IVF 4: Ruvardag 7

Nu har det gått en vecka sedan jag fick tillbaka mina två små embryon så nu är jag ungefär halvvägs genom ruvarperioden. Om något kommer att fästa i livmodern så har det redan skett och produktionen av hCG startas upp. På onsdag nästa vecka ska jag ta ett blodprov för att mäta hCG och sedan vet jag säkert hur det gått. Jag känner inte av så mycket så det är som det brukar. I början brukar det mola en hel del i livmodern och det tror jag beror på det hCG som jag fick i mig med ägglossningssprutan. Kanske börjar molandet avta lite men så kände jag av det igen idag på eftermiddagen och så länge det gör ont tar jag det som ett gott tecken. Annars har jag gått in i zombie-läget precis som jag brukar under ruvarperioden och så har jag stundtals mått lite illa och haft lite huvudvärk och spänningar i brösten. Inga symtom som inte kan förklaras av progesteronet eller det extra östrogenet jag tar alltså.

Apropå att ta progesteron och östrogen så börjar jag äntligen vänja mig vid att dem vid olika tider varje dag. Det är två Crinone med 12 h mellanrum och tre östrogen med 6 h mellanrum så det blir fyra tider att hålla reda på varje dag men det börjar sätta sig nu.

Jag både tänker på ruvningen hela tiden och glömmer av den, det är konstigt det där. Något jag har funderat över är att det efter hela den långa resan hit verkar alldeles för enkelt att ett embryo bara skulle fastna och växa till ett barn utan att jag egentligen behöver göra något. Visst får man räkna med en del graviditetskrämpor men det är ändå saker man behöver stå ut med under begränsad tid, det är inget annat man behöver jaga efter utan bara vänta på att det ska bli klart. Som sagt, det verkar alldeles för enkelt.

18 thoughts on “IVF 4: Ruvardag 7

  1. Önskar dig lycka till. Själv står jag i valet o kvalet. Bor så långt från Danmark. Tycker det verkar bli så mycket åkande fram o tillbaka. Skulle aldrig funka för mig. Och hur fanken ska man ha råd om man måste göra om det väldigt många ggr 😦

    Gilla

    • Tack för lyckönskningen!

      Pengar och resor brukar ändå gå ordna på något sätt. Vid en IVF behöver man bara åka till kliniken två gånger per behandling om man har en bra läkare hemma. I värsta fall kan man sjukanmäla sig tre dagar från jobbet om det är svårt med ledighet. Om du föreställer dig ditt liv utan barn 10, 20 eller till och med 30 år fram i tiden, har du råd att inte försöka ta chansen?

      Gilla

  2. Härligt att tiden går framåt! Som jag skrev i ett inlägg på din rd4 så ligger jag 1 dag efter dig. Ruvar för 5:e gången och denna gången känns det bäst, bara att slippa Lutinus och på Crinone är som att vara i himlen, inga hemska livmoderkramper överhuvudtaget.
    Det jag känt sen rd 2 eller 3 är dragningar i ljumskarna, hoppas att det inte ät tecken på att det inte fäst och att kroppen redan då började ställa in sig på mens, vad tror du?
    Önskar dig så mycket lycka till!

    Gilla

    • Jag försöker numera göra mitt bästa under ruvningen för att inte försöka tolka symtom/biverkningar jag känner åt något håll. Jag var betydligt värre förut och höll på att bli helt nipprig så nu försöker jag som sagt att bara sitta lugnt i båten och åka med utan att tro vare sig det ena eller det andra. Lycka till!

      Gilla

      • Denna ruvning jag är på nu, nr 5, är den som jag ibland kan glömma bort att jag just ruvar, och detta för att jag just tar crinone, känner inget av denna alls, om nu inte detta jag känner i ljumskarna är från crinonen vilket jag hoppas så att det inte är att mensen laddar upp! De andra 4 gångerna jag ruvat har mensen kommit på dag 12 efter äggplock, oavsett vilken dag vi haft insättning på. Men dessa gånger har jag tagit Lutinus och vet inte om crinone skjuter upp några dagar eller ej, hur har det vart för dig?

        Gilla

      • Jag är så lycklig! Har kommit ett steg närmare. I måndagseftermiddag på rd 10 med mina 2 dagars odlade fick jag plus på clearblue digitala med veckoindikator. Även plus på graviditets stavtest från billiga tester, det var ett svagt med tydligt streck. Igår på fredagseftermiddagen på rd 14 så var strecken lika starka på ett av den billigare varianten. På måndag ska det tas ännu ett test innan jag ringer min klink.
        Hur går det för dig? Håller verkligen mina tummar! Trevlig helg!

        Gilla

  3. Känner väl igen dessa motstridiga känslor i ruvnings perioden! 😉 heja dig! Första veckan brukar gå rätt ok tycker jag, andra mer långsamt…. Och alla hoppfulla tankar, drömmar, önskningar ❤ och likaså då och då katastroftänket. Håller tummarna!!! Vad tar du för progesteron nu? Får man fråga varför du tar två sorter? Kram och lycka till

    Gilla

    • Progesteronet jag tar är Crinone och sedan tar jag även östrogentabletter för att slemhinnan ska bli ännu tjockare.

      Den här gången tror jag att andra ruvarveckan också kommer gå jättefort då jag åker på en fyra dagars jobbresa imorgon och sedan är det nästan dags med blodprovet när jag kommer hem.

      Gilla

  4. Just nu är jag själv inne på spray dag sex. Går helt pk förutom att jag känner mig rätt trött! Känner inte riktigt igen den här tröttheten sedan tidigare…. Nån annan som känner igen det? Jag tar Suprecur. Omkring den 19 okt börjar jag med gonal f- 175 enheter.

    Gilla

  5. Hoppas, hoppas! Jag gjorde som du, fick tillbaka två ägg, ett ”tog” sig och är nu i v35, vilket känns overkligt:). Håller tummen att det är din tur nu!

    Liked by 1 person

Kommentera

