Kallad till provtagning

Har haft en riktig skitvecka på jobbet den här veckan som dessutom var min sista på 50%. Inte direkt den bästa uppladdningen för att ta steget upp på 75% men det är väl bara att bita ihop och ta sig igenom. Att veckan i övrigt varit kass gjorde att jag blev ännu gladare av att det damp ner ett brev från Sahlgrenska på hallmattan idag. Det innehöll en bekräftelse på att de tagit emot min egenremiss till endokrinolog som jag skickade iväg för exakt en vecka sedan och även en begäran om att jag ska gå och lämna nya blodprover för att komplettera remissen. Hoppas att det är ett tecken på att min remiss kanske blir godkänd och jag släpps in i det svenska vårdsystemet igen. Det är så märkligt det här med att behöva åka till ett annat land för att göra fertilitetsbehandlingar, det känns ibland som om man håller på med något olagligt och fult trots att jag försöker åstadkomma det som de flesta föräldrar brukar beskriva som det mest fantastiska i världen. Alla de dörrar som stängs i Sverige när man försöker få hjälp på vägen gör det tufft mentalt, ”Är du en singelkvinna? Nej då kan vi inte hjälpa dig med det där blodprovet.”. När man blir nekad vård pga sitt civilstånd kan man undra vilket århundrade vi lever i egentligen. Det som på sätt och vis är ännu märkligare är att så fort man lyckas att bli gravid så öppnas alla dörrar igen och man är hjärtligt välkommen tillbaka, det är bara själva tillverkningen som ska förhindras. Nåja det var ett litet sidospår. På tisdag ska jag ta vägen förbi Sahlgrenska innan jobbet och lämna nya sköldkörtelprover (TSH, fritt T4, TPO-antikroppar och TRAK-antikroppar) så får jag hoppas på att jag får en kallelse sedan så att jag kan avboka den dyra tiden på Carlanderska. Skönt att veckan avslutades bra ändå.

Kommentera

