IVF 3 RD3: Besök hos endokrinologen

Som jag skrivit om tidigare så har jag hypotyreos, dvs låg ämnesomsättning och äter medicinen Levaxin för det. Det är min sköldkörtel som inte riktigt orkar göra sitt jobb och producera hormonet T4 och det får hypofysen att skicka ut mer av hormonet TSH för att tala om för sköldkörteln att producera mera. Om sköldkörteln inte kan öka produktionen av T4 så stiger halten av TSH i blodet och man kan konstatera att ämnesomsättningen är för låg. Levaxinet är en syntetisk ersättning för T4 och när man väl hittat rätt dos så lever man som vanligt så när man kommit så långt är det en rätt odramatisk sjukdom.

Några symtom på låg ämnesomsättning är energilöshet, depression, minnesstörningar, förstoppning, håravfall mm. Tyvärr påverkas i stort sett hela kroppen och många funktioner saktar ner pga bristen på T4. Även fertiliteten påverkas och kvinnor rekommenderas att inte försöka bli gravida innan man ställt in Levaxindosen då en obalans kan förhindra graviditet och orsaka missfall eller fosterskador. Jag har exempelvis en fd kollega som fick flera missfall innan hon fick Levaxinet justerat och sedan fick hon tre pojkar på raken så det är superviktigt att ligga rätt inför en graviditet.

Inför en IVF ska TSH-värdet inte vara högre än 2,0 om man äter Levaxin (2,5 annars) och jag hittade en text någonstans på Sahlgrenskas sida som sa att helst skulle man pressa ner värdet mot 1,0. Jag tog upp mina funderingar både på vårdcentralen (som monitorerade mitt TSH-värde) och IVF-kliniken i Danmark men kände inte att jag blev tagen på allvar så till slut skrev jag en egenremiss till Sahlgrenskas endokrinolog och bokade en tid på Carlanderska. Egenremissen resulterade i att jag fick gå ett par gånger och lämna blodprov och fick hem ett par brev med råd, och endokrinologen på Carlanderska instämde i det som stod i breven. De ökade upp mitt Levaxin så att mitt TSH låg på 0,12, alltså egentligen lite för lågt, under våren och sedan skulle jag öka dosen ytterligare när jag började stimulera. Anledningen till det är att under stimuleringen så ökar östrogenet i kroppen och östrogen binder T4-hormonet så då behöver man mer.

En vecka innan jag började med sprutorna så ökade jag alltså dosen Levaxin enligt rekommendationen. Jag hade även fått rådet på Carlanderska att lämna ett blodprov 1-2 veckor in i behandlingen för att se om dosen behövde justeras igen. När jag började se när de olika stegen under IVFen skulle ske så ringde jag Carlanderska för att planera in en konsultation med läkare, helst på telefon då jag inte visste säkert vilka dagar jag var tvungen att åka till Köpenhamn. Blodprovet kunder jag lämna när som helst så jag bestämde mig för att göra det precis efter sista Gonal-f-sprutan för det skulle bli ca 10 dagar in i behandlingen och i början av veckan så jag skulle hinna få resultatet innan plocket. Det var värre med att få till en konsultation med läkaren, han gjorde inga telefonkonsultationer och första lediga tiden var 9/7. Jag försökte förklara utan att säga för mycket (jag satt på jobbet med nyfikna öron runt mig som inte visste om min IVF) att 9/7 var det för sent för det är i slutet av ruvarperioden men det verkade inte finnas så mycket att göra. Då frågade om jag åtminstone kunde ringa och få provresultatet för då kunde jag i värsta fall experimentera med dosen själv och då hittade hon en ”akut-tid” 29/6 som jag tog direkt och hoppades att den inte skulle krocka med insättningen.

Förra tisdagen var jag och lämnade blodprovet och sedan ringde jag i onsdags när jag var på väg till Köpenhamn för plocket och fick resultatet att mitt TSH låg på 1,1. Ett bra värde alltså men då det är viss fördröjning i kroppen så kan det fortsätta stiga senare. Då endokrinologen hade sagt något om att ett lågt TSH kunde göra att embryot fäster lättare så bestämde jag mig för att öka dosen lite själv ett par dagar innan insättningen så det gjorde jag.

