IVF 3 RD4: Är det nu det händer?

Emryo_developmentVid någon av mina tidigare behandlingar så hittade jag den här bilden på vad som händer de första dagarna efter befruktning. Mina embryon var båda fyr-celliga när jag fick tillbaka dem i lördags så då skulle jag idag vara på bildens dag 6. Om något fortfarande lever där inne är det alltså antagligen idag eller imorgon som det kläcks och fäster. Viktiga dagar. Jag vet att de säger att man ska leva som vanligt under ruvartiden men det är svårt, särskilt som jag har semester och kan styra helt över min tid. Idag blir det nog mycket tid i solstolen med en bok och kanske en lugn långpromenad för att få igång blodcirkulationen lite, imorgon blir det nog liknande aktiviteter. Så nu går jag och hoppas på en stickande känsla i livmodern följt av en blödning, helt normalt beteende 🙂

Hur lever ni andra under ruvartiden, något speciellt ni gör eller inte gör? Har ni fått några ”förhållningsregler” från era kliniker?

Igår när jag var ute och promenerade så missade jag ett samtal från okänt nummer. Det brukar ju oftast vara sådana som man vill slippa att prata med men den här gången fanns det ett meddelande. Det var endokrinologen på Carlanderska som hade ringt mig bara för att tala om att han gått och pratat med en av deras IVF-läkare om min Levaxin-behandling. Han trodde att det skulle kännas tryggt för mig att veta att hon tyckte vi gjort mina dosökningar på helt rätt sätt. Sådant här uppskattar jag verkligen! Både att endokrinologen tog sig tiden att gå bort och fråga och sedan att han ringde mig för att tala om att han gjort det trots att jag inte skulle göra något annat än att följa hans tidigare råd.

6 thoughts on “IVF 3 RD4: Är det nu det händer?

  1. Min klinik säger väl att man ska leva ”på som vanligt”. Men jag dricker ingen alkohol och drar ner på kaffet till 1-2 koppar/dag. Annars lever jag nog på ”som vanligt” (hur möjligt det nu är 😉)! Lycka till!!! 💕

    Liked by 1 person

  2. Jag gjorde min inseminering en fredag och dagarna efter det tog jag det lugnt.Jag hade en tid innan trappat ner på kaffe,ingen alkohol.Noga med kost och vitaminer.försökte känna mig lugn i mig själv,svårt att inte ha några förväntningar men min kropp gav mig å andra sidan inga grav signaler så..Det var senare jag förstod varför vårt vatten helt plötsligt fick en annan smak..men det var också det enda allt annat kunde lika gärna vara menstecken;)men det denna gång var det bebis.
    stort lycka till nu hoppas det lyckas för dig!

    Liked by 1 person

  3. Jag har också levt som vanligt under ruvningarna och jag har också tänkt mycket på vad som händer de där första dagarna, när embryot eventuellt fäster osv och då får jag en känsla av att jag vill ligga helt stilla för att hjälpa processen. Men så tänker jag på alla kvinnor som blir spontangravida, kanske till och med oplanerat. Som kanske är ute och joggar den dagen embryot fäster eller rider eller lyfter tungt eller vad som. Och det går bra. Så jag tror inte det finns något man kan göra. Det är ju förhållandena i livmodern som är de viktiga och om du bara tar ditt progesteron tror jag du gör allt du kan. Kram

    Gilla

    • Vi verkar tänka väldigt lika här 🙂 Gör mitt bästa just nu för att inte bara sitta i solstolen och ligga i soffan utan ge mig ut och njuta av semestern och det underbara vädret.

      Gilla

  4. Jag fick beskedet att leva som vanligt fast som att jag var gravid. Inget bad förrän ca en vecka efter. Jag bor i Norge och här kan man bli sjukskriven ett tag efter. Fram till teatdag om man vill. Då kan man ta det lite lugnt. Man kan bestämma själv hur det känns. Det är säkert inte lika för alla. Det är ju ändå en fysisk och inte minst psykisk påfrestning med ivf-andet.. Lykka till med ruvningen! Kram 🙂

    Liked by 1 person

  5. Tack för alla era kommentarer! Det här att bara vänta och försöka acceptera att jag nog inte kan göra något för att påverka resultatet är svårt för mig. Det är lätt hänt att jag börjar googla och hittar råd som att man inte ska äta glass och dylikt som jag egentligen inte tror på alls men som ändå ligger och gnager i bakhuvudet när jag mumsar på en glass i solen. Mycket bättre att fråga er än Google! 🙂

    Gilla

Kommentera

