IVF-paus

Har bestämt mig för att pausa IVF-andet ett tag, antagligen till fram i april. Det var ett väldigt svårt beslut att ta för på något sätt kändes det som att jag riskerar att aldrig komma igång igen, som att jag gett upp hoppet om att det alls kan fungera för mig. Syftet med pausen är att vila och stärka upp både kropp och sinne för att öka chansen att det lyckas nästa gång men ändå hade jag svårt att skaka av mig känslan att jag gav upp. Kanske var det en massa obearbetade känslor från de misslyckade försöken som bubblade upp när jag vilat upp mig under julledigheten. I höstas var jag så inne i bubblan och jagade mest efter nästa behandling hela tiden, och jag kände mig nästan lite avtrubbad emellanåt så antagligen sköt jag mycket av rädslan och besvikelserna åt sidan. Förra veckan var jag riktigt nere och allt kändes hopplöst men sedan kom mensen och plötsligt släppte mycket av det så antagligen var det en del PMS med och spökade också. Nu har jag så smått börjat se framåt igen och allt känns inte lika nattsvart.

Efter förra IVFen körde jag på direkt med en stimulerad insemination och efter det var kroppen helt slut. Jag misstänker att fertilitetsmedicinerna slog ut medicinen jag tar för min låga ämnesomsättning då det verksamma ämnet i den binds av östrogen och då minskar effekten och TSH-värdet ökar. De ökade på dosen lite på vårdcentralen innan jul och jag börjar känna av effekten nu. Jag är dock lite orolig inför framtida behandlingar då det är viktigt att ämnesomsättningen är i balans för att man alls ska kunna bli gravid och för att undvika missfall. Om nu fertilitetsmedicinerna sabbar balansen är det ens möjligt för mig att bli gravid på ett färskförsök? Sist på vårdcentralen bad jag om en remiss till en endokrinolog för att få råd och hjälp med att ha koll på mina hormonnivåer och kanske en justering av medicinen under nästa behandling men fick ingen. Läkaren sa att möjligen kunde jag försöka söka privat det fanns visst ett ställe jag kunde vända mig till. Suck, mer pengar som ska ut alltså men det kanske ändå är värt att kosta på sig det.

Min plan var att köra igång med att gå ner i vikt direkt efter nyår men det har varit jättetrögt att komma igång. Dels försvårade mina svarta tankar men jag har också haft jättesvårt att bestämma mig för vilken metod jag ska köra på och förra veckan ändrade jag beslutet ungefär tre gånger per dag… Jag har minskat många kilon flera gånger i mitt liv då jag alltid fått kämpa mot övervikt så jag har testat många olika metoder men de senaste åren tycker jag inte att jag har fått samma resultat av samma ansträngningar som tidigare. Förra våren testade jag därför en lite mer drastisk metod med Nutriletts pulverkur och det funkade väldigt bra för mig. Visst blev man lite hungrig stundtals men man vande sig och jag tyckte faktiskt det var skönt att helt slippa tänka på något som har med mat att göra, att slippa allt som har att göra med att planera, handla och laga måltider. Det var nästan som att jag avprogrammerade mig från alla mina vanor som har med mat och godis att göra. Därför har jag varit sugen på att köra igång en pulverkur igen men jag är osäker på vad det egentligen gör för fertiliteten att försätta kroppen i svält på det sättet, jag är rädd för att cykeln kan hamna i obalans på något vis. Samtidigt så tror jag att fettet på min kropp kan vara en av de största anledningarna till att jag får ut så få ägg då kroppsfett kan störa ut hormonerna man sprutar in under stimuleringen så det känns viktigt att få ner mitt BMI till en lägre nivå och jag känner att jag behöver en kickstart. Därför har jag bestämt mig för att köra tre veckor med pulver från och med imorgon, då får jag ändå drygt två månader efter innan nästa försök så då borde kroppen hinna komma i balans igen.

Jag vet inte hur mycket jag kommer ha att skriva om under min paus, så kanske blir det även en paus från bloggen ett tag men jag lämnar det lite öppet. Skulle det bli väldigt tyst här så kommer jag ändå att komma tillbaka fram i vår när det börjar dra ihop sig till mitt tredje IVF-försök för trots de mörka tankar jag haft på sistone så kommer det att bli ett tredje försök.

2 thoughts on “IVF-paus

  1. Tycker det låter som ett moget och bra beslut att låta kroppen vila och säkert ökar chanserna att lyckas med en balanserad kropp och knopp:-) Jag har också haft en paus från hormonerna på några månader, känner mig starkare och gladare. Jag har också uteslutit godis, kakor, pasta, vitt ris, läsk och försöker äta varannan timme för att jag tror att ett jämnt blodsocker gör gott för fertiliteten.

    Tror Nutrilette kan vara bra som en kickstart när man ska gå ner i vikt men att man måste byta metod sen för att kunna behålla viktminskningen. Lycka till!

    Gilla

  2. Det låter som du tagit ett väl genomtänkt beslut. Skönt att vila från hormoner, behandlingar och den där jakten i ett par månader. Fokusera på dig själv och ta hand om kroppen. Och starta igen när du är redo. Kram

    Liked by 1 person

Kommentera

