Bra första samtal med nya kliniken

Hade en telefontid inbokad med huvudläkaren på kliniken som jag överväger att byta till idag. Jag hade bestämt för mig att han skulle ringa kl. 11.45 men hade skrivit upp 12.45 så jag hade planerat att åka hem på en sen lunch och ta samtalet i lugn och ro utan nyfikna öron. Kl. 11.47 stämplade jag ut på jobbet för att ta bussen hemåt och då ringer telefonen och det var läkaren. Jag kom alltså ihåg rätt ändå… Att jag schabblat med tiden är ännu ett tecken på att jag inte mår riktigt som jag ska just nu. Som tur var så var det strålande väder ute så jag gick ut och pratade och efter att ha plöjt mig igenom ett par lunchtåg så hittade jag ett lugnt hörn.

Läkaren gjorde ett sympatiskt intryck och började direkt prata engelska utan att jag bad om det och det underlättar verkligen att inte behöva anstränga sig för att hänga med i danskan. För några veckor sedan skickade jag över uppgifter om alla mina tidigare behandlingar och hade fått tillbaka en rekommendation på att köra långa protokollet med 300 IE Gonal-f. Min nuvarande klinik rekommenderade att återigen köra Crash IVF med 450 IE Gonal-f och när jag frågade dem om jag verkligen behövde så hög dos så sa läkaren där att jag behövde det. Därför var jag väldigt intresserad av varför den nya läkaren ville sänka till 300 IE. Han förklarade att de inte brukar vilja gå över 300 IE och att de folliklar som inte svarar på det ändå inte är så bra och kvaliteten kan bli sämre om man tar högre doser. Ett logiskt resonemang men samtidigt ganska kontroversiellt. Det är ju många IVF-kliniker som inte ser några problem med maxdosen 450 IE, men så är det ju med mycket i IVF-världen, det en läkare ser som självklart ser en annan som felaktigt. När jag frågade om han trodde att min kropp skulle svara på den lägre dosen så trodde han ändå det men sa också att jag med min historik och vikt inte ska förvänta mig mängder med ägg utan en rimlig gissning är ca 3-6 stycken.

Han frågade också om jag använt samma donator vid alla tre IVFerna för i så fall kanske jag skulle testa att byta. När jag förklarade att jag bytte efter att inga ägg befruktats första gången men använt samma vid de två försöken när äggen befruktats med hjälp av ICSI så sa han att jag kunde fortsätta med samma donator om jag ville. Det här att det är så enkelt att byta donator vid behov är i alla fall en fördel med att vara singel.

Jag passade också på att fråga om träning då jag läst på deras hemsida att man skulle undvika högintensiv träning. Han sa då att om kvinnan är smal och håller igen på maten samtidigt som hon tränar hårt så kan det påverka chanserna då kroppen tror att den svälter och flyr undan faror och inte har resurser för en graviditet. Han var inte helt nöjd med att jag tränade spinning två gånger i veckan men då jag har en del övervikt så kunde det gå bra.

På det hela taget var jag väldigt nöjd med läkaren och samtalet. Jag fick det jag var ute efter vilket var kvalificerade gissningar utifrån min kropp och historik och rekommendationer för behandlingen och han förklarade varför han tyckte som han gjorde. Dessutom kände jag aldrig under samtalet att han försökte skynda på mig eller hade bråttom att avsluta utan jag fick den tid jag behövde och det uppskattar jag verkligen. Jag ska fundera någon dag till innan jag bestämmer mig men just nu lutar det åt klinikbyte. Nästa fråga blir då om jag ska köpa en tre-pack eller ej men det beslutet får jag ta efter att jag bestämt vilken klinik det blir.

4 thoughts on “Bra första samtal med nya kliniken

  1. Hej,

    Jag har erfarenhet av både CFC och Triangeln och det är min uppfattning att Triangeln är mycket bättre.

    Tack för en intressant och välskriven blogg. Jag håller tummarna för att du blir gravid vid nästa försök. Du kämpar verkligen på bra. Jag vet hur det är att stå där ensam med läkarkontakter, behandlingar, beslut och finansiering samtidigt som man känner hur barnlösheten knackar på dörren. För mig innebar det en oerhörd ångest.

    Hälsningar

    Hanna

    Gilla

    • Tack för rekommendationen! Det är alltid bra att höra om någon annans erfarenheter när man ska fatta sådana här beslut. Tack även för förståelsen och komplimangerna 🙂

      Gilla

  2. Mycket intressant att läsa det där med träningen. Jag har några kilo övervikt och löptränar. Men jag tar det lugnt i spåren och försöker alltid hitta en takt som är bekväm.

    Jag hoppas verkligen att du blir gravid nästa gång och att det går hela vägen.
    Tänker på dig!
    Kram.

    Gilla

Kommentera

