IVF 4: Nedreglering dag 12

Idag har jag varit i kontakt med den danska kliniken för att fråga om jag kunde byta ut vissa mediciner. Kände mig som en veteran i sammanhanget på något vis när jag började fråga om jag inte kunde få Ovitrelle och Crinone istället för Pregnyl och Lutinus för det brukar jag ha. Det gick bra att byta dessa preparat och det är skönt att få använda en färdig penna när det är dags för ägglossningssprutan istället för att behöva blanda medicinen själv (pulver + vätska) och sedan dra upp rätt mängd i en spruta som jag gjorde när jag använde Menopur.

Jag frågade också om jag kunde få byta ut nässprayen som inte har funkat så bra för mig. Det gör ont i en dryg halvtimme när jag tar den och antingen får jag tokmycket snuva eller så börjar jag nysa efter 10 minuter så jag oroar mig för att inte tillräckligt med medicin faktiskt stannar i näsan. Det hade ju inte varit så kul att råka ut för ägglossning innan plocket bara för att jag nyst för mycket… Nu slipper jag dock oroa mig för det mer för jag fick recept på Suprefact som jag ska ta en spruta av på morgonen istället för tre sprut per dag med Synarela-sprayen. Jag kunde ha börjat med Suprefacten direkt men jag får vänta på att få receptet ”översatt” av min svenska läkare på torsdag när jag ska dit. En annan nyhet den här behandlingen är att jag under ruvningen ska ta tre östrogentabletter varje dag. Jag antar att de ska underlätta en graviditet på något sätt men jag vet inte hur, ska försöka att komma ihåg att fråga vi lämpligt tillfälle.

Under eftermiddagen idag fick jag indikationer om att mensen var på väg och mycket riktigt så kom den igång nu under kvällen. Enligt min nya kliniks instruktioner så ska jag blöda i minst tre dagar och sedan göra ett VUL innan jag börjar stimulera med Gonal-f. VULet ska göras för att kontrollera att slemhinnan är tunn efter blödningen och att det inte finns några cystor. Tursamt nog så samarbetade kroppen med min planering då jag för drygt två veckor sedan bokade in en tid hos min svenska läkare på torsdag och det blev ju perfekt tajmat. Sedan har jag även en tid inbokad torsdagen veckan efter för att göra första VULet för att se om det finns några folliklar på tillväxt. Det sista VULet trodde kvinnan på den danska kliniken att jag skulle behöva under helgen eller måndagen efter det och då åker jag nog ner till Köpenhamn. Dels är det skönt att låta dem göra sista kollen och sedan planera in plocket och dels är det skönt att ha besökt kliniken en gång innan plocket.

Nu verkar det också som om läkarbesöken under behandlingen inte kommer krocka med något kritiskt på jobbet som exempelvis den korta tjänsteresan jag ska göra nästa vecka och jag kommer hinna blir klar med insättning innan den andra resan jag ska göra i början av oktober. Jag som typ aldrig reser med jobbet (tror det var två år sedan sist) lyckades alltså få två resor precis när det var dags för behandling. Den kortare första resan kunde jag visserligen styra över men jag valde dag baserat på mina gissningar om mens och stimuleringsstart så jag känner ändå att jag hade väldig tur med att schemat löste sig utan krockar.

2 thoughts on “IVF 4: Nedreglering dag 12

  1. Bra planerat! Nu jäklar hoppas vi att det går vägen. Håller tummarna att den nya behandlingen passar dig utmärkt.
    Står vid din sida och hoppas.
    Du skriver så bra, tycker jag. Utförligt. Mycket bra information. 😊
    Stor kram!

    Liked by 1 person

Kommentera