I lördags fick jag tillbaka mina embryon och igår var jag hos endokrinologen igen. Han tyckte också att mitt värde låg bra och frågade mig om hur jag mått under våren när mitt TSH varit lite för lågt och jag sa som det var att så bra har jag inte mått på många år. Han kollade även min puls, lyssnade på hjärtat och kollade blodtrycket för när man ligger för lågt så kan hjärtat få jobba för hårt. Min vilopuls var 60 och blodtrycket var perfekt så han konstaterade att min kropp tål Levaxinet väldigt bra. När jag nu tål att ligga så lågt och håller på med IVF så tyckte han att ”det skadar inte att spänna bågen lite extra” så jag ska redan nu höja dosen lite till under ruvarperioden (så min egen två dagars doshöjning var nog inte så tokig ändå) och så får vi kanske höja lite till om det blir plus på testdagen. Turligt nog är min testdag lördag 11/7 och han går på semester 16/7 så han bokade in ett blodprov 13/7 och så skulle han ringa med resultatet och meddela en eventuell doshöjning. Vid en ”vanlig” konstaterad graviditet har jag läst att man själv direkt ska öka dosen Levaxin och boka tid för provtagning så det är skönt att redan ha det uppstyrt. Skulle jag inte få ett plus på stickan var det bara att jag hoppade över provtagningen och gå tillbaka till dosen jag hade innan stimuleringen inför ett nytt försök efter sommaren.

Idag är det tredje ruvardagen (om man räknar insättningen som dag 0) och om det fortfarande är något som lever där inne så borde det/de nå blastocyststadiet idag. Med assisted hatching, väl inställd Levaxin-dos och precis påbörjad semester så tror jag inte att jag kunnat ge embryona bättre förutsättningar så nu hoppas jag att de gör sin del och delar sig som attan.

5 thoughts on “IVF 3 RD3: Besök hos endokrinologen

  1. Intressant läsning! Just idag har jag funderat på detta! La ut en fråga på längtanefterlillal s blogg angående TSH värdet 🙂 och ivf/ fertilitet. Börjat läsa lite om det idag… Svårt att hitta bra info från läkare / vård tycker jag. Jag går på Sahlgrenska och vet ärligt inte om de kollat mitt TSH. Jag bestämde mig efter tips fr god vän att kolla på vårdcentral förra v. Jag hade 3,9- det låter lite högt i ivf sammanhang tycker jag. Har förstått att finns ind skillnader ( jag mår tex bra och har inga besvär av detta) MEN som sagt nog kan det påverka fertiliteten? Man vill ju gärna göra det man kan liksom 🙂 funderar på en låg dos levaxin gör att fixa till? Ska försöka boka tid igen med vårdcentralen. Tips mottages tacksamt. Står inför nytt ivf försök till hösten. Jag har läst att värdet bör ligga på 2…. ( men i andra fall upp till 4,0 där jag då ligger i överkant) ja denna djungel 😉 Också läst att östrogen kan påverka, kan ivf ha höjt värdet? Gjorde sista ivf med spray/ sprutor nu i april/ maj. Tack för ett bra inlägg. Tacksam för lite support 🙂 kram

    Gilla

    • Hej Karin! Ja det är lite av en djungel där ute på nätet och inte alltid lätt att hitta rätt. Jag började dammsuga nätet om info om TSH för två år sedan när jag kollade första gången och mitt värde låg runt 8 så jag har hunnit samla på mig lite. I Sverige anses ett TSH upp till 4 eller 4,5 vara i normalspannet men inte om man försöker bli gravid för då ska man ha högst 2,5 och annars kan det vara bra med Levaxin för att få ner värdet. Om man redan tar Levaxin så ska TSH högst vara 2,0 och vid IVF helst runt 1,0. Jag hittade texten som inte var Sahlgrenskas men dock skriven av en professor på Sahlgrenska bland andra: http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2071.

      Ditt värde på 3,9 låter lite högt och det kan bero på din senaste IVF, lite beroende på när du slutade med hormonerna. Oavsett kan man ha toppar i TSH-värdet av andra orsaker också. När man byter Levaxin-dos ska man vänta flera veckor (5-6 veckor har jag för mig) med att kolla värdet igen pga att det tar tid innan värdet stabiliseras. Du bör nog gå och kolla ditt värde igen och se om det sjunkit eller ligger kvar. Tyvärr har inte vårdcentralerna så bra koll på det här som de borde, ofta verkar de bara läsa av normalspannet i en tabell. Jag skulle rekommendera att du även ringer din IVF-läkare och be om råd. Om de tycker att dina värden behöver justeras kanske du kan få remiss direkt till endokrinologen på Sahlgrenska, i brevet jag fick så sa de att de brukar hjälpa till vid IVF-behandlingar. Lycka till!

      Gilla

  2. Tack för ditt svar! 🙂 ja kanske ska man inte hasta iväg och börja med levaxin allt för snabbt…. Kan vara bra att testa en gång till kanske. Bör jag vänta typ 4 v till nästa test då? Har en läkartid på ivf kliniken i mitten av aug. Vill bara inte vänta alltför länge om det nu är så att jag behöver justera värdet.

    Gilla

    • Jag vet själv hur jobbigt det är att vänta när man har planerat in en behandling men du kanske kan ta om provet om ett par veckor? Då borde du iaf kunna se om det sjunker eller ej. Om jag varit du hade jag nog ringt till IVF-kliniken redan nu och bett om råd för det tar ju som sagt lite tid att ställa in Levaxinet sedan om det blir aktuellt.

      Gilla

Kommentera

