Stimuleringsdag 4

Stimuleringsdag 4 idag. Bestämde mig efter en del velande till sist för att ta mina sprutor på kvällen även denna gång då det känns bäst för mig. Jag var inne på att ta dem på morgonen istället då jag får åka till Köpenhamn för det andra ultraljudet och då riskerade att behöva ta mina sprutor på buss eller tåg, men så kom jag på att om jag tar dem senare på kvällen den här gången så kan jag antagligen undvika det så jag bestämde mig för att 22.30 skulle bli min spruttid. Det är skönt att slippa den extra stressen på morgonen när jag ska iväg för jag har för det mesta alltid bråttom ändå och sprutorna hade lagt till 15 minuter till morgonrutinen då det tar en bra stund att få in 400 IE Menopur utan att det börjar bränna som eld och göra skitont, kör man för fort så känner man det direkt liksom… För en stund sedan slog det mig att med omslaget till vintertid idag så blir det ju 25h till min spruttid. En extra timme gör nog ingen skillnad men jag tror att jag siktar på kl 22.00 idag och så 22.30 igen imorgon så har jag ”jämnat ut” tidsskillnaden något.

Imorgon är det dags för den första Orgalutranen också, eller jag tror iaf det… I instruktionen från den danska kliniken står det att jag ska börja på stimuleringsdag 6 men förra gången sa GH-läkaren att jag skulle börja på dag 5. När jag frågade den danska läkaren på telefon sa han att jag kunde börja på dag 5 så då gör jag det men det gnager i mig att det är för att jag ifrågasatte hans ursprungliga instruktion. På det hela taget känner jag mig mer utsatt och ”på egen hand” vid det här försöket. Vid det första fick jag hjälp med stimuleringen på GH-kliniken och även om läkaren där inte alls var trevlig så fick jag tydliga instruktioner och förhållningsregler och även en bra demonstration av hur jag skulle ta sprutorna. Den svenska läkare jag har nu som hjälpte mig med recept och ska göra det första ultraljudet sa direkt att han inte kan det här med IVF utan att han kommer gå helt på den danska klinikens instruktioner och att det är jag som får sköta kontakten med dem. Det är inget problem i sig för mig men det känns som om den danska kliniken förväntar sig att man har mer stöd från sin svenska läkare och att deras instruktioner då inte är så tydliga som jag skulle behöva. Jag är ju trots allt ingen läkare men det känns som om jag måste vara med och styra och ställa rätt frågor för annars faller något mellan stolarna och det känns som ett stort ansvar för mig att ta när det gäller en medicinsk behandling. Jag använder mig mycket av dem information jag fick av GH-kliniken förra vändan och nu är jag glad ändå över att jag gick där första gången för annars vet jag inte hur det hade gått den här gången. Antagligen hade det gått bra men jag hade nog varit ännu mer nervös och stressad än jag är nu över ansvaret jag känner att jag måste ta, det hade varit skönt att bara kunna lämna över allt till en läkare och luta sig tillbaka och bara göra som de säger.

Det har än så länge gått fint att ta sprutorna. Har inte direkt känt av några biverkningar eller symtom, bara några få stick i äggstockarna. Har för mig att jag kände mer sist så jag börjar bli nervös men hoppas att det växer en massa blåsor där inne fast jag inte känner så mycket. Nästa milstolpe i den här behandlingen är första ultraljudet på onsdag, hoppas han hittar massor av blåsor då!

8 thoughts on “Stimuleringsdag 4

  1. Vad spännande! Lycka till! Jag ska till Köpenhamn imorgon för att göra mitt första FET på tisdag. Väldigt tunn slemhinna dock så oddsen är det väl lite sisådär med. Men känns bra att försöka iaf.

    Gilla

    • Åh, vad spännande! Det verkar ju vara lite av ett lotteri det här med att bli gravid, ibland ser allt tip-top ut men det funkar inte och ibland ser det halvskraltigt ut men lyckas ändå. Hoppas det går vägen för dig!

      Gilla

  2. Jag har också lågt AMH och håller på med syskonförsök nu. Börjar ta sprutorna om några dagar. Ett par kommentarer: Har hört från kliniken att man absolut måste ta sprutorna på kvällen, helst någon gång mellan kl 20-22 och det är viktigt att det är samma tid varje kväll. Jag kommer ta 450 enheter menopur, vilket jag gjort förr med bra resultat ( en dotter). Så där går åsikterna isär när det gäller vad som anses vara maxdos. Min första ivf fick jag ut 4 ägg, andra ivf en 8 ägg. Vi får se hur det går nu, jag är nästan tre år äldre än sist men mitt AMH är detsamma. Lycka till!

    Gilla

Kommentera

