IVF 4 SD1: Dags att köra igång

Idag var jag hos läkaren för en sista koll innan jag börjar stimuleringen. Min slemhinna var 4,3 mm tjock så den klarade gränsen på inte tjockare än 5 mm som jag fått av den danska kliniken. Jag var inte så orolig för slemhinnan då jag var på mensens fjärde dag och jag har haft kraftigare blödning än vanligt. Det står på informationen om Synarelan att blödningen kan bli annorlunda än vanligt och jag minns att min mamma klagade över kraftiga mensblödningar runt klimakteriet, kanske är det här en försmak på vad som komma skall.

Jag hade inte heller några cystor, så därmed fick jag klartecken att dra igång med stimuleringen. Däremot hittade läkaren 7 blåsor på 4-8 mm under VULet, 4 på vänster sida och tre på höger. Hoppas bara att de små rackarna vill växa nu! Jag kan säga att jag är väldigt nervös över hur den här stimuleringen ska gå. Jag har aldrig tagit så lite FSH som den här gången, och jag tar en tredjedel mindre än sist. Bara att hålla tummarna nu att det blir några fina välväxta blåsor trots låg dos och att äggen har bättre kvalitet än tidigare. Jag väntar nog ett par timmar till men snart sitter det återigen en dos på 300 IE Gonal-f i magfläsket 🙂

Något som gick mindre bra idag var när jag skulle hämta ut Suprefacten på apoteket. Eller det gick bra att få ut ampullerna med Suprefact men jag fick inte ut några sprutor att faktiskt ta det med. Läkarna i Danmark hade inte skickat något recept på sprutorna och då skrev inte min svenska läkare något heller och trots ihärdiga övertalningsförsök så fick jag inte ut några sprutor på apoteket. Nu har jag alltså medicinen hemma men kan ändå inte ta den, aningen frustrerande… Jag får väl fortsätta med Synarelan lite till då och försöka få tag på ett recept på sprutor, eller kanyler kanske det heter, från Danmark imorgon. Nu ska jag ju ändå trappa ner Synarelan från tre sprut per dag till två sprut per dag så det kanske går bättre med näsan då.

2 thoughts on “IVF 4 SD1: Dags att köra igång

Kommentera

