IVF 6: Nedreglering

I måndags var jag i Köpenhamn igen. Jag kom ner ett par timmar tidigare än jag behövde så jag passade på att flanera längs Ströget. Då jag inte sagt något ute på uppdraget så hade jag sjukanmält mig på morgonen för migrän. En stund innan det är dags att dra sig mot kliniken så ser jag att jag har ett missat samtal och meddelande från chefen där hon ber mig ringa tillbaka. Paniken när jag inser att jag inte har någonstans där jag kan stänga in mig och ringa… Till sist bestämmer jag mig för att åka ut lite för tidigt till kliniken där det är lugnare utomhus än mitt i stan och ljuga lite till och säga att jag äntligen tagit mig ut för att handla lite mat. Inte den bästa lögnen men det var det bästa jag kunde komma på… Åh vad jag avskyr allt detta smusslande och alla lögner men jag orkar verkligen inte ha fler inblandade i det här projektet.

Så fick jag komma in till läkaren och han gjorde först ett VUL för att kolla så att jag haft ägglossning och han sa att allt såg bra ut och han såg några små blåsor som han hoppades skulle växa till sig. Sedan var det dags för primingen och då gick det inte lika smidigt. Tydligen låg min livmoder lite framåt, han viftade lite med handen för visa och det såg ganska kul ut, så han lyckades inte få in den första katetern. Pga vinkeln på livmodern så behövde han hämta en kraftigare kateter och det skulle kännas mer men det var nödvändigt tyvärr. Så där låg jag med benen i vädret medan han sprang iväg och väntade på att det skulle göra ont när han ryckte eller tryckte eller vad han nu sa att han skulle göra (det här med danskan är svårt ibland…). Sedan satte han igång och nog kändes det. Antagligen blev det värre för att jag spände mig så våldsamt. Jag tänkte att jag skulle försöka slappna av men kroppen tänkte annorlunda, tur att det hela inte tar mer än 15-20 sekunder. Det blödde lite resten av dagen och fortsatte komma brunt flera dagar efteråt så det blev nog mer skrapat nu än sist.

Sedan pratade vi lite på hans kontor om behandlingen och jag fick mitt schema. Jag slipper VULet på blödningsdag 3 innan stimuleringsstart den här gången och det är skönt att slippa åka till Köpenhamn bara för det VULet då jag under alla behandlingar aldrig haft tillstymmelsen till en cysta. Istället kan jag börja stimulera direkt på dag 3 och ringa kliniken och boka en tid för VUL på stimuleringsdag 9 och sedan (baserat på tidigare gånger) så blir det plock på dag 11-12. Gissar på att mensen startar runt fredag nästa vecka så om en dryg vecka är jag igång med stimuleringen. Det blir både Gonal-f och Menopur den här gången och så börjar jag med Prednisolon samtidigt med stimuleringen.

Nu har jag hållit på med nedregleringen i en dryg vecka. Jag nedreglerar med Suprefact den här gången också men tar sprutorna på kvällen så den här omgången kommer det bli tre sprutor per kväll. Stackars magen… Det brukar bli lite irriterat efter alla stick mot slutet. Jag känner annars av nedregleringen mer den här gången. De senaste dagarna har jag varit väldigt trött och humöret har varit i botten. Tror jag känt av någon enstaka vallning också. Tur att jag gått på semester nu så att jag kan sova mer och inte råkar snäsa av någon på jobbet som inte förtjänat det. Hoppas på en förbättring när jag börjar stimulera.

11 thoughts on “IVF 6: Nedreglering

  1. Så spännande!
    Hoppas att det är din tur nu:)
    Du är så grym som kämpar på!
    Så längesen du skrev ngt om kärleken du träffade innan… vet han om ditt kämpande?
    Du är beundransvärd och skriver så otroligt bra!
    Stor kram
    Hanna

    Liked by 1 person

  2. Stort lycka till!!! Vad visade förresten det senaste AMH-testet? Fick själv dåliga resultat för fyra år sedan (0.7 vid 35 års ålder) genomgick ett misslyckat ägguttag men blev ändå snabbt och högst oplanerat gravid med min nuvarande pojkvän. Idag har vi världens finaste son på 1,5 år. Så AMH är alltså inte allt, utan äggkvalitet och ren skär ”flax” spelar också in. Undrar dock lite över hur snabbt AMH kan falla… Hur som, håller tummarna för dig!!

    Liked by 1 person

    • Tack! Mitt AMH hade som väntat sjunkit igen. Vad jag vet så kan värdet sjunka väldigt fort men som med allt annat i den här branschen så är det säkert väldigt individuellt.

      Gilla

Kommentera

