IVF 5: Priming

I förrgår var det dags att dra igång på allvar med IVF 5. Jag sjukanmälde mig på morgonen (har inte riktigt bestämt mig än om jag ska skylla på en förkylning eller migrän men lutar åt förkylning) och satte mig på tåget mot Köpenhamn. När jag klev in på centralen så dök en smått uppgiven tanke upp, ”jaha nu är jag här igen”, men när jag promenerade iväg i solskenet förbättrades humöret snabbt. Efter någon timme tog jag S-tåget ut till kliniken och fick sätta mig och vänta.

Några minuter sent kom läkaren ut och ropade upp mig, den här gången var det chefsläkaren som jag mailat lite med innan. Det blev som vanligt direkt upp i gynstolen för ett VUL och han tittade på mina äggstockar och sa att allt ser fint ut och att de borde kunna producera fler ägg än de gör. Jaha ja, vad ska jag göra med den informationen? Det kändes dock skönt att allt såg normalt ut för det lät lite som om han förväntade sig att det inte skulle göra det med mina magra äggskördar. Sedan var det dags för själva primingen och läkaren varnade mig innan för att en del kvinnor tycker det gör ont. Det kändes när han tryckte in katetern, det gjorde ont och krampade som vid mensvärk, men sedan gick det bra. När väl katetern var inne så snurrade han den runt, runt i 10 sekunder och sedan var det klart. Jag trodde att det skulle blöda lite efteråt men det har det inte gjort, det har bara kommit lite svagt brunaktiga flytningar igår och idag och det kändes bra att liksom få ett kvitto på att han ändå gjorde något för de där extra tusenlapparna.

Efter att jag fått på mig kläderna igen så fick jag gå in på hans kontor och så gick vi igenom den kommande behandlingen. Imorgon börjar jag nedregleringen med Suprefact-injektioner på 0,5 ml. Sedan bokade jag tid för nästa VUL hos dem på annandag påsk och om allt ser fint ut så börjar stimulera den dagen med 300 IE Gonal-f. Jag frågade om det inte gick att öka dosen lite bara och han sa att om jag verkligen vill det så kan vi göra det men de rekommenderar det inte för enligt deras erfarenhet så är inte de extra ägg som svarar av god kvalitet. Han lyckades också få in att jag får 300 IE för att jag är lite stor och om jag varit mindre så hade jag inte fått mer än 225 IE.

Baserat på hur min kropp svarat på mina tidigare behandlingar och i synnerhet den förra när jag testade långa protokollet för första gången gissar jag att IVF 5 kommer gå till så här:

14/3 Start nedreglering
25/3 Mens
28/3 VUL och start stimulering
4/4 VUL
8/4 eller 9/4 ÄP

Jag vet att det är lite kaxigt att sätta upp datum för alla steg redan nu men jag ville boka in tid för VUL här hemma och hotell inför ÄP. Nu får vi se hur bra jag har gissat 🙂

Efter besöket på kliniken gjorde jag något jag tänkt på länge. Redan första gången jag var i Köpenhamn för en första undersökning innan jag började med behandlingar så gick jag in i Georg Jensen-butiken på Ströget. Jag hade sneglat på deras smycken länge och kunde inte motstå att gå in och drömma lite, för jag hade bestämt att det då bara fick bli drömmar för jag behövde pengarna till behandlingar. När jag väl var gravid sedan så kunde jag dock få belöna mig med ett fint smycke om det fanns pengar till det. För ett tag sedan kände jag att det gått troll i den där tanken, det var bara ytterligare en grej jag sköt upp tills jag var gravid och det dröjer uppenbarligen… Jag kände också att jag var väldigt sugen på en ny vardagsring. Så jag började vrida och vända på den där tanken om när jag skulle få unna mig något från Georg Jensen. Vore det inte egentligen väldigt fint att belöna mig med en ring för att jag fortsätter kämpa trots alla motgångar och att varje dag se den där ringen på fingret och påminnas om hur stark jag ändå är som fortsätter? Jo det förtjänar jag kom jag fram till och styrde därför kosan mot butiken. Direkt när jag kom in frågade en trevlig tjej om hon kunde hjälpa mig med något och visst kunde hon det för jag letade efter en fin silverring. Hon plockade fram en platta med alla de ringar hon hade hemma för tillfället och jag fastnade för tre olika och stod och velade ett bra tag innan jag bestämde mig. På väg till kassan frågade hon om jag ville ha ett glas champagne för det var ju ändå fredag. Jag tackade glatt ja till champagnen som var väldigt god och smuttade på den medan jag gick runt och drömde om mitt nästa inköp. Snacka om att jag kände mig nöjd när jag lämnade butiken med min lilla påse.

image

9 thoughts on “IVF 5: Priming

  1. Helt rätt att belöna sig själv tycker jag! 😊Det är man värd med allt detta man kämpar och fajtas med! Nyfiken fråga om jag får, priming, vad innebär det? 😊 Håller tummarna så himla hårt för dig dig nu! Kram!

    Gilla

    • Klart du får fråga 🙂 Vid priming skrapar man lite på slemhinnan i cykeln innan IVF. Det ska öka chansen för en graviditet och födsel av ett barn, jag antar för att ägget ska ha lättare att fästa. De vet inte om ökningen gäller för alla kvinnor eller bara för vissa, men min klinik tycker att det är värt att testa om man återfört fina embryon flera gånger utan graviditet.

      Gilla

      • Aha, va intressant! 😊 Den här världen vi befinner oss i, IVF världen alltså, är då verkligen innovativ iaf. Tycker att det känns bra att man är på en klinik som vågar testa saker, det känns betryggande mitt i allt. Är det första gången du gör den nu?

        Gilla

      • Japp, det är första gången med priming. De erbjöd det på min förra klinik med men då hade jag ännu inte misslyckats med ett toppembryo så då valde jag att spara de pengarna. Jag ska även köra på assisted hatching den här gången och det testade jag även på IVF 3 (sista gången på förra kliniken).

        Gilla

Kommentera

