IVF 3, SD8: VUL 2 i Köpenhamn

På midsommarafton hoppade jag på nattbussen från Göteborg till Köpenhamn kl. 02.40, kan inte säga att jag kände mig ensam på vägen dit för jag mötte många midsommarfirare på väg hem. Min plan var att försöka sova hela vägen men den grusades av två unga asiatiska tjejer som verkade ha otroligt mycket att prata om för de var inte tysta en minut före 5-tiden på morgonen trots många arga blickar från medpassagerarna. När jag klev på letade jag efter eluttaget så att jag skulle kunna ladda telefonen under resan men hittade inget så jag trodde att det inte fanns på just den bussen. Därför ville jag helst inte lyssna på Spotify under resan men till slut gav jag upp och satte på lite go musik i lurarna och njöt av landskapet som svischade förbi utanför fönstret. Färgsprakande lupiner, solgula smörblommor, eldsröda vallmo och stora hav av vita hundkex mitt i den frodiga grönskan i juninatten, en fröjd för ögat och Sverige när det kanske är som vackrast.

Vid 5-tiden slumrade jag dock äntligen till och jag fick nog stilpoäng för både det tappade huvudet (känns fortfarande i nacken) och den vidöppna munnen 😉 Vid Kastrup var det jättemånga som klev av och plötsligt ser jag rakt över gången var eluttaget sitter och mycket riktigt fanns det ett där jag satt också, att jag inte sett det tidigare… Jag pluggade snabbt in telefonen som var nere på 50% och hann ladda en halvtimme. Jag var inte direkt utsövd när vi kom fram kl. 07.00, men jag stapplade av bussen lite lagom stel i både ben och nacke och strosade iväg mot Ströget. Jag hade tänkt äta frukost på ett mysigt café nere i Nyhavn men hittade inget så till slut gick jag tillbaka till ett modernt kaffe-ställe som jag passerat tidigare och fick mig min frukost och en skön fåtölj att sitta i. Det händer inte så mycket i Köpenhamn en tidig lördag-morgon så jag satt kvar en bra stund men när jag började nicka till var det dags att röra på sig igen. Jag styrde kosan bort mot slottet Amalienborg där jag mest tittade på alla turister och sedan gick jag tillbaka till Ströget där affärerna precis hade öppnat och kikade runt lite. Bland annat var jag i en inredningsbutik där de hade en skinnfåtölj för det nätta priset 65 000 DKK. Jag var bara tvungen att provsitta och visst var lädret väldigt mjukt och fint men jag kan inte säga att min rumpa var tillräckligt känslig för att uppskatta lyxen den vilade på så jag kommer nog fortsätta köpa lite billigare möbler.

image

Så var det dags att dra sig bort mot kliniken och anledningen till att jag var där nämligen det andra ultraljudet. Jag var en kvart tidig men fick som vanligt komma in direkt och det var den kvinnliga läkaren som tog hand om mig. Jag har träffat henne en gång tidigare när jag gjorde min första insemination och hon blev imponerad av antalet spermier i strået från donatorn jag använde då (nu har jag bytt då mina ägg inte befruktades vid första IVFen och det finns en liten risk att det var pga inkompatibilitet med donatorn). Vi småpratade lite om min resa ner och den kalla sommaren, tror jag iaf, hennes danska var svår att förstå men det var det jag pratade om. Så låg jag där på britsen med fötterna i vädret och väntade på att få höra hur det såg ut där inne. Det visade sig att den största blåsan som var 13 mm på mitt första VUL inte alls var en blåsa utan ett kluster med två eller flera blåsor. På vänster sida hade jag fyra blåsor på 10 mm och två på 6 mm, och på höger sida hade jag en på 13 mm och tre på 10 mm. Jag har alltså totalt 10 blåsor på tillväxt och de är hyfsat jämna i storlek. Jag är så glad att jag stod på mig att jag ville testa något annat under IVF 3 när kliniken tyckte att vi skulle köra på samma sak som under de två första. Crash IVF med Gonal-f verkar passa min kropp mycket bättre än vanligt kort protokoll med Menopur. De tyckte att jag skulle komma ner för ytterligare ett VUL på tisdag men då jag hade en tid bokad här hemma på måndag så var det ok med den. Lite surt var det att den största blåsan från i onsdags som var anledningen till att de ville titta på mig redan igår inte var så stor så turen ner till Köpenhamn var lite i onödan men samtidigt är det skönt att ha blivit kollad och veta. Nu fortsätter jag med sprutorna ett tag till och en kvalificerad gissning är att det blir plock framåt torsdag.

