IVF 5, SD7: Minnesnoteringar

Dagarna rullar på och det här med att ta en spruta på morgonen och en på kvällen är en rutin. Det händer inga revolutionerande grejer i kroppen men då minnet är kort är det bra att skriva ner några noteringar. I slutet av nedregleringen var jag rätt varm i kroppen, det är en slags värme som strålar inifrån på något vis, och jag hade ofta ont i huvudet en del illamående. Dessa grejer blev bättre några dagar in i stimuleringen. Jag har känt av lite i äggstockarna, särskilt de första stimuleringsdagarna, men inte mycket mer än en vanlig cykel. Jag är ganska seg, både på jobbet och hemma har jag svårt att få tummen ur och starta upp grejer även om det är små uppgifter. Jag är inte direkt tröttare än vanligt men som sagt väldig seg. Magen funkar mycket bättre den här behandlingen, ingen förstoppning ännu, så kanske har jag börjat hitta rätt med Levaxin-höjningen (jag höjde till 100 mikrogram/dag någon vecka innan och sedan till 125 mikrogram/dag när jag startade nedregleringen).

Något som jag har märkt av är Prednisolonet som ju är kortisontabletter. Redan i onsdags satt jag på  jobbet och funderade på om jag lyckats trycka till min ring så att den blivit skev för jag tyckte den tryckte och satt åt vilket den inte brukar göra. På kvällen kom jag på att ja just det, jag har ju tagit kortison i två dagar och en vanlig biverkning är ju just att man svullnar upp om fingrarna, jag hade inte förväntat mig att det skulle komma så fort bara. Efter en vecka så ser jag det även tydligt i ansiktet som har blivit rundare och jag tyckte byxorna kändes tightare igår. Vågen står dock mer eller mindre still så det är nog kortisonet som är boven i dramat. Jag har en fot som krånglar ibland när jag tränar och i fredags kändes det mindre i den än vanligt så det verkar som om jag kan få en annan positiv effekt av det inflammationsdämpande inslaget.

Imorgon kör jag det sista spinningpasset för den här behandlingsomgången. Min klinik vill inte att man kör hård konditionsträning då kroppen kanske får för sig att man ofta blir jagad och flyr för sitt liv, typ. Den här gången har jag kört på ändå med mina två pass i veckan då jag mår bra av det och jag även behöver dem för att hålla vikten i schack men nu när det börjar närma sig plock är det nog dags att lägga av. Jag ska försöka kompensera med några extra promenader istället.

Imorgon är det även dags för VUL för att se om det finns några blåsor på tillväxt. Jag både är nervös och inte nervös. Det är ju nu jag kan få den första indikationen på hur det kan gå den här omgången så det är klart att jag hoppas på goda nyheter men samtidigt har jag inte så höga förväntningar efter det magra resultatet förra behandlingen. Kanske börjar jag även bli bättre på att inte stressa upp mig i förväg över saker jag inte kan påverka, eller också börjar jag bli väldigt bra på självbedrägerier…

One thought on “IVF 5, SD7: Minnesnoteringar

Kommentera

