Ljusare tider

Är det fler än jag som känner att tiden går väldigt fort nu? Jag har precis klarat av första veckan på mitt nya uppdrag på jobbet. Det är ute hos kund så det är en ny bransch, nya arbetsuppgifter, nya system och enbart nya människor. Behöver jag säga att jag är helt slut? Jag tror dock att när värsta förvirringen lagt sig så kommer jag att trivas bra där så det är bara att kämpa sig igenom de närmaste veckorna nu och se till att ta väl hand om mig och sköta min återhämtning.

Mitt viktprojekt är ”on-track” igen efter mitt planerade uppehåll över påsk. Efter de tre dagarna jag unnade mig lite god mat och godis tog det 1,5 vecka för att komma ner till vikten jag hade på påskaftonens morgon… Jag hade bestämt att fram till påsk var det inga undantag från 1000 kcal/dag som gällde och det höll jag trots de begränsningar det innebar, särskilt socialt. Nu har jag tänkt fortsätta ett tag till med 1000 kcal/dag som huvudregel men unna mig något extra på lördagar och även tillåta mig det kalorisnålaste alternativet i sociala sammanhang så det blir ett snällare program ett tag. Inför nästa försök måste jag också se till att öka energiintaget några veckor innan så att kroppen har lust att bli gravid. Är inte mer än 3,5 kg från min minimigräns för nästa behandling och 5 kg ifrån mitt mål så det är nära nu 🙂 Tur är väl det kanske för jag har börjat tappa massor med hår igen… Det är inte lika katastrofalt mycket som i slutet av förra sommaren men mer än normalt.

Jag har också börjat fundera på när jag ska köra igång med IVF 3. När jag pausade hade jag tänkt köra igen i april/maj men nu när jag är så nära viktmålet så skjuter jag nog på det lite till. Mina senaste cykler har varit några dagar kortare än vanligt vilket de var vid samma tid förra året också. Jag funderar på om det kan vara D-vitaminbrist trots att jag äter D-vitaminkapslar då det verkar som om jag alltid får kortare cykler i slutet av vintern och sedan när jag börjat få sol på kroppen igen går de tillbaka till sin vanliga längd. Eller så kanske det har något med ljuset att göra? Oavsett så känns det bättre att köra nästa IVF när mina cykler är runt 28 dagar igen och kroppen beter sig normalt. Jag gissar på att jag får mens lagom till nästa helg och sedan väntar jag nog en cykel till och sedan kör jag igång med en Crash-IVF i slutet av cykeln efter det. Det skulle innebära att nästa försök startar i början av juni. Nej nu får det vara nog med skrivandet, ska gå ut och sätta mig med en bok i solen istället och D-vitaminladda.

Kommentera

