IVF 6: Plocket

I fredags tog jag tåget ner till ett härligt sommar-Köpenhamn. Jag kom ner redan på eftermiddagen och passade på att besöka ett slott och åka guidad tur på turistbåt. Jag hade gärna satt mig med en kall öl på en uteservering men avstod pga behandlingen. Solen sken, temperaturen var hög och alla människor var glada och njöt av sommaren. Det är verkligen stor skillnad på att besöka Köpenhamn mitt i sommaren och under hösten/vintern, på sommaren förstår jag verkligen varför alla brukar säga att Köpenhamn är så fint och mysigt.

Natten på hotellet blev sådär… Fick ett rum ut mot gatan och det var liv och stök hela natten så det blev minimalt med sömn. Jag kom ut till kliniken i god tid och fick gå ner till rummet som är kombinerat väntrum, förberedelserum och återhämtningsrum och det var bara jag där. Efter en stund kom det en trevlig narkossköterska som nog närmade sig pensionsåldern och småpratade med mig medan hon mätte mitt blodtryck och satte in katetern i armen. Hon undrade varför jag bara ville ha det smärtstillande och inte det lugnande och jag försökte förklara att jag inte tyckte jag behövde det och hon menade att kombinationen gav en bättre smärtlindring men det blev som jag ville.

Jag hade tid kl. 9:00 och jag fick komma in ett par minuter efter utsatt tid. Embryologen kom ut och kollade mitt födelsenummer och sedan dök chefsläkaren upp. Så blev det att ta av byxorna och hoppa upp på britsen. Genast var narkossköterskan där och tryckte in det smärtstillande i armen och huvudet började snurra. Jag gillar inte riktigt känslan när det snurrar som mest för det är svårt att fokusera tankarna och då jag gör detta själv gillar jag inte att lämna över kontrollen helt till personalen på kliniken. Läkaren började med ett VUL, tvättade, drog på pappersgrejerna på benen och la lokalbedövningen och jag märkte det knappt där jag låg och blundade för att få det att snurra mindre. Så helt plötsligt hör jag att ”vi har ägg” så de hade börjat utan att jag märkte det. Läkaren hade bra handlag eller så var jag väldigt bedövad för jag kände knappt plocket alls den här gången. Det var ett tillfälle när det gjorde lite ont och jag gjorde en kraftig inandning men det var allt. Sköterskan kollade upprepade gånger om allt gick bra och påminde mig om att andas. Så var det klart och det hade blivit sex ägg från höger sida och ett från vänster. Totalt sju ägg alltså, rekord. Läkaren försvann och jag fick ligga kvar en stund trots att jag helst ville gå direkt ut till återhämtningen. Efter en stund tillät sköterskan mig att sätta mig upp och sedan ville hon leda mig ut. Jag kände trots att det fortfarande snurrade att jag klarade att gå själv men lät henne göra det.

Så fick jag en säng att vila i och sköterskan försökte bädda ner mig men det var för varmt och jag ville helst sitta upp. Så kom hon med ett par knäckemackor och en mugg med äppeljuice och en med vatten och jag blev uppmanad att dricka mycket och det var bara att jag ringde på klockan så skulle hon fylla på. Klockan hade hunnit bli 9:20 och jag tuggade i mig mina mackor och drack juice, sköterskan kom och fyllde på den hela tiden och uppmanade mig att dricka mer. Framåt 10-tiden kände jag att jag fått nog och ville åka därifrån. Kvinnan i ett av de andra två paren som var där meddelande precis då att hon mådde illa och jag kände att jag nog ändå gjort rätt val som höll nere medicinmängden. Så fick jag äntligen bort nålen ur armen och fick med mig några Panodil.

Jag hade bokat snabbtåg hem och vid 17-tiden var jag hemma igen. Det var fantastiskt skönt att ta en dusch och krypa upp i soffan för jag var väldigt trött efter plocket och den dåliga sömnen natten innan. Jag hade lite ont också men inte värre än att jag klarade mig utan Panodil även om jag tog ett par innan jag gick och la mig.

Nu är det bara den svåra väntan kvar. I vanliga fall brukar bara embryologen ringa efter två dagar om det gått dåligt i labbet men jag tror vi kom överens om (det här med danskan…) att hon skulle ringa mig imorgon oavsett. Om inte hon ringt mig på förmiddagen så kan jag ringa och höra. Sedan har jag tid för insättning på tisdag på den tredje dagen, hoppas jag får användning för den den här gången. Efter mitt rekordresultat så skulle man ju kunna tro att jag är jätteglad och fylld av tillförsikt men icke, kanske vågar jag inte släppa fram det. Jag har inte haft någon tur med den högra äggstocken tidigare och jag vet inte om det beror på tillfälligheter eller om den är sämre. Efter två samtal från labbet där de meddelat att inget ägg klarat sig så är jag inte heller så stursk även om jag sett till antalet har hyggliga chanser den här gången. Nä, planen nu är nog helt enkelt att inte ta ut något i förskott och då blir det nog locket på känslomässigt.

3 thoughts on “IVF 6: Plocket

  1. Oj så många! Grattis. Tänkte fråga har du blivit förfrågad att betala för att kolla om äggen är bra.. tydligen kan de trots a grade vara dåliga genetiskt och därför faila. Vi blev tillfrågade om vi var intresserade att kolla. Men vi kände att det får vara som det är. Nästa 3-pack blir donations ägg oavsett.

    Liked by 1 person

Kommentera

