Förhöjt TSH igen

Var och tog ett blodprov på vårdcentralen för att kolla ämnesomsättningen förra veckan då jag känt mig som ett vrak efter IVFen och Pergo-kuren. Det var en dag när jag satt hemma och kände mig fullständigt utmattad och grät för minsta lilla skitsak som jag plötsligt insåg att jag kände igen det från tiden innan jag började äta Levaxin för att min ämnesomsättning är för låg vilket visades genom att mitt TSH-värde låg för högt. Jag kom då också ihåg att jag läst tidigare att TSH-värdet kan påverkas av IVF-medicinerna och jag hade en rejäl dipp även efter första IVFen. Jag hade en tid bokad på vårdcentralen ändå för att förlänga min sjukskrivning och när jag berättade om mina misstankar så fick jag ta ett nytt prov trots att jag redan då kände att det hade vänt och att energin var på väg tillbaka. Idag ringde jag för att få resultatet och mitt TSH ligger på 3,0 vilket inte är jättehögt men tillräckligt för att jag ska känna av det. Skönt att få ett kvitto på att jag inte inbillat mig att jag varit extra trött ett tag! Antagligen har det legat ännu högre men är på väg ner nu när jag slutat med övriga hormoner. När man gör IVF så ska det inte ligga högre än 2,0 och helst ner mot 1,0 så jag blev lite orolig inför nästa behandling som är planerad i januari så jag fick en ny tid nästa vecka för att få prata med en läkare. Undrar om jag kanske ska öka på Levaxinet under stimuleringen för att slippa dippen efteråt och även minska risken att det inte lyckas pga dåligt TSH-värde.

Annars rullar dagarna på. Mamma var på besök i helgen och vi passade på att gå på Jul på Liseberg och gå ut och äta julbord och hade en riktigt mysig helg. Jag har inte berättat något för henne om att jag försöker bli gravid och det kändes lite märkligt när jag ibland kom på att det fanns en liten chans att vi var tre som satt och pratade istället för två. Testdag är på torsdag så drygt 2,5 dagar kvar nu. Har funderat på att börja tjuvtesta men är inte säker på om jag ska göra det den här gången, jag kanske väntar istället det är ju ändå rätt tidigt med testdag på BIM. Ibland är jag säker på att jag inte är gravid men så molar det till i livmodern och så vaknar hoppet igen. Det spänner lite i brösten ibland men mindre än förra veckan och annars känner jag inte så mycket. Ja, ja, snart vet jag ju, bara några dagars väntan till.

4 thoughts on “Förhöjt TSH igen

  1. Det här är första gången jag ser referensvärden på TSH vid ivf. Jag själv misstänker att mina värden är för höga men har fått så otroligt olika besked vad som är normalt. Ska ta nya prover under mellandagarna, så med de här uppgifterna har jag lite mer för att argumentera för min sak.
    Kram
    / Hedwig

    Gilla

    • Det verkar vara lite olika det där med vad som anses vara normalt TSH. I Sverige verkar man anse att ett värde under 4,5 är normalt medan man i andra länder har lägre gränsvärden. Då det påverkar fertiliteten så mycket och är så viktigt för att behålla en graviditet brukar man kunna få Levaxin även om man ligger under 4,5. Vid IVF verkar det vara olika gränsvärden som gäller beroende på om man redan tar Levaxin eller ej. Jag hittade en text skriven av svenska läkare för andra läkare där jag hittade att värdet helst ska ligga runt 1,0, http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2071. Lycka till med provtagningen!

      Gilla

Kommentera

