Att välja donator

Idag var det dags att än en gång beställa donatorsperma inför IVF-behandlingen. Vid både min insemination och den första IVF-behandlingen hade jag samma donator men den här gången bestämde jag mig för att byta. Nu har jag ju bara gjort två försök men att äggen inte befruktades förra gången kan bero på att jag och donatorn inte är kompatibla (även om det är mycket troligare att äggen hade för dålig kvalitet sist). Att vara singel i det här läget kan alltså vara en fördel då det är enkelt att byta donator för att maximera sina chanser.

Donatorvalet känns som ett väldigt viktigt val då det (förhoppningsvis) kommer bestämma hälften av mitt barns gener. Även om jag tror att miljön man växer upp i förstärker eller försvagar drag så tror jag att generna bestämmer både vårt utseende och vår personlighet. Det är inte på alla kliniker som man beställer egen sperma, på vissa väljer de åt en baserat på önskemål om utseende, men på min klinik måste man beställa själv. Så hur gör man då när man ska välja donator?

Det första man måste göra är att bestämma sig för om man vill ha öppen donator eller ej och om man vill ha så kallad extended profile. Redan från början bestämde jag mig för både öppen donator och extended profile. Om mitt barn ska söka efter sitt biologiska ursprung eller ej känns inte som om det ska vara mitt beslut så därför vill jag lämna dörren öppen. Extended profile är nog lite både för min och barnets skull för med den info om utseende och personlighet samt de foton man får kan man kanske gissa sig till vad i barnets utseende och personlighet som ärvts från donatorn. Många som argumenterar emot ensamståendes rätt till insemination med donator pratar ofta om att det är viktigt att barnet kan spegla sig i sina genetiska föräldrar och jag tänker att det här ändå är en liten bit på vägen. Sedan verkar det ofta som om det första folk gör när de ser en nyfödd är att börja leta efter likheter med föräldrarna, ”hen har mammas näsa och pappas öron” osv, och det verkar många fortsätta med under hela barnets uppväxt. Om det är bra eller dåligt att hålla på så vet jag inte men jag får ändå utgå ifrån att situationen kommer uppstå och det kommer nog vara skönt att åtminstone kunna svara på några frågor om vad som ärvts från donator-sidan.

Sedan får man gå in på någon av spermabankernas (European Sperm Bank och Cryos) hemsidor och börja läsa profiler. Det är en lite småmärklig grej att läsa alla dessa profiler men mitt kontrollbehov är så pass stort att jag ändå uppskattar att valet är mitt och inte klinikens. Till och från under de senaste åren har jag testat på nätdejting och på något underligt sätt känns det här lite liknande. Inte så att jag tänker på donatorn som någon partner till mig men att ha en databas med män att söka i med olika sökkriterier… Vad har då jag letat efter? Jo jag började med att bestämma mig för att jag ville ha någon över 1,75m och som var hyfsat normalviktig. Sedan började jag fundera över genetik och kom fram till att det kanske blir enklare för barnet om min släkts färger slår igenom så att barnet lättare kan spegla sig och då kom kriterierna blå ögon och blont eller rött hår som är recessiva drag. Nu är det ju ingen garanti för att barnet kommer få min släkts färger då gener kan hoppa hej vilt mellan generationer men chansen är iaf större. I slutänden så spelar det inte så stor roll heller men som vanligt har jag nog tänkt lite för mycket…

Något annat som jag tänkt på när jag läst profiler är om det verkar vara en person som jag skulle vilja vara vän med. När man läser om intressen, livsstil och familjeförhållanden får man ändå en bild av personligheten och vissa har jag känt att de verkar supertrevliga medan andra inte verkat vara det (kanske här nätdejting-vibbarna dyker upp). Då jag som sagt tror att personligheten ärvs till stor del så vill jag alltså välja någon av dem som verkar trevliga även om jag är medveten om att det är oerhört svårt att säga om någon verkligen är trevlig eller ej baserat på en så kort profil. En annan sak som är viktig är att profilen ger ett gott intryck då jag antar att mitt barn kommer läsa den hundratals gånger under uppväxten. Ett annat kriterium är att bilden eller bilderna på donatorn som barn är fina och att det faktiskt går att se lite fysiska drag. Ett annat väldigt viktigt kriterium är brevet där donatorn berättar om varför han valt att donera och ibland lite mer om sig själv.

Idag satt jag till slut med två topp-kandidater. Deras utseende och profiler var likvärdiga men den ena hade superfina och tydliga barnfoton medan den andra hade ett jättebra brev. Jag hade väldigt svårt att välja mellan dessa två men i slutänden var det det bra brevet som avgjorde. I det brevet skrev donatorn att han donerade för att han ville hjälpa både par och singlar att bli föräldrar och att han såg sig själv som enbart en donator och inte en förälder då (enligt honom) en förälder är någon man växer upp med och som tar hand om en och inte den som tillhandahållit generna. Sedan skrev han att han valt att vara öppen med extended profile för att han tyckte det var bäst för barnen och att han tyckte att de skulle ha rätt att söka upp honom om de hade ett behov av det i framtiden.

Nu har jag alltså beställt ett strå (det är så en portion kallas) med den utvalda donatorn och det skickas till kliniken på måndag. Dyrt är det dock tyvärr med öppen donator med extended profile, 5 800 kr fick jag betala för mitt strå inklusive frakt, men i slutänden tror jag att det är värt de där extra kronorna för möjligheten för barnet att få veta identiteten på donatorn och att ha den extra informationen under uppväxten. Men tänk om alla män där ute visste vilka dyrbara droppar de går omkring med, då kanske de inte skulle spillas lika lättvindigt både med och utan sällskap 😉

3 thoughts on “Att välja donator

  1. Tack! Jag har diskuterat det här med donatorval med mina Femmis-vänner och det är inte alla som vill välja själva. En del tycker det är jättejobbigt att välja och känner det som att de försöker skapa ett ”elit-barn” och vill därför helst vill att kliniken väljer åt dem istället. Det var lite därför jag ville skriva några rader om hur jag resonerat då jag vill göra valet själv men samtidigt är det inte den smartaste eller mest atletiske donatorn jag letar efter utan det är mycket annat som är viktigt.

    Gilla

  2. Ett väldigt intressant inlägg. Det är kul att få reda på hur sånt här fungerar eftersom jag själv aldrig kommit i kontakt med det. Måste säga att om jag varit i din situation hade jag försökt tänka precis som du gör med personlighet, släktens färger och möjlighet att söka upp donatorn. Du låter oerhört klok. Jag tänker inte alls att du försöker skapa ett elitbarn utan att detta är ett av de viktigaste valen du kan göra för ditt framtida barn. Jag hade gjort på samma sätt. Är alla donatorer danska män? Är breven översatta till engelska? Hur mycket kostar det på ett ungefär att använda en anonym donator?

    Gilla

Kommentera

