Hitta ny klinik i nytt land

När jag mailade kliniken i Köpenhamn för att meddela att jag inte blev gravid så passade jag även på att ställa några frågor. Först frågade jag om vad läkaren trodde om mina chanser att bli gravid med fler IVF-behandlingar baserat på hur det gått för mig hittills och om de rekommenderade fler IVF-behandlingar eller om äggdonation var ett bättre alternativ. Svaret på det var att det är svårt att säga något om hur det skulle gå med fortsatta IVFer men då jag inte haft så bra resultat vid mina behandlingar och då jag genomfört så många så trodde han att jag kanske har runt 10% chans att bli gravid med IVF och det kan mycket väl bero på låg äggkvalitet. Därför tyckte han att det var förnuftigt av mig att fundera på äggdonation istället.

Om jag lägger alla känslomässiga aspekter åt sidan och gör ett litet räkneexperiment, även om det inte är matematiskt korrekt, så finns det bara en väg framåt. Hittills har jag gjort sex IVFer och jag har inte orkat göra mer än tre per år. Om jag har 10% chans att bli gravid med IVF och jag då skulle behöva göra tio behandlingar till (ja det är här som det verkligen inte blir matematiskt korrekt…) och lyckas få till fyra behandlingar per år så skulle det ta mig 2,5 år till att bli gravid. Då jag nyss fyllt 39 år så är jag då på god väg mot 42 års ålder och inte lär jag fortfarande ha 10% chans per behandling vid det laget. Om man sedan lägger till att jag vare sig orkar eller har råd med så många fler IVF-behandlingar så är det lätt att inse att nu är det slut med IVF-försöken.

Jag frågade även läkaren om de kunde rekommendera någon klinik där jag kan få göra en äggdonationsbehandling och om de visste något om kliniken AVA-Peter som jag börjat titta på. Svaret blev att det är hans intryck att de utför ”fornuftigt” arbete hos AVA-Peter och att de verkar ha ”styr på tingene” även om de inte har så lång erfarenhet med den kliniken ännu. Han skrev också att andra alternativ kan vara Spanien där de har lång erfarenhet med IVI-klinikerna och Clinica Fertia i Malaga. Skönt att få lite råd när det gäller att hitta en ny klinik från en läkare jag litar på för det är svårt att veta vad man kan lita på när man surfar runt på klinikernas sidor. Tyvärr kan jag inte få hjälp med äggdonation i Danmark då de precis som Sverige inte tillåter dubbeldonation. Donation av könsceller är enbart tillåtet om den ena föräldern är genetisk förälder till barnet vilket jag tycker är en väldigt förlegad syn på familjebildning, särskilt som adoption är accepterat och som i alla fall jag inte anser är mindre riktiga familjer.

För mig som singel så behöver jag alltså både ett donerat ägg och donerade spermier. Det finns två varianter på donation för mig, antingen kan jag adoptera ett embryo som blivit över från ett annat pars IVF-behandling och som de valt att donera istället för att det ska förstöras eller så kan jag adoptera ett embryo som skapats av ett donerat ägg och donerade spermier, dvs embryot har skapats just för att doneras till mig. Att adoptera ett överblivet embryo är inte ett alternativ för mig då jag tror det skulle kännas konstigt att veta att det finns en hel familj som lever ihop någonstans som är mitt barns genetiska familj plus att om fertilitetsproblem går i arv så vill jag bespara mitt barn från det om jag kan. För mig känns det lättare att tänka att det finns en kvinna och en man som aldrig träffat varandra som osjälviskt donerat celler för att jag ska få den finaste gåvan som finns.

Vad jag vet så finns det kliniker där jag är välkommen i Riga, St Petersburg och Spanien, och jag har tittat en del på kliniker i Riga och AVA-Peter i St Petersburg. Jag har särskilt fastnat för AVA-Peters embryodonationsprogram som både är prisvärt och har en väldigt hög success rate, 60% chans för klinisk graviditet på ett överfört embryo och 88% har ett levande barn efter en 3-pack. Betydligt bättre odds än mina 10% på en IVF med andra ord. Det som talar emot den kliniken är egentligen att det krävs visum för att åka till Ryssland och det känns lite krångligt och som ett extra stressmoment inför behandlingar. Jag ska kolla upp klinikerna i Spanien lite mer men jag är osäker på om Spanien är ett alternativ. Jag vill att mitt barn får ett utseende som kan räknas som skandinaviskt för att slippa få frågor om adoption och donation baserat på utseende och därför blir det kanske svårt att hitta lämpliga donatorer i Spanien.

Innan jag väljer klinik tänkte jag passa på att lägga ut frågan här om någon av er som läser har erfarenheter som kan hjälpa mig? Har ni varit på någon klinik som jag kan vända mig till och har ni bra eller dåliga erfarenheter därifrån? Är det något speciellt som jag bör veta eller ta reda på under mina första kontakter med min nya klinik? Är det några dolda kostnader jag ska vara vaksam på eller prover eller andra steg i behandlingen som dök upp utan att ni var medvetna om det från början? Jag är tacksam för alla tips jag får så lämna gärna en kommentar, det går bra att vara anonym. Vill ni inte lämna en kommentar går det även att maila mig på enkrokigresa@gmail.com.

10 thoughts on “Hitta ny klinik i nytt land

  1. Ett test som jag inte hade med mig från ivf resan men som behövdes vid äggdonation och som också kunde vara klurigare att få tag på var blodgrupp. Nu hade jag som tur varit blodgivare så kunde få svaret därifrån men förstod det som att de kunde ta några veckor att få det annars. Men den infon kanske de redan gett dig. Kram å lycka till!

    Liked by 1 person

  2. Hej!
    Jag har precis gjort min första äggdonation på AVA Riga och jag har enbart goda erfarenheter av dem och har känt mig väldigt väl omhändertagen. Valde mellan AVA Riga och AVA Peter och hade kontakt med båda, men tyckte att AVA Riga gav ett bättre intryck och sen tyckte jag att det verkade jobbigt med visumet som krävs till Ryssland.
    Vad gäller kostnaderna så fick jag jättebra information via mail så det var ingenting som tillkom på kliniken som jag inte visste om.
    Hör av dig om du undrar någonting annat (jag antar att du kan se min mailadress som jag uppgav för att kunna kommentera).
    Lycka till!

    Liked by 1 person

  3. Jag har gjort ed på gamla kliniken i Riga, de har varit toppen men även den nya kliniken är väldigt bra. Jag har varit där 8 gånger så fråga om du vill veta något. Min mail finns på bloggen.

    Man ska nog fråga vad som ingår i priset, information, mediciner, frysning av embro osv. Om de samarbetar med ngt bra hotell. Har bilservice och kan hämta. Det finns massor man ska tänka på men ava kliniken är van och seriösa.

    Lycka till.

    Liked by 1 person

Kommentera

