IVF 3, SD2: Godissugen och förkyld

Bara någon timme efter mitt förra blogginlägg i fredags så var mensen i full gång. Skönt tyckte jag för då funkar mitt schema med läkartider bra. I instruktionen jag fått inför min Crash IVF så har de sagt att jag ska ta Orgalutran tills mensen börjar men jag hade trots det lite ångest för att inte ta någon Orgalutran i fredags kväll. Tankar dök upp om att mensen skulle avstanna om jag inte tog en spruta till men till sist lyckades jag mota bort dessa konstiga tankar och beslöt mig för att följa instruktionen ändå och hoppa över sprutan. Det visade sig att det var helt rätt tänkt för mensen har fortsatt precis som mina menstruationer brukar göra.

Igår på andra blödningsdagen så började jag med Gonal-f-sprutorna. Jag ska ta 450 IE den här gången och det tror jag är maxdos. Det kommer bli många nålar över i varje förpackning precis som det blev massor med sprutor över när jag använde Menopur. Hoppas bara att det händer mer i kroppen den här gången för är man på max så går det ju inte att öka dosen vid fler försök.

Symtom har jag ännu inte känt av några annat än sådana som lika gärna kan bero på helt vanlig PMS. Jag mer godissugen än jag brukar vara dock, till och med när jag har PMS. Jag känner dock redan att jag är rätt stressad, jag har blivit väldigt bra på att känna igen de spänningarna i kroppen. Delvis beror stressen på att återigen göra en behandling och nervositeten inför det första VULet. Sist fanns det ju bara en enda ynklig blåsa vid mitt första VUL förra behandlingen och jag hoppas verkligen att det går bättre den här gången.

Stressen beror också på att jag hade en riktig skitvecka på jobbet förra veckan. Jag trodde att chefen på uppdraget tyckte det var ok att jag först skulle vara sjukskriven några dagar v. 26 och sedan gå på semester men det var hon tydligen inte för hon hade mailat min chef att hon inte var nöjd. Min chef som vet att det är en IVF-behandling jag ska göra ringde då till mig och frågade om jag inte kunde skjuta på behandlingen en vecka. Ja så insatt är han trots att det är min tredje vända nu och jag har förklarat innan att det här går inte att styra över utan det är kroppen som bestämmer. Sedan kom han med krav om att jag då skulle erbjuda mig att ha ”jour” ett par veckor under min semester utan extra ersättning för att vårda kundrelationen. Behöver jag säga att jag inte var helnöjd? Sedan blev det min uppgift att försöka reda ut detta med uppdragschefen. Till slut fick jag fem minuter med henne i fredags och det slutade med att mot att jag lovade att försöka jobba hemifrån under behandlingen istället för att sjukskriva mig från och med äggplocket och några dagar framåt som jag tänkt så kunde jag sedan gå på semester v. 27 utan jour (det tog jag inte upp). Från mina tidigare behandlingar så vet jag att anspänningen inför själva plocket men ännu mer över utfallet (som har varit riktigt dåligt båda gångerna) för att inte tala om innan jag vet om det blir någon insättning gör mig fullständigt utmattad och därför hade jag tänkt sjukskriva mig. Nu måste jag alltså försöka hitta både tid och energi för att jobba emellan resorna till och från Köpenhamn. Sedan hade jag ett riktigt pissigt lönesamtal med min chef i tisdags också och tyvärr blir jag fortfarande bestraffad för att jag blev utbränd så min motivation för att vara flexibel och anstränga mig lite extra för jobbet är i botten. Det här var verkligen inte uppladdningen jag ville ha inför behandlingen. Till råga på eländet så avlutade jag veckan med att bli förkyld i fredagskväll och det har hållit i sig hela helgen så jag missar antagligen sista spinningpasset med favoritinstruktören innan sommaruppehållet imorgon.

Hmm, kanske får lägga till sur och grinig på listan över eventuella symtom efter det här gnällandet… Sammanfattningsvis helt klart en skitvecka men det är i alla fall skönt att vara igång med behandlingen. Jag beställde ett strå från spermabanken idag också så nu ska även det vara fixat. Bara buss-/tågbiljetter och hotell kvar att fixa men än vet jag ju inte när jag ska ner till Köpenhamn så det får vänta ett tag till.

One thought on “IVF 3, SD2: Godissugen och förkyld

  1. Det är verkligen inte lätt att få allt att klaffa med resor och jobb..Jag hade det likadant men just den dagen när jag åkte och gjorde min inseminering så var det på min lediga dag..Att jag lyckades pricka den,otroligt när jag tänker tillbaka.jag menar det är ju så mycket som ska stämma..Lycka till och hoppas du får en fin midsommarhelg!kram😊

    Liked by 1 person

Kommentera

