IVF 6: SD10

Igår var jag nere i Köpenhamn för VUL. För att hinna i tid så var jag tvungen att ta X2000 ner och jag hade bokat första klass och vilken lyx det var. Jag brukar åka antingen Öresundståg eller Nettbuss och då jag inte gillar Öresundstågen tror jag faktiskt att jag föredrar bussen. Man ser ut bättre, det finns wifi, kostar hälften så mycket och tar bara en timme mer. X2000 hade dock riktigt sköna säten och tog mindre än tre timmar, sedan ingick det en frukost också.

Jag hade turen att chefsläkaren var tillbaka från sin semester så det var han som gjorde undersökningen. Direkt efter att han fört in ultraljudsstaven så blev han exalterad över min fina slemhinna (det är nog fortfarande den märkligaste komplimang jag fått). Sedan började han leta efter äggstockar och blåsor. På vänster sida fanns det en stor och kanske fler bakom. Den högra äggstocken hade som vanligt gömt sig så han fick leta länge (aj…) men till slut fann han den och den hade två-tre stycken blåsor. Resultatet var väntat även om jag hade hoppats lite ändå att kroppen skulle chocka med fler blåsor den här gången.

Sedan gick vi in på hans rum och lade upp planen. Han ville att jag skulle fortsätta stimulera några dagar till. Jag fick inte veta storleken på blåsorna den här gången men han tyckte de behövde lite mer tid på sig och sedan var det ett omoget ägg sist och därför fick jag inte tid för plock förrän på lördag. Jag som baserat på tidigare behandlingar var så säker på torsdag plus/minus en dag blev rätt förvånad och började fundera på hur jag skulle göra om hotellbokningen. Sedan gick han igenom medicineringen och jag ska stimulera till och med imorgon och sedan ägglossningsspruta på torsdag. Tidigare har jag alltid använt Ovitrelle som ägglossningsspruta så det är det jag har hämtat ut men den här gången ville han byta till Pregnyl ”för vi måste pröva något annorlunda”. Jag gillar att han faktiskt försöker hitta alternativ till mig nu när det misslyckas så många gånger och han vet att det nog är sista försöket. Pga min vikt vill han även att jag ska ta dubbel dos Pregnyl för att se om det gör någon skillnad för äggen. Då jag inte hade något svenskt recept eller möjlighet att få tag i ett så fick jag köpa Pregnylen direkt hos dem och som tur är skulle den inte gå på mer än ca 200 kr. Jag blir lika förvånad varje gång som en medicin kostar under tusenlappen…

Vi pratade även lite om assisted hatching och han sa att det kunde vara ett alternativ för mig pga min ålder, vikt och antalet misslyckade försök. Han verkar inte ha så stor tilltro till metoden och påpekade att det inte finns forskning som visar att det funkar (Google sa dock lite annorlunda). När jag nämnde att embryologen på min förra klinik hade rekommenderat det så viftade han bort det med att de rekommenderar det till alla, antagligen av ekonomiska skäl. Har även märkt tidigare att han inte är så förtjust i min förra klinik när jag nämnt saker de gjort. Trots läkaren skepsis så vill jag nog ändå testa för att veta att jag provat allt.

Nu blir det alltså plock på lördag och planerad insättning på tisdagen efter. Med tanke på den magra tillväxten så är inte förhoppningarna höga. Inser att jag hade hoppats på mer trots bättre vetande… Då jag är inställd på att gå vidare med äggdonation om inte detta funkar så blir det kanske bra det här ändå. Det värsta som kan hända den här behandlingen är nog att det inte lyckas men blir en av de bästa omgångarna hittills så att hoppet börjar spira om att IVF kanske ändå kan funka, då är det nog mycket svårare att fatta beslutet om att lägga ner.

One thought on “IVF 6: SD10

Kommentera

