Ny på jobbet, typ…

Det här med att börja på ett nytt uppdrag ute hos kund är precis som att vara ny på jobbet. Jag brukar alltid tycka det är lite svårt i början och är rätt försiktig och snudd på blyg. Den här gången känns det ännu lite svårare än vanligt, jag går bara och väntar på de fruktade frågorna ”har du barn?” och ”har du pojkvän?”. Dessa frågor har varit jobbiga att få de senaste åren men nu när jag är mitt uppe i IVF-resan känns det jobbigare än tidigare. Att i tre veckor ha gått och väntat på dem gör det inte bättre… Jag gruvar mig lite också för hur det kommer bli om jag faktiskt lyckas bli gravid i juni. Jag har hamnat i en konservativ bransch med många anställda som är i 60-årsåldern, både män och kvinnor. Kanske är det bara mina fördomar men jag har en känsla av att de kan ha svårare att förstå det här med att bli gravid med hjälp av donator. Nu är jag ju dessutom ny så de känner mig inte så bra än och då är det ju mycket lättare att ha fördomar. Nåja, det kommer nog ändå kännas som ett lyxproblem om jag nu lyckas på nästa försök.

Det är också fullt av gravidmagar överallt. Det är något som jag varit förskonad från när jag satt inne på kontoret. Tjejen som jag tar över från höggravid och har bara en vecka kvar, och sedan är det ett antal magar till som jag brukar träffa på i lunchrummet. Jag kan inte säga att jag sitter där med min lunchlåda och är svart i ögonen av avundsjuka men jag reagerar ändå på ett sätt jag inte gjorde för bara några år sedan. Får ändå säga att det går bättre än jag trodde, och det är ju bra det 🙂 Något mer som är bra är att jag börjat tänka mycket på nästa försök och graviditeter så nu börjar jag känna mig redo igen, bara drygt en månad kvar till jag drar igång.

Kommentera

