Frustrationen är på topp iaf…

Har känt mig så fruktansvärt frustrerad ett tag. Det känns som om jag bara står och stampar på samma punkt och inte kommer vidare och det gäller inte bara ”bli gravid-projektet” utan i stort sett allt i mitt liv. Jag är fortfarande inte 100% efter smällen in i väggen vilket innebär att jag inte kan få sådana uppdrag på jobbet som jag vill ha (och är bra på) utan jag får skituppgifter av min chef. Efter att jag blev sjuk och under min återgång har jag insett att jag inte alls trivs på mitt jobb längre och vill byta men vem skulle anställa någon som fortfarande är deltidssjukskriven pga stress? Jag sitter alltså fast där jag är… Har dock börjat snegla på platsannonser men de jobb jag är kvalificerad för och skulle tycka vara roliga är jag rädd att jag inte är redo för än och skulle riskera en ny smäll. Annars hittar jag inte ens några jobb att söka…

Sedan har vi mitt viktminskningsprojekt. Är nu inne på fjärde veckan med 1000 kcal/dag och har inte gjort ett enda avsteg. Trots min självdisciplin så har vågen segat sig neråt oändligt långsamt efter mina tre veckor första veckor på pulverdiet. Jag är alltså inne på sjunde veckan av att förneka mig allt som sätter guldkant på tillvaron och det ger ändå inte resultat, iaf inte så snabbt som jag hoppats. Dieten försvårar också mitt sociala liv då träffa vänner ofta innebär att äta eller dricka något ihop och när man inte dricker vare sig koffein eller alkohol och knappt äter något (och definitivt inte något man köper ute) så blir det svårt. Att sitta och smutta på en mineralvatten blir snabbt rätt trist så det har blivit att jag undviker sådana situationer och stannar hemma.

Men spelar några kilon hit eller dit så stor roll då tänker du kanske men i mitt fall tror jag att det gör det. Under mina IVF-behandlingar i höstas slogs medicinen för min ämnesomsättning ut av alla hormoner (ja jag har fått det bekräftat av läkare nu men det blir ett annat inlägg) och under dipparna efteråt gick jag upp väldigt mycket och jag har blivit rekommenderad tidigare att försöka gå ner inför IVF. Jag har ett viktmål som jag vill nå innan nästa IVF-försök och jag hade hoppats nå det i tid för att göra en behandling i slutet av april eller i början av maj men med den här långsamma takten vet jag inte om jag hinner bli klar. Om jag inte har nått målet kanske det blir att skjuta upp nästa försök ännu en cykel och nu har jag väntat länge nog känns det som.

Så mitt jobb är kasst, jag tillåter mig ingen guldkant i mat- eller dryckesväg, vågen segar sig neråt, mitt sociala liv är minimalt och trots alla ansträngningar kanske jag ändå får skjuta på nästa försök, ett försök som kanske ändå inte resulterar i annat än ett stort hål i plånboken (det var ju enda resultatet av de två tidigare försöken). Känns som om det bara är frustrationen som är på topp för tillfället. Fast jag försöker ta en dag i taget och ibland försöka stanna upp och tänka tillbaka på var jag var för ett tag sedan för när jag gör det inser jag att jag faktiskt inte står på riktigt samma fläck nu som då även om det känns så. Jag har kommit upp i tid på jobbet och testar nu 75% så 100% är förhoppningsvis snart inom räckhåll och kanske kommer det ett bra uppdrag snart. Vikten rör sig ju ändå neråt och jag är mindre än ett halvt kilo ifrån -10% sedan jag startade för snart sju veckor sedan även om jag hamnat på en liten platå nu. Och vem vet kanske blir jag gravid nästa IVF, tredje gången gillt hade inte varit så dumt och då kommer att vara värt det trots all frustration och alla uppoffringar. Bara att fortsätta ta en dag i taget och försöka göra det bästa av den, det mesta kan man ändå stå ut med en dag till. Nu har jag gnällt färdigt för den här gången.

2 thoughts on “Frustrationen är på topp iaf…

Kommentera

