Singlar ska få rätt till assisterad befruktning

Tjohoo, äntligen Sverige!

Saxat ur Aftonbladet: ”Regeringen vill ge ensamstående kvinnor rätt till insemination och provrörbefruktning, enligt ett förslag som läggs i dag. En lagändring har brett stöd i riksdagen. – Den lagstiftning vi har är gammaldags, skulle jag vilja säga, säger justitieminister Morgan Johansson.”

Den nya lagstiftningen väntas träda i kraft 1 april 2016, inte en dag för tidigt. Tyvärr antagligen lite väl sent för min egen del men om jag lyckas med mina försök att bli mamma så kommer iaf mitt barn att vara lagligt och det känns bra. Det verkar också som om singelkvinnor ska gå igenom samma slags utredning innan som par och inte den extra hårda granskning som det verkade luta åt. Tack regeringen för att ni förstått!

Vill ni lyssna och läsa mer kan ni klicka här:
Regeringen vill ge singlar rätt att insemineras
Singlar ska få rätt till insemination

Tillägg 2015-05-23: Trots att jag kanske inte kommer hinna dra nytta av att göra själva IVFen i Sverige känns det här lagförslaget otroligt viktigt för mig och mitt framtida barns liv när det gäller synen både på mig som ensamstående mamma och på mitt barn. Femmis-mamman Matti Ridenfeldt förklarade det så bra i en tidigare artikel i Aftonbladet angående den hårdare granskning av singlar som föreslogs av flera remissinstanser ”Hon ifrågasätter framför allt hur samhället kommer att bedöma hur ett nätverk ser ut. – Risken är att det blir en biologistisk syn på vad som räknas som ett nätverk. Och att BVC och andra instanser drar slutsatsen att ett barn som mår dåligt gör det enbart för att det lever med en ensam förälder, säger hon och fortsätter: – Det är underligt att Dennis Jutterström inte förstår att konsekvensen av en hårdare granskning av ensamstående föräldrar befäster en bild av att de är sämre och att den bilden leder till att vi kommer att granskas hårdare i kontakter med samhället även då barnen finns.” Det är därför jag är så glad för att de gick emot remissinstansernas förslag om hårdare granskning av oss och istället ska vi behandlas likvärdigt med alla andra.

6 thoughts on “Singlar ska få rätt till assisterad befruktning

  1. Superbra såklart, tycker jag! Jag bara undrar vilken utredning de syftar på. Hörde om detta på radion och de pratade också om ”samma utredning som par går igenom”… Fast jag upplevde aldrig att vi fick gå igenom nån utredning huruvida vi var lämpliga eller inte. Vi fick tala om hur länge vi varit tillsammans, bott ihop och hur länge vi har försökt få barn. Ingen av de frågorna är ju relevant för singlar…
    Kanske var det nåt mer, som jag inte minns… Eller får andra par gå igenom en utredning?

    Gilla

  2. Jag antar att det är samma utredning som för oss som gör ÄD, eftersom det är en spermiedonation. Man pratar om hur man ska berätta för barnet hur det kommit till osv med en psykolog.

    Gilla

  3. Jag har också funderat över vad det var för utredning som par får göra idag eftersom jag inte har hört talas om det tidigare men det verkar logiskt och bra att ha ett psykologsamtal innan. Tack för den informationen Cam!

    Gilla

Kommentera

