Dags att förbereda inför nästa försök

Börjar så smått inse att det snart är dags att dra igång IVF 3. Jag hade ÄL i måndags, mitt under spinningpasset faktiskt. Jag blev lite nervös när det började göra fasligt ont i den högra äggstocken under uppvärmningen men efter en stund glömde jag av smärtan så det kanske var bra att röra på sig under tiden. Alltså bör jag få mens om ca 9 dagar och sedan ska nästa cykel avbrytas med Orgalutran ungefär tre veckor in och jag ska börja stimulera med Gonal-f, bara drygt fyra veckor kvar alltså. Det känns lite overkligt på något sätt och jag har lite svårt att ta in det. Jag drar mig också för att kontakta kliniken i Danmark, jag vet inte riktigt varför men det känns lite dumt att jag var så otroligt ”på” i december och sedan blev jag knäpptyst fram till nu. Jag tror inte att de bryr sig alls egentligen, de är nog bara glada om jag börjar igen, men känslan finns där. Snart måste jag dock ringa dem ändå för det känns bättre att förvarna lite om att jag drar igång även om jag inte tror att de någonsin sagt till en patient att hon måste vänta för att de inte har tid. Det börjar också bli dags att kolla om det finns kvar strån av samma donator på spermabanken som jag använde sist. Jag hoppas att de inte är slut för det känns bra att använda samma som förra gången när mitt enda ägg faktiskt blev befruktat och delade sig.

Jag oroar mig lite för timingen på den här behandlingen. I Danmark tror jag inte att det blir några problem, de verkar aldrig ha stängt, men det finns risk för att min läkare i Sverige går på semester. Också en sak att kolla upp… I värsta fall så får jag åka ner till Köpenhamn för mina två VUL men det vet jag inte riktigt hur jag ska lösa med jobbet. Jag kommer ha ganska mycket att göra i mitt uppdrag under juni så det kan bli svårt att vara ledig och med tanke på att jag är ny där så kan det ge dem en skev bild av mig om jag ”försvinner” när det blir mycket att göra. En lösning är att berätta för chefen där att jag håller på med IVF men det vill jag inte egentligen. Å andra sidan tycker jag bättre om att köra med öppna kort än att ljuga så jag får nog fundera lite till på det här. Allt hade varit mycket lättare om jag kände dem bättre och de kände mig.

Igår snubblade jag över en artikel om ny forskning om en IVF-metod för kvinnor med dålig äggkvalitet och som misslyckats med tidigare försök. Det går ut på att man använder delar av ett outvecklat ägg hos kvinnan som ett slags batteri för att hjälpa det utvecklade ägget på traven. Spännande och kul att utvecklingen går framåt på det här området! Här kan ni läsa mer Toronto baby first to be conceived from new IVF treatment.

Kommentera

