Dokumentär-tips!

Det är drygt ett år sedan jag såg dokumentären First Comes Love av Nina Davenport och jag kan rekommendera den. Nina är en dokumentärfilmare som bor i New York och när hon var 41 år gammal bestämde hon sig för att försöka få barn på egen hand och samtidigt göra en dokumentär om det. Man får följa henne på hela resan och jag minns särskilt scener från hennes förlossning där hon hade med sig en massa vänner som hejaklack. Ninas resa och min resa är kanske inte jättelika (förutom behandlingarna och målet) men det är ändå kul att hon gjorde en film om det! Är ni nyfikna så visas dokumentären på URplay, First Comes Love – del 1, och den finns tillgänglig till 2015-08-16.

3 thoughts on “Dokumentär-tips!

  1. Hej! Jag trillade in på din blogg idag och har nu sträckläst den. Jag känner igen mig i så mycket… Jag har gjort åtta inseminationer och ingen av dem har lett till graviditet. Mitt nästa steg är IVF vilket har känts stort och skrämmande för mig, mestadels p.g.a. min dåliga kunskap om det. Efter att ha läst i din blogg känns det lite klarare, så tack för att du delar med dig! För runt 12 år sen blev jag sjukskriven för utmattningsdepression och jag har varit ”frisk” länge. Men mycket p.g.a. karusellen och den känslomässiga berg och dalbanan som barnförsökandet fört med sig så känner jag att steget till att hamna där igen inte är långt. Så inför IVF:en så tar jag en liten paus. Det låter som att du behöver din och jag behöver min. Tack för länken till dokumentären, håller på och tittar på den nu. Jag önskar dig all lycka och jag kommer att fortsätta att följa dig.

    Kram

    Gilla

    • Vad glad jag blev av din kommentar, tack! Kul att du gillade det jag skrivit och att du tror att det kan hjälpa dig att ta nästa steg i processen. Jag skriver mest för att få utlopp för egna funderingar men om det kan hjälpa någon annan känns det ännu mera meningsfullt. Det är en tuff resa vi har gett oss in på och det tar på krafterna så det låter klokt med en liten paus innan du kör igång med IVF. Innan jag gjorde min första behandling var jag beredd på fysiska prövningar men det var inte så farligt som jag trott, däremot var jag inte beredd på hur tufft det var mentalt. Lycka till! Kram

      Gilla

  2. Ja visst behöver man få utlopp för sina funderingar! Hela den här resan är jobbigare mentalt än jag trodde innan. Men vi får hoppas att vi får lön för mödan. Tack och kram!

    Gilla

Kommentera

