Kanske har en ny plan

Fick idag fatt på en läkare på CFC, det var inte Svend då han inte var där idag men en läkare jag pratat med flera gånger tidigare. Kanske var det bra att Svend inte var där för den här läkaren tyckte precis som jag och dr Claus att det var dags att testa något annat än Menopur och han la också till att Claus visste verkligen vad han pratade om. Läkaren sa att vi kunde ju testa det långa protokollet nästa gång men han var inte säker på om det var det bästa. När jag frågade om andra hormoner så sa han att vi nog ska testa Gonal nästa gång. Jag passade då på att fråga om Crash IVF som jag läst om på deras hemsida och jag verkar passa in på de urvalskriterierna. Han frågade då om jag även läst om ”low stimulation with Tamoxifen” vilket jag inte hade, men han sa att de kunde båda vara alternativ för mig. Efter att jag berättat om att jag har ont i äggstockarna flera dagar före mens men inte efter tyckte han att vi nog ska testa Crash IVF med Gonal nästa gång, han skulle dock först dubbelkolla med Svend när han är tillbaka på onsdag. Idag kände jag mig lyssnad på och det är skönt att ha en ny plan på gång. Blir det så här så kör jag nog ändå en behandling till på CFC då jag har min rabatt där men jag kanske kollar med Triangeln ändå för att höra vad de har för idéer.

För er som inte vet vad Crash IVF är så tar man en Orgalutran på CD21 för att stoppa den cykeln tidigt och starta mensen och sedan börjar man med ”vanlig” stimulering på CD2 i den nya cykeln. Det är en metod för kvinnor där den dominanta follikeln väljs tidigare än vanligt, dvs alla de andra folliklarna utom den dominanta dör kanske redan innan man börjar med stimuleringen. Om ni inte är så bekanta med hur follikelutvecklingen går till så har jag skrivit om det i ett tidigare inlägg Oogenes, och här kan ni läsa mer om Crash IVF.

Jag frågade även vad han trodde om att göra en insemination emellan nu när det känns som jag får vänta så länge (även om två månader inte är så fruktansvärt länge egentligen) och han sa att det kunde vi prova. Fick ingen procentsats på chansen att det lyckas så kanske är det att kasta de pengarna i sjön men det är bra för min sinnesro att göra något. Fick rådet att börja med en dubbel-dos Pergotime idag (då jag hade två askar hemma) så jag har redan hunnit få i mig första tabletterna. Nu gäller det bara att försöka få tid för ett VUL på torsdag eller fredag för att se om det har någon effekt, och så beställa ett strå från spermabanken förstås.

2 thoughts on “Kanske har en ny plan

  1. Skönt att du blev lyssnad på äntligen och fick en ny plan. Tänk vad många varianter av IVF det finns. Lite hoppfullt att utvecklingen går framåt och det kommer mer anpassade behandlingar. På så sätt kanske chansen att lyckas ökar för oss som behöver hjälp.

    Gilla

Kommentera

