IVF 6: SD7

Tiden går fort när man har semester och jag är i full gång med IVFen. Det är ganska glest mellan inläggen och det reflekterar lite hur jag försöker hantera det här försöket. Ambitionen är att bara gå igenom de olika faserna med sprutor och kontroller utan att tänka för mycket på vad jag gör och varför. I och med att jag försöker att inte tänka så mycket på det så blir det heller inga inlägg. Istället ägnar jag tiden åt ett projekt som jag velat klara av länge och som nog är omöjligt att genomföra de närmaste åren om jag får barn. Det slukar som sagt mycket av min tid och jag försöker även klämma in en långpromenad varje dag så dagarna svischar förbi i rasande fart.

Jag började stimulera för en vecka sedan, den här gången tar jag 200 IE Gonal-f, 150 IE Menopur och 0,2 ml Suprefact. Det blir alltså tre sprutor per kväll. Jag tycker fortfarande att det känns lite märkligt att stå i badrummet och dra upp medicinen i sprutorna och knacka bort luftbubblorna, jag får hela tiden associationer till någon film där någon håller på att förbereda droger för injektion. Själva stickandet har jag vant mig vid även om det gör ont vissa dagar. Menopuren svider ordentligt ibland, särskilt om jag råkar trycka in det för fort så det är tur att det inte är så mycket jag tar den här gången. Några ”snygga” blåmärken på magen har jag också hunnit samla på mig.

Har inte känt av så mycket, lite molande i äggstockarna någon sekund ibland. Annars lite nedstämdhet och jag har svårt att komma till ro när jag ska sova. Sömnproblemen  undrar jag om de beror på de 10 mg Prednisolon jag tar på morgonen, de kunde ju göra en pigg. Idag kunde jag i alla fall konstatera att de har gjort mig rundare i ansiktet trots att vågen rört sig lite neråt och det kommer antagligen fortsätta att svälla upp lite till. Sist tyckte jag att jag såg ut som en liten boll när det var dags för plock och om det blir ruvning den här gången ska jag ju fortsätta med Prednisolonet.

På måndag på SD9 är det dags för VUL i Köpenhamn för att se om det växt till sig i äggstockarna. Sedan gissar jag på plock på onsdag eller torsdag med planerad insättning tre dagar senare. Ska försöka komma ihåg att fråga om assisted hatching när jag är nere på måndag för om det här blir sista försöket så är det dags att gå ”all in”.

4 thoughts on “IVF 6: SD7

Kommentera

