Äntligen! Ensamstående får rätt till assisterad befruktning i Sverige

I veckan röstade riksdagen äntligen igenom att ensamstående ska få rätt till assisterad befruktning. Diskussionen har förts länge men förslaget har bromsats av KD och SD men nu har det alltså gått igenom och tydligen utbröt spontana applåder bland riksdagsledamöterna efter omröstningen. Lagen kommer att träda i kraft 2016-04-01 och då kommer alltså jag precis som alla par att ha rätt att få hjälp i Sverige. Tyvärr har inget sagts om att även privata kliniker ska få rätt att hantera donerade könsceller så jag kommer inte att kunna vända mig till dem (ännu, jag hoppas på ändring där med snart) men jag kommer iaf att ha samma rätt till gratisförsöken som par får idag.

För egen del kanske detta kom för sent, kanske kommer jag att ha gått vidare mot ÄD innan jag kommer fram i kön för IVF i Sverige. Hur länge har ni andra fått vänta på utredning och behandling? Jag har också två försök kvar på min tre-pack i Danmark så förhoppningsvis kommer jag inte ens behöva försöka i Sverige. Oavsett om jag hinner ta del av att få vård i Sverige eller ej så är det ändå viktigt för framtiden då min framtida familjeform (för jag vågar inte riktigt tänka tanken att det kanske inte blir något barn alls) blir legitim, mitt barn blir lagligt och en del av samhället.

Nedan hittar ni några länkar där ni kan läsa och titta på mer om detta:

En länk till artikel i Expressen Ensamstående kan få assisterad befruktning

Artikel där frivilligt ensamstående mammor berättar Efter många års kamp, nu blir de här familjerna lagliga

Intervju i TV4 med två frivilligt ensamstående mammor (och deras barn) ”Då började tårarna trilla på mig”

6 thoughts on “Äntligen! Ensamstående får rätt till assisterad befruktning i Sverige

  1. Jag skickade in min egenremiss på sommaren (minns inte när men der var i semestertider), tror jag hade första mötet i början på oktober, utredning klar i november och hade fått starta redan då om de inte hittat en polyp som skulle opereras bort. Så här i Malmö gick det snabbt tyckte jag.

    Gilla

    • Tack för svaret! Det tog ju inte alls så lång tid för er. Hoppas det kan gå lika snabbt här i Göteborg, jag misstänker dock att det här med att få fram donatorer kan fördröja det hela.

      Gilla

  2. Super bra! Verkligen jämställt. Klart du kommer bli gravid i Danmark. Men det underlättar säkerligen att slippa att pendla. Här i London fick maken skriva på papper för att säkerställa laglig att han är fadern, detta även om vi använder hans simmare 😉 och att jag och han får rätt att använda eventuella frysta embryon om någon av oss går bort! Nytt år nya tag, nu skall det banne mig bli barn.

    Liked by 1 person

Kommentera

