Det här med odds

Så var det den tiden på året igen… Dags att gå till tandläkaren. Jag har inte varit så nöjd med min gamla tandläkare de senaste gångerna jag varit där så jag bestämde mig för att testa en annan. Jag fick en fin rabatt för att jag var ny kund och jag hade bokat en tidig morgontid så att jag skulle slippa använda flexen. Jag blev mottagen av en mycket pratglad sköterska som tog röntgenbilder och polerade innan tandläkaren kom och gjorde undersökningen. Det visade sig att jag fått ett hål under en gammal lagning så jag fick tid för återbesök två veckor senare. Jag tog en tidig morgontid då också för jag tänkte att om jag inte talar om för någon på jobbet att jag varit hos tandläkaren nu så har jag ju en toppenbra ursäkt vid nästa IVF när jag behöver smita ifrån för mina VUL. Så var det dags för lagningen och jag fick gå upp okristligt tidigt för att hinna men visst skulle det vara värt det för att ha den fina ursäkten i bakfickan. Så kliver jag in i väntrummet och där sitter en av kollegorna på jobbet som jag brukar äta lunch med. Vad är oddsen för det liksom?!? Jag hade ingen aning om att hon också skulle till tandläkaren och jag visste inte heller att hon gick där. Där rök den ursäkten… Hon väntade dock på mig sedan så att jag fick skjuts till kontoret så det blev bra ändå.

Jag trodde att jag hade kommit över det värsta obehaget med att ta sprutor vid det här laget också men usch vad obehagligt det var med bedövningssprutan. Det är visst enklare när jag får sticka själv. Hon fyllde på två gånger också och då kändes det knappt men jag tyckte det var obehagligt ändå. Sedan var jag bedövad i halva ansiktet efteråt, när jag skulle skölja rann vattnet ut i mungipan för jag kunde inte hålla tätt och sluddrade till och med lite när jag pratade. Jag har fått bedövning flera gånger förut men det har aldrig varit så illa tidigare så att jag inte kunnat stänga munnen. Lunchen fyra timmar senare var även den ett äventyr men jag lyckades få i mig det mesta utan att dregla allt för mycket men det är tveksamt om jag hade kunnat hålla lagningen hemlig för lunchsällskapet. Nu är iaf tanden lagad och ursäkten kan jag nog använda ändå för det var även en annan gammal lagning som snart behöver bytas men jag fick bestämma själv om jag vill göra det nu eller vänta ett år. Plånboken vill att jag väntar men det behöver de ju inte få veta på jobbet, det känns bättre att ha ett skäl att avvika från jobbet som inte medför en massa följdfrågor och som är lätt att komma ihåg för att det är halvsant.

Annars har jag fullt fokus fortfarande på sunt leverne och viktnedgång och det flyter på fint för tillfället. Jag räknar med att dra igång med priming och nedreglering om drygt sex veckor, jag måste bara kolla så att inte påsken ställer till det med schemat. Snart dags för IVF 5 alltså, hoppas att oddsen är på min sida då.

6 thoughts on “Det här med odds

  1. Vad roligt att läsa om tandläkaren som svepskäl!! Exakt så tänkte jag vid mitt besök där igår… Tur att chefen var borta så att han inte vet om att jag sticker till tandläkaren, för då kan jag ha ett nödskäl i backup när jag ska på ultraljud vilket jag springer på varannan dag känns det som. Det är ju ett skäl man kan använda två gånger på raken dessutom!! Men vad säger man sedan? När man redan varit hos tands två gånger…? Hmm… Jag håller hur som tummarna för dig och ditt nästa försök!

    Gilla

  2. Jag tänker att efter tandläkar-ursäkterna och migrän-ursäkterna är slut så får man gå in på det tunga artilleriet: ”jag ska till gynekologen och göra kontroll/behandling”. Folk kan ju ha cystor, cellförändringar osv., och ingen kollega/chef frågar om detaljer (för det vore bara oförskämt)! Plus att om man tids nog berättar för chefen, så har man knappt ens ljugit. Jag ska förmodligen börja IVF och nytt jobb samtidigt, försöker redan ha en plan. 😉

    Gilla

  3. Medan jag satt på kontoret så var det inget problem då jag berättat för min chef. Nu när jag sitter ute hos kund (de senaste två försöken) har det också gått bra, det har räckt med ett vagt jag måste in till stan en sväng så jag flexar ut ett par timmar. Det finns dock några som är nyfiknare än andra så det är bra att ha ett nödskäl till hands om det kommer följdfrågor. Förhoppningsvis kan jag smita iväg till VUL obemärkt den här gången också. Det är värre med plock och insättningar när jag måste åka hela vägen till Danmark men då räcker det ändå inte med tandläkarursäkten utan det blir fejkad sjukdom. Det svåra då är att hitta på något som är trovärdigt när man kommer tillbaka igen, en förkylning är svårt utan vare sig kvardröjande snuva eller hosta.

    Gilla

Kommentera

