Halvvägs till testdag

Det är tredje gången jag upplever den två veckors väntetiden fram till testdag efter en fertilitetsbehandling (två inseminationer och två IVFer) och som vanligt går det fort och långsamt samtidigt. Efter inseminationen hade jag värk i livmodern och stundtals i äggstocken och äggledaren på höger sida där ägget lossade. Först blev jag rädd att det skulle bli som efter den första inseminationen när jag fick vätska i buken och spenderade en natt på badrumsgolvet och inte visste om jag skulle svimma eller kräkas av smärtan men det blev aldrig så illa den här gången utan det höll sig på en hanterbar nivå. Sedan spekulerade jag om det kan ha varit Ovitrellen jag tog den här gången som orsakade värken för att livmodern började växa pga graviditetshormonet jag sprutat in. Det har gjort ont efter IVFerna också men då har jag ju gjort ett ÄP också så då kändes det mer naturligt att ha ont. Sedan kunde jag inte hålla mig borta från google längre och kunde då konstatera att det inte verkar helt ovanligt att man får smärtor i livmodern efter en insemination och att det kan hålla i sig några dagar men att det inte skulle påverka chansen till graviditet. Trots att jag inte hört talas om det innan från någon av de jag känner som inseminerats så kunde jag slappna av lite efteråt, och efter 4-5 dagar var smärtan nästan borta.

Igår gjorde det då och då ont i brösten och jag fick en besk smak i munnen. Den beska smaken kan i och för sig bero på den råa löken som smugit sig in i lunchen (och jag har verkligen svårt för rå lök, tycker smaken sitter kvar så länge) men beskheten sitter kvar idag också. Mådde lite lätt illa när jag vaknade imorse men det var så lite så det kanske var inbillning, eller så beror det på förstoppningen som inte vill släppa. Annars känner jag mig som vanligt och det borde jag väl göra för även om ägget fäst så borde det inte ha hänt förrän för drygt ett dygn sedan. Jag borde inte kunna känna av det ännu utan det är desto troligare att mina känningar beror på progesteronet från gulekroppen, lite vanlig PMS alltså. Nåja testdag om en vecka, får se om jag känner av mer eller mindre innan dess.

One thought on “Halvvägs till testdag

Kommentera

