IVF 4: Ruvning pågår

Redan kl. 7.40 rullade tåget mot Köpenhamn ut från perrongen igår. Konstigt nog var jag rätt lugn trots den magra skörden på två ägg. Runt halv nio ringer telefonen och det är embryologen från kliniken som berättar att jag har två fina 4-celliga embryon som väntar på mig på kliniken. Skönt att det blev utdelning på båda äggen ändå.

Jag skulle träffa läkaren en halvtimme innan återföringen för att få svar på lite frågor så jag åkte ut till kliniken i god tid. När jag klev in i receptionen stod läkaren där och jag fick följa med in på kontoret direkt och sedan diskuterade vi igenom mina funderingar. Först pratade vi om orsakerna till att han inte plockat från höger äggstock och det var för att den låg alldeles för högt upp så han hade fått sticka igenom mycket, kanske både livmodern och tarmen, och då hade jag kunnat bli väldigt sjuk. Det kunde hända att den kommer ner lite till en annan behandling om jag går ner i vikt och ser till att tömma tarmen innan för den kunde åka upp om det var för trångt. Sedan pratade vi om hur man skulle kunna lägga upp en eventuell nästa behandling och han tyckte det var bäst att göra likadant som nu. De gillar inte att gå över 300 IE för de tror att äggen blir sämre då och att de ägg som inte svarar på det ändå inte är så mycket att ha. Han sa också att de inte alls tror på Crash IVF-protokollet då det funkat dåligt hos dem så de hade slutat med det. Jag frågade om det kunde bli så att man blir för hårt nedreglerad så att man inte svarar så bra på stimuleringen på långa protokollet och att man därför kanske skulle köra det korta (något som de rekommenderar ”low responders” på min gamla klinik) men då sa han att de snarare sett att man fick ut fler ägg med långa protokollet än det korta.

Sedan pratade vi om för- och nackdelar med att föra tillbaka båda embryona. Jag kände mig tveksam för jag vet inte om jag är beredd på att få tvillingar och jag skulle även vilja testa att göra en återföring i ostimulerad cykel. Anledningen till det är att jag efter mina behandlingar verkar få ett förhöjt TSH-värde och det kan förhindra en graviditet så jag skulle vilja testa en återföring när systemet är i balans. Läkaren rekommenderade dock att sätta tillbaka båda. Dels så sa han att om man sätter in två embryon så får livmodern starkare signaler om att göra sig redo för att embryot ska fästa. Dels så sa han att riskerna med att frysa ägget gjorde att det var bättre att sätta in det för det kan ju bli så att ägget inte överlever att frysas och sedan förlorar det lite i kvalitet. Det sista om kvalitetstappet vet jag att många trodde förr men det verkar som om många börjar svänga om i den frågan och anser att chanserna är ungefär lika goda med frysta embryon. När jag frågade om statistik för chansen/risken att få tvillingar så fick jag svaret att det var 20%, en av fem som sätter in två embryon alltså.

När vi pratat färdigt var det ungefär en halvtimme kvar till återföringen så jag fick en stund till på mig att fundera och till sist bestämde jag mig för att ändå sätta tillbaka båda. För första gången fick jag se mina embryon på en skärm och både embryologen och läkaren sa att de var jättesnygga 4-celliga embryon, synd att jag inte kom mig för att fråga om en bild. Själva återföringen gick snabbt och lätt och sedan drog jag mig tillbaka in till stan och tog en promenad innan det var dags att sätta sig på tåget igen.

Under ruvarperioden ska jag ta Crinone morgon och kväll även den här gången. Jag hade hoppats på en lägre dos nu när jag ändå hade en naturlig ägglossning men då vi manipulerat med hypofysen var det säkrast att ta full dos Progeteron ändå. Förutom det ska jag ta östrogen-tabletter tre gånger per dag för att stärka slemhinnan. Annars kommer det nog inte hända så mycket på ett tag, det brukar inte göra det. Den här gången blir det nog inte ens någon tjuvtestning för jag ska resa bort fyra dagar mot slutet av ruvningen och kommer hem på kvällen när jag har BIM och dagen efter vill kliniken att jag tar ett blodprov för att mäta hCG. Eventuellt blir det något tjuvtest innan jag åker men det är lite väl tidigt så jag får se hur det blir.

