IVF 5: Dags för Ovitrelle

Var på VUL igår på SD 8 och det gick väl ungefär som jag hade trott även om jag hoppades att det skulle finnas lite fler blåsor. På vänster sida hade jag två blåsor på 17-18 mm och på höger sida var det en på 17 mm och en pytte på 6 mm. Det positiva är ändå att de tre blåsorna är väldigt jämna vilket jag hört är väldigt bra. Min slemhinna var 9 mm och tre-skiktad och enligt läkaren ”verkligen jättefin”. Att ha en jättefin slemhinna kan vara den märkligaste komplimang jag fått men man får väl ta det man får 😉

Jag hoppas verkligen att de kan plocka på höger sida den här gången för det vore väldigt skönt att få ut tre ägg (om det nu blir ägg från alla blåsor…). Drömmen under hela behandlingen har varit att få minst tre embryon så att det kan bli två till mig och ett att odla vidare på så att jag kan få någon indikation på vad som händer med mina embryon efter två dagar, tidigare har jag gjort alla mina insättningar två dagar efter plock. Om jag nu vill ha två tillbaka den här gången, har börjat vela igen så vi får väl se hur det blir (om det blir).

Jag tog sista Suprefacten igår morse och det känns läskigt att ta sista ”stopp-medicinen” så tidigt men det var så de sa för Suprefact är starkare än Synarela, och sista sprutan med Gonal-f igår kväll. Idag är det dags för Ovitrellen kl 22.00 och så har jag tid för plock på torsdag morgon. Plocket blev en dag tidigare än jag trodde men annars lyckades jag pricka in hållpunkterna bra när jag gissade innan jag drog igång.

De bokade även in en tid för återföring på söndag kl 11.30 men då får jag problem för pga att det är söndag så går första tåget inte förrän vi kl 8 så då blir jag en halvtimme sen till kliniken och de stänger kl 12. Jag ringde idag för att höra om det på något sätt gick att ordna på söndag eller om jag kunde få en tid på lördag istället då jag alltid tidigare gjort mina återföringar på dag 2 och då skulle jag hinna precis med det första tåget. Hon som svarade i telefon var inte särskilt villig att försöka hjälpa till och tyckte inte att det fanns något hon kunde göra utan jag fick tala med läkaren vid plocket för tiden för återföringen kunde ändå ändras. Då kom jag ihåg hur det var sist när de tänkte ringa mig samma dag som jag skulle komma vilket inte är möjligt när man har fem timmars resväg. Nåja, jag får väl vänta och se vad läkaren säger på torsdag och sedan får jag helt enkelt lösa det. Blir det ändå på söndag får jag kanske ta nattbussen vilket jag dock verkligen inte vill då jag inte brukar kunna sova och att vara vaken en hel natt känns inte som bästa uppladdningen för en återföring när man vill att kroppen ska vara på topp. Ett annat alternativ är ytterligare en hotellnatt men det är dyrt att boka en lördag med bara ett par dagars varsel. Får se hur det blir, nu ska det ju först bli några ägg ut och sedan ska det förhoppningsvis bli embryon också.

4 thoughts on “IVF 5: Dags för Ovitrelle

  1. Känns som att det går så fort för dig den har gången! Har du alltid haft lika bra slemhinnan, 3 skiktad. Tänker på att du gjorde det där rispningen.

    Gilla

    • Ja jag tror jag har haft en tre-skiktad slemhinna varje gång, de brukar säga att den ser fin ut. Jag hoppas ändå att rispningen gör något gott!

      Gilla

Kommentera