När jag skulle köpa biljett till S-tåget såg jag att jag bara hade 9% batteri kvar i telefonen, något, kanske Google maps som jag använde när jag gick runt i stan under förmiddagen, hade legat och dragit ur batteriet. Shit också, jag behövde den ju för att visa upp bussbiljetten när jag skulle hem. När jag med telefonens hjälp vid tågbytena tagit mig tillbaka in till stan var batteriet nere på 5% så då stängde jag av den. Då hade jag fyra timmar innan bussen så jag bestämde mig för att börja med en sen lunch och sedan testa en sightseeing-båt nere i Nyhavn, det verkade lagom ansträngande för mitt trötta jag. Jag var rätt hungrig så jag valde att äta på Hereford Beefstouw vid Tivoli och beställde en burgare och en cola light. Försöker undvika för mycket koffein och lightprodukter men jag hade huvudvärk och jag har märkt att lite koffein hjälper mot det och det känns bättre än huvudvärkstabletter. Jag kände mig lite naken där jag satt själv utan ens telefonen att hålla mig sällskap men jag roade mig med att titta på de andra gästerna, bland annat ett sällskap med ett nygift par och deras närmaste. Bruden hade en klänning med stor pösig kjol som hennes mamma fick hjälpa henne med när hon skulle sätta sig som inte riktigt var i min smak och jag hade nog inte valt att ha mottagning på den restaurangen men de såg glada och lyckliga ut. Så kom min cola light in, fast den såg snarare ut som en Sprite. Jag vinkade till mig kyparen och undrade försiktigt om det inte blivit lite fel men han muttrade tillbaka att det var det ha sa när jag beställde, att de hade en cola light utan färg så det var inte alls fel. Nog för att jag hörde att han sa något när jag beställde men jag fattade inte riktigt vad och han var inte jättetrevlig då heller. Jag orkade inte bråka och beställa in något annat så jag drack min färglösa cola som inte heller smakade cola och åt min burgare.

Medan jag satt där så öppnade sig himlen så jag ställde in planerna på båttur och satt kvar lite extra längre. Till slut kunde jag inte motstå att ta upp telefonen och försöka sätta på den igen men då visade det sig att det var för lite batteri kvar för att den skulle starta. Jaha, vad skulle jag göra nu, hoppas att busschauffören skulle låta mig ladda den lite innan han tittade på min biljett? Jag betalade och gick ut genom den närmaste dörren och insåg lite förvirrat att jag lyckats planka in på Tivoli. Jag har varit lite nyfiken på hur det ser ut där inne men inte velat betala entrén så jag strosade runt en stund men var samtidigt lite stressad över min döda telefon och att inte veta vad klockan var så jag stannade inte länge. Istället gick jag tillbaka till centralen för att försöka hitta ett eluttag. Jag tänkte att vissa matställen där med wifi kanske hade uttag som service till affärsresenärer men det verkade inte så och jag såg inga när jag spanade längs väggarna heller. Jag såg ett ställe med frozen yoghurt i massa olika smaker som jag ville testa och då frågade jag lite desperat i kassan om de hade ett eluttag jag kunde låna en liten stund. Det hade de, i köket. Jag fick lite panik över att lämna ifrån mig telefonen men efter att ha blivit uppfostrad av en smått paranoid mamma försöker jag lära mig att lita på och tro människor jag möter om gott så jag bestämde mig för att chansa (men jag satte mig så att jag hade full uppsikt mot köksdörren). Efter att halva glassen var uppäten orkade jag inte sitta och stressa över min telefon längre så jag gick för att be om att få den tillbaka. Det stod en annan tjej i kassan nu och efter att ha fått beskriva fodralet så hade jag den åter i handen. Jag satte på den och hade nu 17% batteri och drygt 1,5 timme till bussen. Vid det laget var jag jättetrött så jag hade ingen lust att gå så långt så jag gick ut och hittade en bänk i solen och satt där en stund innan jag gick tillbaka till centralen för ett toalettbesök och proviantering på 7-eleven. När jag skulle tvätta händerna såg jag att det fanns eluttag vid handfaten, antagligen till rakapparater och dylikt men skulle jag få laddningspanik igen så duger de nog. Sedan gick jag bort till busshållplatsen och väntade en stund till. Det var otroligt skönt när bussen kom och jag äntligen fick sjunka ner i mitt säte, plugga in telefonladdaren och sätta i hörlurarna. Jag försökte hålla mig vaken så gott det gick men det blev en och annan powernap som jag vaknade upp från med dregel på kinden. Kl. 21.15 var vi äntligen tillbaka i Göteborg och jag tog vanliga bussen hem. Sedan blev det en härlig dusch och kvällens sprutor innan jag kollapsade i sängen.

Idag är jag rätt seg och tar det väldigt lugnt. Jag roar mig med att tvätta och ska gå en promenad med en god vän senare men mer än så blir det nog inte idag. Ikväll blir det nionde sprutan och imorgon jobb igen.

4 thoughts on “IVF 3, SD8: VUL 2 i Köpenhamn

  1. Roligt att läsa din beskrivning av en lång lördag i Köpenhamn. Och grattis till dina 10 äggblåsor! Bra att du stod på dig och fick testa en annan metod denna gång, hoppas den ger dig guldägget. Kram

    Gilla

  2. Gud du är så stark! Vilken resa det är för dig och tack för att du delar med dig 🙂 har läs bloggen ett tag men är så usel på att kommentera :S

    Gilla

Kommentera

