet. Kunde ju iofs bli en lustig historia för de andra att berätta senare. Kan helt ärligt säga att jag numera funderar över saker jag tidigare inte föreställt mig i min vildaste fantasi 😀

2 thoughts on “Mens (nästan) enligt schemat

  1. Det var på GH-kliniken de sa att jag fick välja och det var också så det stod i deras ”start-schema” som angav när man skulle ta första sprutan baserat på när man fick mens.

    Gilla

Kommentera

