Testdag idag

Hade testdag idag då det är två veckor efter inseminationen som jag lyckades tajma perfekt med ägglossningen. Jag har inte tjuvtestat alls den här gången för jag ville dra ut på den här perioden som jag tycker är lite av en fristad i kämpandet då man enbart ska fokusera på att ta hand om sig själv och inte behöver planera, boka grejer eller flänga till Köpenhamn. Istället kan man få gå och hoppas på att det kanske ändå tagit sig, nu kanske drömmen uppfylls och kampen mot barnlösheten är över. Tyvärr kommer min kamp att fortsätta. Det var inte en tillstymmelse till två streck på testerna jag gjorde och det hade jag inte heller väntat mig. Hoppet försvann vid toalettbesöket igår morse då jag såg en svagt rosa skiftning på toapappret, då förstod jag för det brukar vara ett tecken på att mensen inte är långt borta. Jag förstod också att den tunga huvudvärken jag hade dagen innan var PMS-relaterad och inte pga andra stigande hormoner i kroppen. Det var lite svårt att koncentrera sig på jobbet de första timmarna och istället för att jobba öppnade jag kalendern och började räkna dagar till nästa IVF. Precis innan jag skulle gå och lägga mig igår kom också mensen, den jag hade hoppats slippa i nio månader. Kändes nästan onödigt att göra gravtest idag när jag redan fått mens men har läst att vissa får mens fast de är gravida så det var väl lika bra att göra dem då. Fast jag tog inga av de dyrare utan det blev en av de billiga stickorna och testet jag fick av kliniken och båda var lika negativa. Nu är det bara att börja försöka ladda för IVF 3, det blir Crash-varianten den här gången så jag tar de första Orgalutran-sprutorna om mindre än tre veckor och sedan börjar stimuleringen så fort jag får mens.

Var på vårdcentralen idag också för att prata med en läkare om mitt TSH som ligger lite för högt vid IVF. Jag har haft lite otur med läkare där sedan min toppenläkare slutade i höstas och de två senaste gångerna har jag fått träffa en AT-läkare som enligt honom själv inte är tillräckligt erfaren för att sköta en långtidssjukskrivning som jag har och istället för att prata med mig om min historia och om hur jag mår så har han mest klagat på att min tidigare läkare inte dokumenterat ordentligt och sagt att han minsann alltid följer alla regler. Jag undrar vad han trodde att jag skulle ha för nytta av det? Nu senast sa han iaf att han inte vill vara min läkare mer så då skulle jag byta igen. Jag fick då tid hos den jag var hos idag och han verkade genast vettig men när jag sa att jag trodde att vi skulle träffas mycket framöver berättade han att han också ska sluta. Typiskt, för han var verkligen vettig och bra också men nu måste jag byta igen. Jag vågade till och med berätta att jag var ensamstående och gör IVF i Köpenhamn och han höjde inte ens på ögonbrynen. Han lyssnade när jag berättade att jag var orolig för mitt TSH på 3,0 inför IVFen och han höjde mig från 75 mikrogram Levaxin per dag till 100 mikrogram fem dagar per vecka och 75 mikrogram övriga dagar. Nu ska jag ta 100 mikrogram i tre dagar och sedan ta ett nytt prov på måndag så får vi se vad det visar. Jag tror dock att jag redan ligger under 3,0 då jag känner mig lite piggare idag än när jag tog provet för en vecka sedan men jag hoppas att värdet går ner mot 1,0 med den nya dosen (det hinner det nog inte göra på tre dagar dock men kanske på tre veckor) för jag har aldrig legat under 1,6 tidigare. Jag hinner iaf träffa den här bra läkaren en gång till precis innan jag börjar stimuleringen med Gonal-f då jag måste tillbaka för att förlänga sjukskrivningen och då kommer vi nog också att prata om mitt nya provsvar. Jag ska också passa på att fråga då om jag kanske ska ta lite extra Levaxin under stimuleringen för att undvika att TSH-värdet sticker iväg igen och minskar chansen för graviditet.

2 thoughts on “Testdag idag

  1. Tråkigt att höra. I Januari kör jag också igång igen. Har haft en paus sen senaste misslyckade ivf’n i oktober. Köper ett nytt paket a 3 ggr. Denna gången är det vår tur!!!

    Gilla

Kommentera

