IVF 3, RD10: Att testa eller inte testa

Dagarna rullar på och jag njuter av semestern. Jag har bland annat varit ute på Marstrand och hamnade mitt i en seglingstävling och jag har suttit på uteservering och sippat på smarriga (alkoholfria) drinkar med goda vänner för att svalka mig under en av de där riktigt varma kvällarna. Däremellan läser jag böcker, promenerar och tittar på bra TV-serier. Helt klart en riktigt bra första semestervecka 🙂

Det som bryter av njutandet är när klockan närmar sig 9/21 då det är dags att trycka in ännu en Crinone. Tycker egentligen inte att de är så jobbiga men de är en påminnelse och något att planera efter. Ruvandet ligger där hela tiden i bakgrunden och ju fler dagar som flyter förbi desto mer tänker jag på det. I början var jag väldigt duktig och höll mig helt borta från Google men de senaste kvällarna har jag inte kunnat låta bli att googla lite på grav-symtom trots att det är ovanligt att känna något så här tidigt plus att jag sedan tidigare gånger redan vet vad jag ska leta efter. Jag känner fortfarande av trötthet och ömma bröst och de senaste kvällarna har jag fått lägga till sprängande huvudvärk (alla vanliga Crinone-biverkningar). Området kring livmodern har känts spänt och svullet och ibland gjort lite ont men ibland känns det som om det börjar avta, och rent krasst så kan det ju lika gärna vara mensvärk… När nu naturen ”uppfunnit” så många fantastiska och komplicerade mekanismer i våra kroppar kunde den inte lagt lite mer krut på att skilja på symtomen för graviditet och mens? Igår kväll mådde jag lite illa också men kanske var det pizzan på Farellis lite tidigare under kvällen som blev lite för mycket av det goda.

Jag har också börjat fundera över när jag ska börja testa. BIM borde vara på torsdag, dvs 14 dagar efter plocket, och officiell testdag från kliniken är på lördag vilket är 14 dagar efter återföringen av mina fyr-celliga embryon. Vid det här laget skulle jag kunna få ett utslag på ett test, särskilt om båda skulle ha fäst, men jag kan också få ett negativt besked för att det är för tidigt. Jag har inte köpt några testa-tidigt-tester och mina billiga tester som jag kan tänka mig att slösa lite med är inte så känsliga. Men det är något annat som håller mig tillbaka med testandet. På något vis är det som om IVF-behandlingar har blivit en del av mitt liv, det är något som liksom bara händer då och då. Dock har jag svårt att föreställa mig att det skulle bli ett barn av det, att jag skulle få ett plus på stickan så småningom. Ruvarperioderna är som andningshål, det är perioder när jag inte behöver göra annat än att ta hand om mig själv och hoppas. Jag behöver inte hålla på med ”renovering” av kroppen eller planera nästa behandling, jag kan bara få vara en stund. När jag börjar testa så försvinner gradvis hoppet för så har det ju funkat hittills under mina IVFer och inseminationer. Logiskt sett så kan jag förstå att jag också har chansen att få ett plus men det känns inte så. Därför misstänker jag att jag kommer dra ut på ruvandet lite till och inte börja tjuvtesta än på några dagar, iaf inte innan BIM.

5 thoughts on “IVF 3, RD10: Att testa eller inte testa

  1. Min BIM dag var en fredag men min man gav sig iväg så tidigt till jobbet den morgonen och jag var så nervös inför testet så jag väntade till lördagsmorgonen.
    Lycka till med ditt test,tänker på dig!

    Liked by 1 person

  2. Jag är alldeles för feg för att våga
    tjuvtesta. 😊 Mest beror det på att jag fått för mig att min mens kommer först efter att jag slutat med Lutinusen, inte innan. Och då vågar jag inte tjuva innan. Knäpp tanke jag vet. 😉Och skulle de lyckas, så vill jag ändå vänta tiden ut på nåt vis. Men jag önskar att jag vågade. 😊
    Håller alla tummar och tår stenhårt för dig! 😊

    Liked by 1 person

    • Tack! Jag tror jag funkar likadant med progesteronet, det är först när jag slutar med Crinonen som mensen kommer men det är ju bra tänker jag för då funkar ju kladdet som det är tänkt 🙂 Om jag skulle tjuvtesta och få minus så kommer jag fortsätta med Crinonen fram till testdag ändå ifall jag bara testade för tidigt. Min testdag är på RD14 så det känns ändå som om det är tidigt jämfört med svenska kliniker.

      Gilla

  3. Vet hur du känner dig! Känner igen mig i det du beskriver om ruvartiden! Har känt mig så med. Håller tummarna! Testa på testdagen tycker jag 😉 hoppas hoppas…. Kram till dig

    Liked by 1 person

Kommentera

