P-piller och TSH

För sju veckor sedan började jag ta p-piller i förhoppningen att jag snart skulle kunna boka in min första resa till Ryssland för en embryoöverföring. Nu har väntan blivit betydligt längre än jag trodde så jag hade nog inte behövt börja med pillren redan när jag gjorde det men nu blev det så. Redan efter ett par dagar så märkte jag att humöret åkte i botten. Från att jag var glad och fylld av energi så drabbades jag av motsatsen. Jag har märkt att jag är känsligare för hormonsvängningar numera, eller kanske är det bara så att jag lärt mig så mycket mer om hur min kropp fungerar så att jag faktiskt förstår vad som händer och därför noterar det. Varför fick man inte lära sig mer i skolan om kvinnokroppen och hur hormoner påverkar den genom hela cykeln, t ex ägglossningssmärtor och sekret? Det var först när jag började med att mäta min ägglossning som jag förstod vad de där smärtorna jag fick ibland på sidan var.

Jag fick instruktioner om att inte göra uppehåll med hormontabletterna och efter sex veckor så hade jag gått från förbannad och deprimerad till mer avtrubbad, inget var vare sig kul eller tråkigt. Däremot hade jag blivit trött, så ofantligt trött och plötsligt trillade polletten ner för jag insåg att jag hade fler symtom på hypotyreos dvs låg ämnesomsättning. Då jag har en underproducerande sköldkörtel tar jag alltid medicinen Levaxin för att hålla min kropp igång och när jag tar för låg dos så går kroppen ner på lågvarv och inget funkar riktigt som det ska. Något jag fått lära mig under resans gång är att östrogen binder sköldkörtelhormonet och när jag tittade efter så var det ju just en låg dos östrogen i p-pillren. Det går att ta ett blodprov för att mäta hur det ligger till och då mäter man halten av hormonet TSH, när ämnesomsättningen går ner så går TSH upp. Jag orkade inte ringa vårdcentralen och krångla med att få en läkartid utan jag testade för första gången en tjänst på nätet där man kan köpa vissa blodprover och sedan gå till en vårdcentral och lämna blod. Redan samma dag får man sitt resultat och det visade sig att mitt TSH hade gått upp lite, inte jättemycket men högre än det hade fått vara för att göra IVF och uppenbarligen kände jag av det.

Jag mailade min ryska klinik direkt och meddelade dem att mitt TSH gått upp sedan jag började med p-pillren och sa att jag tänkte öka på mitt Levaxin lite. På 1177 informerar de om detta för patienter med hypotyreos ”När man är gravid kan man behöva öka dygnsdosen av thyroxin (sköldkörtelhormon). Om man inte får behandling för underfunktion av sköldkörteln kan det minska möjligheterna att bli gravid.” Det är med andra ord väldigt viktigt att få detta under kontroll innan graviditet och för att få behålla en graviditet. Svaret från kliniken förbryllade mig lite för de verkade inte så bekymrade för om mitt TSH går upp under förbehandlingen och sa även att det ofta faller när man blir gravid. Det jag har läst på många ställen och fått höra av endokrinologer och andra läkare är att så fort jag får ett positivt graviditetstest så ska jag öka dosen Levaxin och kontakta dem direkt för uppföljning för att inte riskera missfall för det går åt extra mycket sköldkörtelhormon i början av en graviditet. Jag får kanske försöka lita lite på mitt eget omdöme och lyssna på kropp när det gäller detta för den brukar som sagt reagera med utmattning när jag börjar hamna på fel hormonnivå.

Jag frågade även om de hade hört något från donationsteamet om när det är nya embryon på gång. Svaret jag fick är att de kommer snart höra av sig med nya donatorförslag. Snart… Det tar upp till fyra veckor att ansöka om visum och 3-4 veckor att få min kropp redo så det börjar se mörkt ut för en resa innan jul. Dags att förbereda sig på ännu en ogravid jul alltså.

Kommentera

