Inget plus idag heller

Så kom den officiella testdagen jag fått av kliniken och inte blev det något plus idag heller så nu är det verkligen kört. Mitt hopp försvann dock redan för ett par dagar sedan så det blev mest ett torrt konstaterande att ”nähä då är det slut nu då” och jag har faktiskt inte ens fällt en tår idag (de kom redan i tisdags).

Istället för att bryta ihop började jag tänka på nästa försök och efter lite räknande på veckorna kom jag fram till att nästa cykel hinner jag inte med, den efter kolliderar med jul och nyår så det får bli i mitten på januari. Det känns långt att vänta så länge så jag funderar över om jag ska testa en insemination i november, kanske boostad med Pergotime. Nästa steg blev att skriva ihop ett mail till CFC för att tala om att jag inte var gravid och fråga hur de tycker jag ska fortsätta. Här är mailet jag skrev:

It doesn’t seem like my last IVF treatment was successful. I tested with a Clearblue digital on Tuesday morning, which was the day my period was expected, and it showed not pregnant. Today is the testday that I got from the nurse after the transfer so this morning I took the test I got from you and a test of another brand and they were both negative.

Since I’ve been using the Crinone morning and night my period has not started yet but if I stop taking it now it shouldn’t be long. I don’t think there is enough time to get a prescription from my Swedish doctor on IVF medication for a new treatment in the next cycle, and the cycle after that collides with Christmas and New Years. My plan now is to start a new IVF treatment when I get my period in January (probably around the 13th). Since it takes time to get Swedish presciptions and because of Christmas holidays I would like to get the plan for my medication for the next IVF sorted out as soon as possible.

When I talked to dr Claus after my egg collection he said we need to try something different the next time since I only got one egg. Should I continue with the short protocol or switch to the long one? I usually have pains in both of my ovaries several days before I get my period so I guess the follicles are growing then but when I get my period, or shortly before, the pains stop. Which medication should I take to stimulate follicle growth and when should I take it?

Since it seems like a long time to wait until mid-January to try again I am wondering what my chances would be if I do an insemination in the coming cycle? I still have two boxes of Pergotime, so if I decide to try an insemination should I use them? If so, how much should I take, when should I start and when do I need to do an ultrasound? Due to my period being late because of the Crinone I don’t know how that affects the next cycle.

I hope you can answer all my questions. Having a plan for coming treatments makes the disappointment of the last failed IVF easier to bear.

Många frågor blev det men jag hoppades på bra svar, detta var svaret jag fick från dr Svend och han lyckades inte ens stava mitt namn rätt:

I am sorry to hear this. I would suggest to go for the sort protocol again and  use 450 iu Menopur daily form day 3 and after 6 days take Orgalutran as well. We will send prescription and a schedule tomorrow.

Jag förstår inte varför de verkar förvänta sig ett annat resultat om jag gör nästan samma sak en tredje gång. Dessutom sa ju en annan av deras läkare till mig att det var dåligt för äggen att öka Menopuren mer, jag tog 400 IU senast, och att vi därför borde testa något annat. Börjar bli trött på halva svar som känns aningen hophafsade… Skrev tillbaka och frågade hur han förväntade sig att resultatet skulle ändra sig om vi ökade med 50 IU Menopur och varför han rekommenderade detta när deras andra läkare sa att det inte var bra. Jag bad även om svar på frågorna om insemination. Får se om det blir några svar… Måste nog ta tag i att börja kolla med andra kliniker också för jag kan inte fortsätta att lägga 35 000 kr per behandling och knappt få ut några ägg.

12 thoughts on “Inget plus idag heller

  1. Hej! Ville bara ge dig cred för att du går igenom detta helt själv. Starkt gjort! Jag skulle fråga dem vad de har för olika protokoll för svårstimulerade. Danmark ligger lite före Sverige när det gäller detta så det borde du utnyttja. Läs på om dessa protokoll:

    Estrogen priming protocol
    Microdose lupron protocol

    Sen vet jag att det kan vara värt att testa ett annat fsh hormon. Om du använt menopur utan resultat kan det vara värt att testa Gonal-f som är ett mer ”stabilt” hormon.

    Kram

    Gilla

    • Tack för de fina orden! Ja det är helt klart dags att ställa massa frågor, problemet med min nuvarande klinik är dock att även om man ställer fler än en fråga får man inte mer än ett svar för de är duktiga på att vifta undan och stressa vidare. Ska dock göra mitt bästa för att kräva svaren men det är svårt när den som är bäst på viftandet och som svarade på mitt mail idag är professor i ämnet och var med och införde IVF i Danmark på 80-talet och högst i hierarkin på kliniken. Men jag ska ta och ställa mina frågor till andra kliniker nu också.