24 thoughts on “IVF 4: Ruvning pågår

  1. Lycka till! Vi har precis blivit godkända till IVF och jag blev rekommenderad att ta en massa vitaminer (proxceedwoman, men jag köper lösa och äter i stort samma mängd som i proxceedwoman )och DHEA sa min läkare att jag skulle ta med. Har inte läst hela din blogg ännu men vill tacka för att du delar med mig. Jag är lite orolig för äggplocken, har läst att det skall göra ont, vad tycker du?

    Gilla

    • Får jag fråga vilket land du bor i? Att rekommendera DHEA verkar vanligt i USA men inte så vanligt i Sverige så jag blev lite nyfiken.

      Av de fyra äggplock jag gjort var de tre första med enbart lokalbedövning och det sista med lokalbedövning och morfinliknande i armen. Det tredje plocket gjorde lite ont men det kan ha varit för att läkaren inte var lika erfaren som de andra. Ett äggplock är ingen behaglig upplevelse men inte heller alls lika hemsk som jag trodde att det skulle vara. När de sticker in i blåsan tycker inte jag att det känns som ett stick utan mer som mensvärk och det vet ju de flesta av hur det känns. Jag har skrivit ganska ingående om alla mina plock så du kan läsa mer i de inläggen.

      Lycka till med din behandling!

      Gilla

      • Jag äter DHEA nu, har ätit det inför vårt förra och nuvarande försök. Min klinik verkar ge det ibland, har sett det på lite olika bloggar. Man undrar ju lite varför det är så olika mellan olika kliniker vad man ger som extra mediciner och inte?

        Gilla

      • Hej Lotta,

        Jag bor i England! Jag har inte fått på recept men läkaren sa köp från amazon eller online (jag handlade på biovea). Jag kör även på Q10 (600mg) som jag läst skall funka bra.. och så skall jag ta vitamin D. Sedan får det räcka med piller. Dessa är inte medräknat med de som kommer att komma från sjukhuset. Jag tänkte, jag bostar kroppen som sjutton tom nästa år i mitten mitt IVF gratis sedan blir det privat. Det känns lite lugnande att det inte skall göra så ont, jag hoppas verkligen det, jag är en sådan mes när det kommer till smärta! TACK!

        Gilla

      • @langtanefterlillal tänk på att det tar 90 dagar för att ägget att mogna..så man måste ta det så lange för att det skall verka! DHEA, jag skall ta 75mg dagligen. Som jag förstår det är det framförallt oss med låg äggreserv som rekommenderas detta. Lycka till!!!! Jag har börjat samla all min info om vitaminer/ aminosyror och hormoner här: http://onedayoftheivfroute.blogspot.co.uk

        Gilla

  2. Men åh vad kul att jag hittade din blogg! Jag är 39 är även jag och min man på ivf 4 nu, fick även vi tillbaka 2 embryon som var 4 celliga och mycket fina som även dom var odlade i 2 dagar. Vi fick tillbaka dessa i fredags den 25e! Vi fick endast 4 äggblåsor som växte bra denna gång varav 1 av dom 4 låg lite efter i tillväxten. Vi fick ut 3 ägg, alla blev befruktade och vi fick som sagt tillbaka 2 och det 3e ligger i frysen 🙂

    Liked by 1 person

  3. Hur känner du dig? Någon biverkning av Crinone? Jag ligger en dag efter dig och har känt som mensvärk redan sedan i söndags, alltså min rd 2 (insättningsdagen = dag 0) , även känningar i ljumskarna som jag intalar mig själv är träningsvärk!. Känner bara att jag kommer tro på detta tills något annat bevisas!

    Gilla

    • Jag skrev precis ett inlägg om läget just nu men ja jag har nog lite biverkningar av Crinonen och även av östrogentabletterna jag tar tror jag. Värken i livmodern brukar jag också få och det tror jag är växtvärk som triggats av ägglossningssprutan så så länge den håller i sig tror jag att det är ett bra tecken 🙂 Lycka till med ruvningen!

      Gilla

  4. Lotta, Kan du inte göra ett inlägg om livstilsförändringar, vitaminer, kaffe osv som du tar eller har slutat med. Det vore kul att se vad alla andra här har gjort för ändringar i sina liv. Du måste ju inte så klart men jag som är ny i IVF cirkeln är så otroligt nyfiken på andra IVF:ares inställning. Mvh MrsS

    Gilla

Kommentera

