IVF 3 RD13: Testning pågår

Innan jag vaknade igår drömde jag att jag vaknade och gick ut i badrummet för att göra ett graviditetstest och det var positivt. Jag hade svårt att tro det och fortsatte att testa med flera andra märken och de gav alla samma resultat. Jag blev så glad att jag öppnade ytterdörren och sprang rakt ut, och sedan vaknade jag. Drömmen hade varit så stark och det tog en stund innan jag fattade att det bara var en dröm. Efter en stund kom jag på att det var ju idag som det var BIM och det var idag som jag tänkt testa första gången. Jag var nervös för jag ville ju så gärna få uppleva det jag precis drömt om så jag stannade i sängen ett tag till innan jag blev för kissnödig för att ligga kvar. Jag fångade upp de första dropparna i min plastmugg och ställde den åt sidan medan jag tryckte in ännu en Crinone. Så kunde jag inte skjuta på det mer så jag stack ner den billiga stickan från Testlagret i 20 sekunder och sedan var det bara att vänta. Efter tre minuter syntes bara kontrollinjen och efter ytterligare sju minuter vägrade fortfarande den andra linjen att dyka upp, inte ens den svagaste spöklinje kunde jag urskilja. Hoppet gick i kras. Jag som trodde att jag lyckats hålla hoppet på en rimlig nivå den här gången och inte tagit mina symtom som annat än biverkningar av Crinonen. Men så var det den där tryckande känslan över livmodern som jag tyckte kändes annorlunda den här gången och hade det inte ”rispat” en del de där dagarna när embryona skulle fästa.

Gårdagen var tung, riktigt tung. Min reaktion blev kraftigare än jag väntat mig, kanske för att jag ändå hållit mig så pass ”cool” under behandlingen fram till nu men längtan som jag stundtals undrat var den var fanns visst där ändå. Jag varvade att ligga i soffan och stirra på en okomplicerad TV-serie med desperat googlande efter trådar med kvinnor som testat negativt på BIM men fått plus dagar eller till och med veckor senare (ja man kan hitta det mesta på familjeliv om man är desperat nog). Var även inne ett antal gånger i badrummet för att kolla ifall det dykt upp någon sen spöklinje, jag tog till och med med mig testet ut i dagsljuset och vred och vände på det för att titta ur olika vinklar. När jag tittat tillräckligt länge tyckte jag mig kunna urskilja något oerhört svagt där linjen skulle dykt upp men med tanke på att det sitter en remsa där som vägrat byta färg är det kanske inte så konstigt att jag till slut såg något…

Morgonens test visade också lika obevekligt  bara upp en linje trots att jag drack mindre än vanligt igår kväll för att det skulle bli mer koncentrerat. Imorgon på RD14 är det min officiella testdag från kliniken men det är väl antagligen redan kört. Har läst i andra IVF-bloggar om att de svenska klinikerna brukar sätta senare testdagar. Är det bara för att man ska slippa uppleva tidiga missfall eller händer det ibland att det blir plus några dagar efter BIM? Skulle det finnas någon där ute som läser detta och testat negativt på BIM men fått plus någon eller några dagar senare så får ni gärna lämna en kommentar. Ja ni hör, trots att jag logiskt sett vet att det med största sannolikhet är kört nu så vägrar det där sista hoppet att ge upp och får mig att vilja fortsätta med progesteronet några extra dagar ifall att trots mensvärken som dykt upp.

10 thoughts on “IVF 3 RD13: Testning pågår

  1. Känner med dig! För de flesta gravida så syns det nog ett svagt streck på dag 13, men inte alla! Min vän testade negativt i tre veckor efter BIM, men mensen uteblev och så tillslut blev det ett plus. Nu är hennes dotter 1,5 år! Så det finns ändå hopp. Kram!

    Gilla

    • Tack! Jag har också hittat en del sådana solskenshistorier men jag tror tyvärr att de flesta av dem är kvinnor som fått barn på vanligt sätt och att det antagligen var deras ÄL som var sen. Idag var testet fortfarande negativt så nu ger jag upp för den här gången.

      Gilla

  2. Hej, jag har gjort FET och fått instruktioner om att testa 17 dagar efter insättning, det tar lite längre tid vid insättning för kroppen att utsöndra hormonerna var beskrivningen jag fick. Lycka till!

    Gilla

    • Hade varit intressant att veta varför det skulle ta längre tid efter insättning. Tyvärr brukar de inte svara på sådana frågor på min klinik men om du får veta något mer får du gärna lämna en kommentar till.

      Gilla

  3. Jag känner med dig. Har också blivit förvånad över min starka reaktion ibland när jag trott att det inte betydde så mycket för mig, vilket det såklart gör, annars skulle vi inte genomgå behandlingarna. Har du tankar på en ny behandling efter sommaren? Kram

    Gilla

    • Tack! Ja jag hade tankar på en ny behandling redan innan insättningen… Jag skulle gissa på att det blir ett nytt försök i september, ska ladda om nu och sedan ta tag i det igen.

      Gilla

Kommentera