      Tack också för tipsen om protokollen! Ska ta och kolla upp dem.

      Gilla

  2. Vad tråkigt att det blev minus idag igen även om du anat hur det skulle gå och ställt dig in på det. Förstår att du förväntade dig ett utförligare svar från kliniken. Lite dålig stil tycker jag att svara så kort och som du säger utan motivering varför du ska behålla nästan samma dos. Hoppas han återkommer med svar på dina frågor. Jag hade också övervägt att byta klinik. Känslan av att de lägger upp en individuell behandling är viktigt för mig. Kram till dig!

    Gilla

    • Ja jag får erkänna att det började koka i mig när jag läste det korta svaret, antagligen för att det inte är första gången heller. Gillade inte heller att hans rekommendation var precis det som den andra läkaren sa inte var bra. Det är verkligen dags att börja kolla upp alternativ och höra vad de rekommenderar för behandling.

      Gilla

    • Svends mailsvar idag var att jag skulle ringa så det gjorde jag men sedan satt jag hela eftermiddagen och väntade. Kl 17.45 ringde jag upp igen och den som svarade sa att han fortfarande hade patienter men hans meddelanden låg på skrivbordet men det ringde aldrig…

      Gilla

      • Men vad dåligt! När jag talat m läkare (2 ggr) har jag gått en fast tid att ringa på, då har det fungerat bra. Hoppas du får kontakt snart & svar på frågor!

        Gilla

  3. Jättejobbigt med minus! Känner med dig! Kort svar från läkaren, be honom motivera deras val av behandling.

    Visst är det så att du har lågt AMH? Har du diskuterat möjligheten att ta dhea med läkaren? Har du kollat dina d-vitamin nivåer?

    Jag har fått olika antal ägg med samma dos menopur vid olika ivfer. 4, 8 och nu sist 7. Jag har fått 450 enheter menopur. Andra ivf’en resulterade i en fantastisk dotter och nu, över två år senare försöker vi med ett syskon. Med tanke på att två år gått så tyckte jag 7 ägg var ett bra resultat. Jag är på ruvardag två idag. Önskar dig lycka till!

    Gilla

    • Kul att det funkar bra för dig! Tyvärr svarar inte min kropp särskilt bra på stimulering dock och mitt största problem är att jag knappt får ut några ägg alls. Första gången jag mätte AMH var det lågt men när jag tog om det i augusti så låg det på en normal nivå.

      Gilla

  4. Är så ledsen för din skull!
    Jag är ingen läkare, men min erfarenhet av Menopur är skit! Fick knappt ut några ägg, två stycken mogna och ingen befruktning! Då gick tom första behandlingen bättre (som brukar kallas testomgång eftersom en inte vet hur en svarar på hormoner) då fick vi tre mogna ägg och alla befruktades, som blev en till mig och en till frysen.
    Du kan läsa mer under ”våra behandlingar” på min blogg.
    Fick alltså både färre ägg och sämre kvalitet med Menopur, som dessutom är sjukt mkt krångligare än Gonal-f. Konstigt att du inte får testa olika. Det fick ju jag. ”Sista behandlingen” blev också kanon för oss 10 ägg och 7 befruktade, även om det till slut blev en till frysen bara, som dock visade sig vara guldägget 😊
    Konstigt att de bara ”kör på”!

    Gilla

  5. Anledningen till att jag frågade om d- vitamin och AMH är för att det finns en koppling mellan AMH och d- vitamin samt även bildandet av folliklar. Detta gör att AMH ibland kan bli underskattat vid en d- vitaminbrist. Samt att färre ägg bildas. Därför är mitt tips att kolla dina d- vitaminnivåer. Under den första ivf’en jag gjorde var det februari och jag tog inget d- vitamintillskott. Fick 4 ägg. Sen kollade jag mina d- vitaminnivåer, de var låga, började ta tillskott och fick i maj ut 8 ägg. För mig verkar d- vitaminbristen vara en nyckel, säger inte att det är så för dig.

    Jag har inte själv provat dhea men känner till flera som gjort det och lyckats bli gravida. Men dhea måste skrivas ut av läkare.

    Förstår att du har det jobbigt nu, hoppas du kommer på någon bra plan inför nästa ivf.

    Gilla

Kommentera

